Sivustolla 70 vierailijaa

31.03.2020

Miten kulkee?

Alle viiden metrin kokonaispituuteen nähden 165 BR on melko leveä ja korkealaitainen vene. Tilavolyymin kannalta mittasuhteet ovat lupaavat, mutta ajettavuudelle haasteellisemmat. AMT:llä homma on kuitenkin hanskassa myös ajo-ominaisuuksien suhteen.

Paikallaan ollessa ja uppoumanopeuksilla liikuttaessa 165 BR on vakaa. Veneen liikkeet ovat rauhallisia ja kallistuminen vähäistä, vaikka iso mies liikkuu veneeseen ja veneessä huolimattoman rivakasti.

Kahdesta moottorivaihtoehdosta tehokkaammalla eli 60-hevosvoimaisella Hondalla varustettuna liukuun nousu on vajaan 200 kilon kuormalla vaivatonta, muttei erityisen sähäkkää. Liukukynnys jää taakse jo 10–11 solmun kohdalla ja taloudellisin liukunopeusalue alkaa jo 12 solmusta ja jatkuu liki 25 solmuun. Bensaa palaa silloin 0,5 litraa meripeninkulmalla, parhaimmillaan vähän allekin. 

Melutaso on teho- ja kokoluokka huomioiden normaalilla tasolla. Runkoääniltään 165 BR on vaimea, joten pääasiallinen melulähde on moottori. Hondan äänensävy on säyseä, jota tosin BF60:n kierroskoneluonne hengästyttää. 

Käytännössä 80 desibelin raja rikkoutuu 20 solmussa ja vielä 25 solmun nopeudessakin äänenpaine jää alle pidempään altistuttaessa haitallisen 85 desibelin tason. Huippunopeudeksi saavutettiin 32 solmua, jolloin melu nousi 89 desibeliin ja kulutus 0,7 litraan meripeninkulmalla.

Pieni mutta suhteellisen korkealaitainen vene voi olla liukunopeuksilla vähän keikkuva ajettava, mutta AMT 165 BR on hienosti balanssissa. Vene kulkee tasapainoisesti ja mukavasti.

Runko leikkaa aaltoja siinä määrin tehokkaasti, ettei 20–30 solmun ajonopeuden ylläpitämiselle testipäivän noin 40 sentin aallokossa ollut estettä. Sekä myötä- että vasta-aallokkoon sopiva trimmi löytyy helposti, eikä sivuaallokkokaan tuota ongelmia. 

Erityiskehut menee kaarrekäytökselle, joka säilyy aallokossa ja liukunopeuksillakin rauhallisena ja kuivana. Ylätrimmillä kireisiin ja reippaampivauhtisiin kaarroksiin "hyökkääminen" tosin laantuu potkurin pidon katoamiseen, mikä tietyllä tapaa laukaisee myös ääritilanteet äkkipysähdykseen ja moottorin kierrosten ryntäämiseen.

Korkeat laidat luovat osaltaan turvallisuutta. 165 BR:ssä kaikki istumapaikat ovat syvällä laitojen suojassa, joten tunne veneessä "sisällä" matkustamisesta on isompien veneiden tapaan vahva.

165 BR:n korkea tuulilasi ja väliovi tarjoavat viiden metrin kokoluokassa poikkeuksellisen kattavan suojan tuulelta, ajoviimalta ja satunaisilta pärskeiltä, ottamatta mitään pois näkyvyydestä. Kuskin paikalla viihtyy ergonomian puolesta muutenkin mainiosti.


Kuvat

Suorituskyky ja kulutus

kn l/h l/mpk r/min
2,8 0,9 0,3 650
3,1 1,2 0,4 1 000
4,4 2,0 0,5 1 500
5,1 2,7 0,5 2 000
6,1 3,9 0,6 2 500
7,1 5,6 0,8 3 000
12,5 6,7 0,5 3 500
17,6 7,8 0,4 4 000
21,1 10,0 0,5 4 500
24,3 14,5 0,6 5 000
27,3 18,1 0,7 5 500
30,0 21,7 0,7 6 000
32,0 23,4 0,7 6 200

 

> AMT 165 BR + Honda BF60
> 14" Solas alumiinipotkuri
> Moottorin asennuskorkeus #1
> Kuorma 200 kg
> Tuuli 2 m/s, aallokko < 20 cm

Keskustele