Dehlerin evoluutiomallit tunnistaa perinteisesti kirjainparista, jotka tulevat sanoista Speed & Quality. 38 SQ:n runko on puhdaslinjainen vailla ylimääräisiä taitoksia. Kumarruksen mittasäännöille ja nykymuodille näkee vain leveän perän muodosta ja pystystä keulasta.
Dehler toivoo selkeästi uuden mallin ottavan markkinaosuutta erittäin kilpaillulla alle 40-jalkaisten cruiser/racereiden markkinoilla. Siksi veneen optiolista on varsin mittava.

Kölejä on kolmea versiota, rikejä kahta ja purjeita kolmea mallia. Kisamallissa köli ui 2,24 metrissä ja hiilikuitumasto heiluu karvan alle 18 metrissä. Lattapääisossa alaa on suurimmillaan 84,6 neliömetriä. Kiinteään puukspröötiin saadaan 112 neliöinen genaakkeri, jonka avulla kisaversiona tasan seitsentonninen vene liikkunee liukkaasti. Lyhyemmän kölin versiot eivät nekään ole painolla pilattu, painavimmillaan vene heilauttaa vaa’an vain 7,6 tonniin.

Dehlerin kansi on varsin selkeästi ja perinteisesti järjestetty. Valmistaja kehuu kummankin puolen ruorimiehen paikoilta löytyvän esiintaittuvat jalkatuet. Uimataso on myös valmistajan mukaan entistä kevyempi käsitellä. Veneen sisätilat ovat valoisammat kiitos entistä suurempien ikkuna-aukkojen ja uusien materiaalien. Sisätiloista on saatavilla kaksi versiota.

Dehler kantaa kortensa kekoon vesien suojelussa. Mielenkiintoinen yksityiskohta on käyttövesisuodattimen lisäksi harmaavesisuodin. Käyttövesisuotimen tarkoitus on taata puhdas vesi tankeista, jonka ansiosta juomavettä ei tarvitse enää raahata erillisissä muovisissa pulloissa tai kanistereissa. Sekä puhdas—että harmaavesisuotimet poistavat vedestä mikromuovia, jottei sitä joudu elimistöön tai luontoon. Pieni, mutta merkittävä uudistus.

Veneen ensiesittely tapahtuu Cannesin Yachting Festivalilla 8.-13.9.2020.

www.dehler.com

www.hansail.fi