Koko Cross-mallistoa koskevat muutokset ovat kosmeettisia, mutta muuttavat veneiden ilmettä selvästi. Ero vanhaan syntyy uusista väreistä ja teippauksista, sekä brändin rakentamisesta.

Mallivuodelle 2019 Cross on yhä selkeämmin oma tuotemerkkinsä. Sitä korostetaan uudella Cross-logolla, joka komeilee kylkiteippauksissa entistä isommalla. Yamarin-logokin kulkee vielä mukana, mutta enää hyvin pienellä.

Crossien runkoteippauksien ja istuinpehmusteiden sävy pysyy tummana, mutta punaiset tehosteraidat ovat tikkauksia lukuun ottamatta kadonneet ja lujitemuovisen sisämuotin väri vaihtunut sinertävän harmaasta valkoiseksi. Gelcoatin värin vaihtumisen syy on sinänsä käytännöllinen: valkoinen ei haalistu ja menetä vuosienkaan uv-säteilylle altistuessaan pigmenttiään samalla tavalla kuin värilliselle gelcoatille ennemmin tai myöhemmin tapaa tapahtua.

Yamarin – ja Cross siinä mukana – siirtyi vuosi sitten yrityskaupalla Yamahalle, joka niputti merkit edelleen omistamalleen, Bustereita valmistavalle Inhan Tehtaat Oy:lle. Uusi 62 BR on ensimmäinen Inhan Tehtaiden toteuttama Cross-malli, ja omaa luonnollisesti uuden musta-valkoisen Cross-ilmeen.

Cross-mallistossa 62 BR ottaa paikkansa suosittujen 57 BR:n ja 64 BR:n välissä. Äkkiseltään paikka vaikuttaa tiukalta, sillä 57 BR:n ja 64 BR:n välissä on 65 senttiä pituutta, 15 senttiä leveyttä, 35 hevosvoimaa tehoa ja noin 10 000 euroa hintaa. Markkinakannibalismin uhka on ilmeinen.

Ajoon saatu Cross 62 BR oli varustettu tehokkaimmalla moottorivaihtoehdolla, josta odotetaan myös myydyintä moottorivaihtoehtoa. F130A on Yamahan nelisylinteriseen ja 1,8-litraiseen lohkoon perustuvan mallisarjan (80–130 hv) tehokkain versio, joten se tarjoaa hitusen paremman teho-painosuhteen kuin 62 BR:ään perusvaihtoehtona tarjottava F115B.

Tuulisissa olosuhteissa koeajopaketille mitattiin ihan mallikas 37,5 solmun huippunopeus. Myös taloudellisuus 25 solmun matkavauhdissa asettui kilpailukykyisen, 0,7 litran meripeninkulmakohtaiselle tasolle. Kun taloudellisuuteen yhdistyy tavanomaista tilavampi 160 -litrainen polttoainesäiliö, muodostuu toimintamatkasta pitkä eikä tankkaamassa tarvitse olla yhtenään.

Cross 62:n liukunopeusalue on kiitettävän laaja ja liukukynnys varsin huomaamaton. Vene kulkee nätissä asennossa ja taloudellisesti jo 15 solmun nopeudessa, eikä kulutus ei nouse kovinkaan paljoa yli litraan meripeninkulmalla edes huippunopeudella tai liukukynnyksen harjalla.

Ajettavuutta kuvaa parhaiten sanalla yllätyksetön. Cross 62 BR on vakaa ja rauhallinen ajettava aina huippunopeutta ja tiukkoja käännöksiä myöten, eikä venettä saa varsinaisesti käyttäytymään huonosti edes tarkoituksellisesti yrittämällä.

Aallokossakin ajaminen on kohtuullisen mukavaa, sillä nousulistaton runko halkoo aaltoja pehmeästi ja hiljaisesti. Rungon hiljaisuuteen vaikuttaa positiivisesti myös lujitemuovikansi, jonka rakenne on 62:ssa etenkin peräsohvan alla olevien säilytystilojen osalta umpinaisempi kuin vanhemmassa 64:ssa.

Rungoltaan Cross 62 BR on läheisempää sukua Buster XL/XXL:lle kuin aiemmille Yamarin malleille.

Se mitä 62 BR:n ajettavuudessa ehkä jää kaipaamaan, on ripaus tunnetta. Varsinkin 150-hevosvoimaisella moottorilla varustettuna Cross 64 BR tarjoaa selvästi urheilullisemman ajotuntuman kuin uusi 62 BR. Siihen vaikuttaa toki 64:n parempi suorituskyky, mutta myös parempi ylöstrimmattavuus ja terävämpi ohjaustuntuma. Toisaalta juuri tässä on ehkä yksi ostokäyttäytymistä ohjaava tekijä.

Tilojen osalta Cross 62 BR löytää paikkansa hieman yli kuusimetristen bowriderien luokan päiväretkeilyllisemmästä päästä. Sen taka-avotilaan on saatu mahdutettua sujuvasti 4–5 hengen kiinteä u-sohva, jonka istumamukavuus on selkäojien ansiosta hyvällä tasolla. Sohvan alta löytyy tuttuun tapaan säilytystiloja ja kuomu kaarineen piiloutuu selkänojien taakse.

Kipparin lisäksi myös kartturille on mukava ja hyvin tukeva erillisistuin. Pulpetit ovat suurimmalta osin harmaat, mutta myös kojelaudan ympärillä on sen verran valkoistakin, että se muodostaa ajoittain heijastuksia tuuli- ja sivulaseihin. Kokonaisuudessaan ohjaamon ergonomia on kuitenkin kaasukäden kyynärnojaa ja korkeussäädettävää istuinta myöten oikeinkin hyvä.

Keulaan on varattu tilaa sekä liikkua että olla. Läpikulku keulakannelle soljuu luontevasti, samoin tuulilasin edessä olevia kahta askelmaa pitkin sivuille. Lepuuttimet solahtaa näppärästi styyrpuurin laidalla olevaan telineeseen ja keulaköysi avolokeroon. Paapuurin laidalla on pitkittäinen sohva säilytystiloineen.

Sekä pienellä keulakannella että laajemmilla uimatasoilla on päällysteenä mustaksi maalattu alumiininen turkkilevysarja. Kuten kuvista näkyy, koeajoveneestä se puuttui avotilan lattialta, mutta tulee tuotantoveneissä myös sinne vakioksi.

Vakiovarustelu pitää sisällään vain perusasiat, kuten tässä teholuokassa välttämättömän hydrauliohjauksen, tuulilasinpyyhkimen ja istuinpehmusteet. Kauppaa vauhditetaankin kampanjalla, jossa karttaplotteri ja ajokuomu tulevat paketteihin mukaan veloituksetta.

Yksityiskohdista pientä harmistusta aiheuttaa säilytystilojen luukkujen salpojen halpuutus: aiemmissa Crosseissa on käytettävyydeltään erinomaiset nuppisalvat ja niihin integroidut yhden avaimen Abloy-lukot, uudessa 62:ssa ikiaikaiset pienellä munalukolla lukittavissa olevat salvat.

Hinnaltaan 62 BR on asemoitu tarkasti aiempien menestys-Crossien väliin. Listahintojen perusteella 62 on samoilla moottoreilla varustettuna 2 700 euroa 57 BR:ää kalliimpi ja nelisen tonnia 64 BR:ää halvempi. Numeroarvoiltaan 62 BR solahtaa kuitenkin lähemmäs 64:sta kuin 57:aa, tiloiltaan se menee jopa 64:n edelle. 62:sta tosin puuttuu 64:n "ison veneen merkit" kuten jykevä rosterinen tuulilasinkehys ja tuulilasin keskiruutua auki pitävä laadukas kitkajousi.

Niitä tosin ei ole pääkilpailijoissakaan, jotka Cross 62 haastaa sekä hinnalla että tiloilla, etenkin 40 000 euron alumiiniveneiden luokassa uniikilla u-sohvallisella tilaratkaisulla. Kokonaisuutena Cross 62 on onnistunut yleisvene, jota on helppo käyttää ja joka sopii moneen käyttöön.