Hollantilainen teräsvene on käsite, joka pitkälti määrittää veneen. Yhdeksän kymmenestä yhdistänee käsitteen perinteiseen uppoumarunkoiseen ja kantikkaaseen matkavenetyyppiin, jossa sisätilat on jaettu kolmeen osaan eli takakajuuttaan, kansisalonkiin ja etuhyttiin.

De Boarnstreamin Boarncruisereilla on laatuveneen leima ja laaja mallisto. Siihen kuuluu perinteisempi Classic-sarja, uusvanhat Retrot sekä uutta designia edustavat Elegance- ja Traveller-mallistot, jotka ovat konseptiltaan jo varsin kaukana perinteisestä mielikuvasta. Suomessa hollantilaisveneiden uudet tuulet ovat jääneet pimentoon, kun myyntiä Suomeen ei ole ollut.

Uusi 46-jalkainen on kolmen jalan eli noin metrin askelin kasvavan Traveller-sarjan keskimmäinen. Se on varustettu 175-hevosvoimaisella Volvo Penta D4-dieselillä, jolla se yltää 10 solmun huippunopeuteen ja 7 solmun matkavauhtiin. Ulkoa Traveller 46:sta ei arvaisi uppoumarunkoiseksi, sillä muotoilu on onnistuneen sulavalinjaista. Hyvä niin, sillä miksi ”uppiksien” pitäisi näyttä valmiiksi vanhanaikaisilta?

Hollantilaisveistämöt ovat aina osanneet tehdä asuttavia veneitä, ja Travellerissakin vaikuttaisi olevan mallinimen mukaisesti riittävästi tilaa pidempäänkin oleskeluun ja matkantekoon.

Tilaratkaisu on pääpiirteittäin melko tavanomainen. Alakerran majoituskannella omistajan sviitti on järjestetty keulaan. Keskiveneessä on rinnakkain isompi kahden ja pienempi yhden hengen kammari, jotka jakavat yhteisen, päiväkäytössäkin palvelevan toiletin, joka on varustettu suihkukomerolla.

Kansisalonki on jaettu kahteen tasoon. Edessä ja ylempänä on sisäohjaamo ja sen vieressä u-sohva, joka toimii sekä matkustamona että ruokailu- ja oleskelutilana, josta aukeaa mukavat näkymät ympäristöön. Kansisalongin takaosassa lattia on samalla tasolla avotilan turkin kanssa, jotta takaseinän avaamisen myötä sisä- ja ulkotilat sulautuvat mahdollisimman saumattomasti yhteen. Pentteri ja sitä vastapäätä oleva sohva sekä avotilan kulmasohva muodostavatkin toimivan tuntuisen kokonaisuuden.

Yläkansi on erittäin matalalaitainen, mutta oletettavasti liki 25 tonnin massa sekä kölillä ja palteilla varustettu runko tekevät liikehtimisestä sen verran rauhallista, ettei laitakorkeutta ole katsottu tarpeelliseksi korottaa. Tai sitten se ei vaan ole ulkonäköön sopinut. Kiinteää kalustusta flybridgellä on vähän.

Sivukannet näyttävät kiitettävän leveiltä, ja kuvista erottuu hyvin myös molemmilla puolilla olevat laitaportit, jotka helpottavat korkealaitaiseen veneeseen kulkemista kylkiparkkitilanteissa. Tilaa Traveller 46 tarvitsee laiturissa pituussuunnassa 14 ja leveydessä 4,5 metriä.

Kaksi seuraavaa tänä vuonna valmistuvaa Traveller 46:sta on myyty, mutta tehtaan esittelyveneen saa alle vielä alkaneelle veneilykaudelle. Hinta kerrotaan kysyttäessä, mutta suuruusluokaksi voi vinkata laveasti puolen ja miljoonan välin. Tiedustelut voi osoittaa suoraan tehtaalle, sillä Suomessa Boarncruisereilla ei ole myyjää.

www.boarncruiser.com