Nykymaailmassa 50- ja 60-jalan pituiset yksirunkoiset tuntuvat olevan maailmanympäripurjehtijoiden suosiossa, sikäli kun eivät ole valinneet kodikseen monirunkovenettä. Contestin runkolinjat tulevat Judel/Vrolijkin pöydältä, joten suorituskykypuolella kaikki minkä paino antaa myöden lienee kunnossa.

Verrattuna vanhaan 55:seen uuden veneen linjat ovat puhtaat ja jopa sulavat, vaikka purteen on valmistajan speksien mukaan ahdettu melkoinen määrä säilytys- ja asumistilaa. Vene on huolella rakennettu Lloydsin vaatimusten mukaan. Runko on valmistajan mukaan jäykkä, kestävä ja säilyttää ominaisuutensa, jälleenmyyntiarvo mukaan lukien, myös pitkälle tulevaisuuteen.

Kannella on suuri läpikäveltävä ohjaamo ja turvallisen työskentelyn takaavat, leveät sivukannet. Perätaso on kookas kaikenlaista vesileikkiä varten. Kannen laajat, tasaiset alueet voi ankkurissa peittää vaikka katoksella ja nautiskella auringonlaskusta virvokkeiden kera tai ilman, ihan oman valinnan mukaan.

Sisätilojen viihtyisyyteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Omistajan hytti on varustettu peräpeilin panoraamaikkunalla, josta voi ihailla maisemia heti herättyään. Luukkuja ja ikkunoita on muutenkin lisätty, jotta vene olisi valoista ja viihtyisä.

Vaikka sisätilat ovat avarat ja jopa avoimet, on myös turvallisuuteen kiinnitetty huomiota. Valmistaja on varustanut kannen alapuoliset tilat runsailla kädensijoilla ja kaiteilla, jotta liikkuminen myös merenkäynnissä olisi mahdollisimman sujuvaa ja turvallista.

Veneen sisustus on kustomoitavissa omistajan toiveiden mukaan. Tämän koko- ja hintaluokan veneissä ei ole oikeastaan markkinoita yhdenkoon sisustuksille vaan kaikki suunnitellaan alusta alkaen yhdessä tilaajan kanssa.

Sama kustomointi ulottuu myös kannelle ja rikiin. Mastoa saa alumiinisena tai hiilikuituisena ja rikiäkin erilaisilla purje- ja reivikomboilla. 17-metrisen veneen leveys on 5,02 m. Volvo Pentan kone on 150 hevosvoimainen, joten silläkin pääsee, varsinkin kun polttoainetankkiin menee 850 litraa dieseliä.

Contest esittelee 55 CS:n tammikuussa Düsseldorfin venemessuilla. Hinnasta ei ole ollut vielä puhetta, mutta hyvästä kannattaa aina maksaa.

www.contestyachts.com