Pienet sportcruiserit oli yksi niistä veneluokista, jonka kauppa villiintyi 80-luvun jenkkivenebuumin myötä. Suosituimmat mallit olivat Sea Ray 220 Sundancer ja Bayliner 2455 Ciera – sekä Four Winns Vista 245.

Sea Ray on ollut Suomen markkinoilla läsnä käytännöstä jatkuvasti ja Baylinerkin pääosin 80-luvun jälkeenkin, mutta Four Winns katosi Suomesta 90-luvun laman myötä. Kotimarkkinoilla Four Winns on jatkanut vahvasti, vaikka merkin omistussuhteet ovat vaihtuneet melko tiuhaan.

Four Winnsin perusti John Winn vuonna 1975. Perheeseen kuului kolme poikaa, mistä nimi. Kymmenisen vuotta myöhemmin Winnit myivät Four Winnsin OMC:lle.

OMC kaatui konkurssiin loppuvuodesta 2000, minkä jälkeen Four Winns päätyi Genmarin omistukseen. Genmarille tuli puolestaan noutaja vuonna 2009. Konkurssipesästä Four Winnsin poimi yhdessä 11 muun venemerkin kanssa Platinum Equity Group -sijoitusyhtiö. Se niputti Four Winnsin, Glastronin, Wellcraftin ja Scarabin yhteen Rec Boat Holdings -nimisen emoyhtiön alle.

Exitin aika tuli viidessä vuodessa, sillä vuonna 2014 Platinum myi Rec Boat Holdingsin Beneteau Groupille. Beneteau-konsernin sateenvarjon alle jenkkimerkit on jaettu Euroopassa siten, että Four Winns ja Scarab kuuluvat Beneteau-venemerkin organisaatioon. Glastron ja Wellcraft ovat puolestaan osa Jeanneaun toimintoja.

Four Winnsin ehkä mielenkiintoisin mallivuoden 2018 uutuus on parin vuoden ikään ehtineen Vista 255:n uusi perämoottoriversio.  Moottorivalinta kuvastaa perämoottorivillitystä, joka hiipii yhä uusiin veneluokkiin. Four Winns ehti Vista 255 OB:lla ensimmäisenä jenkkimerkkinä (yhdessä samalla rungolle rakentuvan konsernisisar Glastron GS 259:n kanssa) koplata perämoottorin kompaktiin sportcruiseriin.

Perämoottoria varten rungon jatkeeksi on liitetty hyvin uimatason alle naamioitu bracketti eli perämoottoriteline. Moottorin asennusletkut kulkee peräpeilille uimatason alta, joten liikkuminen uimatasoilla on moottoriratkaisusta huolimatta suhteellisen esteetöntä.

Tilaratkaisuun moottorivalinta ei tuo muutoksia, sillä muilta osin venettä ei ole lähdetty muuttamaan. Tallella on siis perästä paapuurin laidalle taittuva pitkä ja muunneltava avotilan sohva ja varsin tavanomainen keskikajuutan, pentterin, erillisen toiletin ja keulasalongin sisätilaratkaisu.

Sisäperämoottoriversioon verrattuna tavaratilaa OB-versiossa on tietysti enemmän, kun konehuone ammottaa tyhjyyttään. Tehdasasenteiset konevaihtoehdot tulevat Mercurylta, valittavana on 250- tai 300-hevosvoimaiset Veradot.

www.fourwinns.com