Sivustolla 50 vierailijaa

10.12.2017

Miten kulkee?

Fasterilla on ollut varsin yhdenmukainen perusleiska runkojen suunnittelussa venemallin kokoon katsomatta. Runkomuodoksi on valikoitunut nousulistaton mutta tuuman korkuisella kölilistalla varustettu muuttuvakulmainen v, jonka pohjakulma on perässä 18 astetta.

Se pätee myös 625:ssa, tosin pohjakulma on asteen "tavallista" Faster-runkoa loivempi.

Pienemmät Fasterit ovat omissa kokoluokissa ehdottoman mukavia ja merikelpoisia veneitä. Myös ensimetrit 625:lla ovat vakuuttavia. Vene kulkee ikävässäkin aallokossa mukavan pehmeästi ja hiljaisesti.

Jotta mukavuus säilyisi kelin kovetessa, saa nopeuden ja trimmin optimoinnin kanssa kuitenkin olla melko tarkkana, etteivät aallot pääse lyömään läpi. Se kertoo siitä, ettei rungon v-kulma ole erityisen syvä eikä korkea.

Testiveneeseen asennettu tehohyväksynnän ylärajan 150-hevosvoimainen Honda takaa hyvän suorituskyvyn, vaikka paketti ei teho- ja kokoluokassaan ihan kärkeä olekaan. Faster ei 625:n tapauksessa ole edes kilpailevaa Buster-mallia nopeampi, vaikka siitä nimen kerrotaan juontaneen.

Käytännössä suorituskyky tuntuu kuitenkin kaikkiin tilanteisiin riittävältä, sillä erityistä sporttisuutta tai reilusti yli 30 solmun nopeuksiin venyvää marssinopeutta Fasterilta ei oikein edes osaa odottaa. Taloudellisinta eteneminen on melko tarkkaan 20 solmun nopeudessa, jolloin bensaa palaa 0,7 litraa meripeninkulmalla. Desilitra lisää laajentaa matkanopeusalueen jo 15:sta lähes 30:een solmuun.

Melutaso on normiajossa miellyttävän alhainen. Kovemmalla vauhdilla aallokossa rymyäminen tuo esiin kuitenkin satunnaisia kumahduksia, kun aallot tapaavat rungon epäsuotuisasti palteiden kohdalla.

Ohjaus- ja trimmaustuntumista ei synny aihetta muistiinpanoille, mikä tarkoittaa tasavahvaa, arkiveneilyn kannalta yleispätevää kokonaisuutta. Tarkoituksella äärirajoille ärsytettynä käytöksestä on kuitenkin löydettävissä lievää levottomuutta. Vauhdikkaat kaarrokset tai äkilliset suunnanmuutokset eivät suju enää kuin kiskoilla.

Yleisellä tasolla ajaminen kuitenkin maistuu, ja sama pätee ohjaamon olosuhteisiin. Ajoasento on perussopiva ja ajoviimansuoja hyvä.  Sivulta tulevalle tuulelle ohjaamo on kuitenkin lyhyestä sivulasista ja matalasta varalaidasta johtuen suojaton.

Tuulilasirakennelman jykevyydestä joutuu taasen maksamaan pienen hinnan näkyvyydessä. Sitä ei varsinaisesti voi moittia, mutta muutamasta kilpailevasta mallista näkymät ovat esteettömämmät.


Kuvat

Nopeus, kulutus ja melutaso

kn l/mpk dB(A) r/min
2,6 0,4 650 = TK
3,6 0,6 1 000
5,2 0,7 1 500
6,7 0,9 2 000
8,7 1,1 2 500
14,8 0,8 3 000
19,8 0,7 3 500
24,5 0,8 4 000
28,8 0,8 4 500
33,6 1,1 5 000
36,5 1,3 5 500
39,3 1,4 6 000 = MAX

> Faster 625 SC + 150 hv Honda BF150
> Moottorin asennuskorkeus #1
> 3-lapainen teräspotkuri, nousu 18"
> Kuorma 80 l polttoaietta ja 2 henkilöä
> Tuuli 5 m/s, +18°C

Keskustele