40-jalkainen X4on X4-sarjan viides ja pienin malli. Tämän myötä X4-sarja alkaa olla valmis.

X4on herättänyt kansainvälistä kiinnostusta. Se esimerkiksi valittiin Düsseldorfin venemessuilla vuoden eurooppalaiseksi veneeksi suorituskykyisten matkaveneiden sarjassa.

Esteetön kansi

Nätti ankannokka, avoin perä, pyöristetyt palteet perässä ja lujitemuovista muotoillut partaat ovat sarjalle yhteisiä piirteitä.

Kannelta on siivottu pois kulkemista haittaavia köysiä ja heloja. Luukut ja itseskuuttaavan kisko on upotettu kansitason alapuolelle, ja mastolta tulevat köydet kulkevat tunnelissa ruffin sisässä. 

Ison skuuttivinssit ruorin etupuolella on upotettu melkein kokonaan avotilan selkänojiien syvennyksiin. 

Keulapurjeen rullan köydet ja valinnaisen genuan skuutit ovat edelleen kannella. Skuuttikiskot on asennettu ruffin reunalle. Näin genuan voi skuutata hyvin sisään, mikä vaikuttaa myönteisesti nousukulmaan.

Peräharus on kiinnitetty yhteen pisteeseen veneen keskilinjalle, ja sen säätömekanismi on vakiona hydraulinen.

Perään on saatavana myös käsin nostettava uimataso. 

Nautinto ohjata

Kävimme kokeilemassa X40:aa Tanskassa heinäkuussa. Veistämön lähellä Vähä-Beltin salmessa tuuli pohjoisen ja luoteen välistä noin 5 m/s. Aallokko oli alle puolimetristä.

Suunnittelija Niels Jeppesen on hakenut veneelle täsmällistä, herkkää ja kevyttä ohjaustuntumaa. Sitä, että paine kertoo, kuinka hyvin trimmit sopivat keliin. 

Optimitilanteessa painetta oli mukavasti yhden käden verran, mutta saamiemme tietojen mukaan koepurjehduksen jälkeen ohjausta on kevennetty vielä rahtusen enemmän peräsimen tasapainotusta lisäämällä.

Ruorituntumassa oli pieniä vivahteita raaserimaisesta säntillisyydestä, mutta silti oltiin vielä matkaveneen armeliaisuuden puolella. Tästä on hankala olla pitämättä.

Kryssillä gps-seuranta piirteli erinomaiset 87–89 asteen vendat, jopa aavistuksen terävämmät. 

Kryssillä suurimmat nopeudet olivat gps-tiedoista luettuna peräti 7,5:n solmun luokkaa. Keskinopeuskin oli 7 solmun pinnassa. Kelpo lukemia viiden metrin tuulessa.

Lenssillä kevyt tuuli oli armoton. Vauhti ei kivunnut 5,7 solmun yli, ja keskimäärin jäätiin 4,5 solmuun. 

Pitää muistaa, että tämän rungon varustelu oli performance-painotteinen: hiilikuitumasto, genua iseskuuttaavan tilalla ja Elvströmin Epex-laminaatista valmistetut kilpapurjeet. 

Kuljettajan ilo ei lopu ohjaustuntumaan. Peräosa on mietitty myös tilan vinkkelistä. Ohjaaja mahtuu liikkumaan, eikä keskelle kiinnitetty takaharus ole tiellä.

Ruorien takana on kallistettavat seisomatuet, ja sivukansilta löytyy sopiva istuma-asento jokaiselle

Omistajan saareke 

Vakiomallissa on kaksi kajuuttaa. Silloin takahytin parina on iso purjevarasto. Valinnaisena saa myös kolmikajuuttaisen, jossa on tingitty säilytystilasta ja toiletin koosta.

Sistuksen tyyli on tuttua ja taattua X-Yachtsia. Vaaleasta tammiviilutetusta vanerista veistetyt rakenteet ovat linjakkaita ja moderneja, ja muutamiin kohtiin on jyrsitty X-Yachtsin tavaramerkiksi muodostunut tuuletussäleikkö.

Omistajan kajuuttaan keulaan on saatu mahtumaan saarekevuode. Keulavuoteen alla olevaan säilytystilaan pääsee kätevästi käsiksi, sillä vuoteen takapää nousee kevyesti kaasujousien avulla. 

Takakajuutan parivuode on pääpuolesta 20 senttiä leveämpi kuin edessä. Korkeussuunnassa sitloodan alla on tilaa yllin kyllin. 

Istumapaikat salongissa ovat L-sohvalla paaran puolella ja suoralla sohvalla styyrassa. Väliin jää suorakulmaisen klaffipöytä, jota voi käyttää puolikkaanakin.

Pentterissä on vakiona päältä avattava kylmäboksi ja kaksiliekkinen liesiuuni. Tiskialtaat voi kattaa leikkuualustoina toimivilla kansilla. 

Kaksikajuuttaisen veneen toiletti on kaksiosainen. Heti oven takana on suihkutila, jonka läpi edetään wc:n puolelle. Näiden välissä on läpinäkyvä roiseovi. 

Wc on pirteästi sisustettu puupintoja säästelemättä. 

X40:aan saa edelleen yläkaapit lisävarusteena salonkiin ja keulakajuuttaan. 

Uunista ulos

X40on rakennettu teknisesti säntillisesti. 

E-lasikudoksesta epoksihartsilla infuusiomenetelmällä laminoitu runko on rakennettu kevyeksi. Vahvistukset on saatu juuri suunniteltuihin paikkoihin. 

Laminaatti on kovetettu paistamalla 70 asteessa. 

Kerrosrakenteisessa rungossa väliaineena on soluvaahto. Kölin ja rikin voimat johdetaan teräspalkistoon, joka jäykistää myös runkoa. Masto on, kuten X:issä aina, tuettu venymättömillä rodivanteilla. 

Köli on aina ollut X-Yachtsilla intohimon kohde ja yksi vauhdin salaisuuksista. Mitta- ja muototarkkuus on saavutettu kapseloimalla koko köli naarasmuotissa laminoidun epoksi-lujitemuovin sisään. 

Väylä X-yhteisöön

Vene on varmasti kova sana pursiseuran iltakisoissa, mutta sen kaikki tilat ja ominaisuudet on viritetty pidemmille retkille. Ja matkahan taittuu tällä veneellä. 

Jos purjehtiminen on intohimosi, kuulut jo potentiaaliseen kohderyhmään, sillä tästä on vaikea olla pitämättä. Mutta tietysti saldonkin pitää riittää.

X:n ostaja tietää saavansa tanskalaista laatutyötä, joka kestää ja kestää. Myös yrityksen asiakastuki toimii. Moni arvostaa myös oven avautumista X-omistajien yhteisöön ja moniin sen tapahtumiin.