16.04.2018

Miten kulkee?

Düsseldorfin venemessuilla EB44:n pohja oli hyvin esillä, joten sitä tuli silmäiltyä koeajokutsun jälkeen hiukan tavallista tarkemmin. Pohjan v-kulmaa ei ilmoiteta, mutta silmämääräisesti arvioiden se on noin 20 asteen luokkaa. Keula ei ole mitenkään erityisen terävä ja keskiveneessä rungossa on havaittavissa jopa täyteläisyyttä. Palteet ovat verrattain leveät ja pohjassa on jykevä köli.

Vilkaisu numeroarvoihin lupaa 32 solmun huippunopeuden, mutta pohjamuoto herättää etenkin kölin takia enemmän kysymyksiä kuin vastauksia: alhaisissa nopeuksissa suuntavakaus on varmasti hyvä, mutta miten käy kovemmissa vauhdeissa? Säilyykö suuntavakaus, leikkaako runko, lyökö palteet aaltoihin ja mihin suuntaan vene ylipäätään kallistuu tiukoissa ja vauhdikkaissa kaarroksissa? Peräpeiliin on vielä ruuvattu pohjan molemmille sivuille niin pitkät Zipwaken pystylaipoilla varustetut trimmitasot kuin suinkin. Eikö vähempi riittäisi?

Maaliskuinen koeajopäivä Hollannin Harlingenissa aukeaa ankean harmaana. Taivaalta vihmoo vettä, jonka nasakka tuuli kääntää piiskaamaan lähes vaakasuoraan. Heti aallonmurtajan toisella puolella velloo metrinen aallokko, ja kapealla väylällä kyntää muhkeaa peräaaltoa muodostavia, tulossa ja menossa olevia avomeritroolareita. Liki täydellinen testikeli siis.

Pari kuukautta aiemmin Düsseldorfin messuilla nähdyn pohjamuodon aiheuttamat ennakkoluulot haihtuvat koeajolla nopeasti. Eastbay 44 kulkee kelissä erinomaisen mukavasti.

Meno on jouheaa, sillä 25 solmun marssinopeus saavutetaan vaivattomasti, ilman koneteholla pakottamisen tuntua. Nopeudesta huolimatta vene istuu vedessä tukevasti. Runko halkoo aaltoja pehmeästi ja eleettömän mukavasti.

Ohjaustuntuma on hyvä, ja kaarroksiin Eastbay taittuu luontevasti sisäkurviin kallistuen. Tunnokkaasti ja tehokkaasti alkavan kaarroksen säde venyy kuitenkin suureksi. Kokoluokan ketterimmät sportcruiserit kääntyvät tiukemmin ja tarjoavat sen myötä hiukan sporttisemman ajettavuuden.

Kurvailun sijaan Eastbayssa kytkee luontevammin päälle sauvaohjauksen Joystick Driving -ajotoiminnon, minkä jälkeen ratin voi unohtaa ja antaa autopilotin viedä. Hyvä niin, sillä ohjaamon ergonomia ei ole mitenkään kummoinen. Pienet suunnanmuutokset sujuvat tehokkaasti joystickiä sivulle näpäyttämällä, isommat sauvaohjainta kiertämällä.

Kun nopeus ja suunta on säädetty, matka taittuu kuin itsestään. Kölin ansiosta suuntavakaus on erinomainen, eikä se häiriinny edes yli 30 solmuun nousevalla huippunopeudella. Eastbay kulkee kuin kiskoilla.

Toinen huippuhyvin kohdilleen osunut ominaisuus on veneen pitkittäisbalanssi. Moni IPS-vetolaitteilla varustettu venemalli kulkee keula ylhäällä, minkä seurauksena trimmitasoja tarvitsee käyttää enemmän tai vähemmän jo normaaliolosuhteissa. Ei Eastbayssa.

Yksi tähän vaikuttava tekninen ratkaisu on moottorien ja IPS-vetolaitteiden yhdistäminen jatkoakselilla. Sen ansiosta moottorit on voitu sijoittaa tavanomaista IPS-asennusta edemmäksi, millä luonnollisesti on iso vaikutus veneen painopisteeseen ja sen kautta kulkuasentoon.

Zipwake-trimmien automatiikka toimi testiveneessä hienosti. Kun veneen sääti ensin manuaalisesti optimaalisen kulkuasentoon, ja kytki sen jälkeen automaatin päälle, ei lastuaivot asetuksia juurikaan lähteneet muuttamaan. Sama toimi myös toisinpäin: automaatin asetuksia ja säätämisiä ei koeajolla tarvinnut kyseenalaistaa tai korjata.

Melutaso on kiitettävän alhainen. Koko skaalaa ei mitattu, mutta pistomittaukset vahvistivat aistimukset: äänenpaine jäi huippunopeudella 78:aan ja 25 solmun matkanopeudella vain 73 desibeliin. Lukemat kertovat erinomaisesta moottorimelun torjunnasta mutta myös varsin vaimeiksi jäävistä runkoäänistä.

Suorituskyvyltään EB44 ei poikkea mitenkään oleellisesti edeltäjistään, jotka nekin olivat parhaimmillaan noin 30 solmun nopeuteen pystyviä veneitä. Alhaisemman painon ja IPS-vetolaitteiden hyvän hyötysuhteen ansiosta se tekee sen kuitenkin huomattavasti akselivetoisia ja enemmän tehoa vaatineita edeltäjiään taloudellisemmin.

Mikään pisaralla pisimmälle -tyyppisestä pihistelijästä ei silti ole kyse, mutta EB44:n kulutus on luokassaan erittäin kilpailukykyisellä tasolla. Edullisin liukunopeus löytyi hieman alle 20 solmusta, jolloin kulutus jäi selvästi alle neljään litraan meripeninkulmalla. Luontevalla 25 solmun matkanopeudella naftaa palaa 4,4 litraa meripeninkulmalla.

Toisaalta kiireettömästi uppoumanopeudella edeten ja moottorin käyntinopeuden tyhjäkäynnin tuntumaan asettamalla meripeninkulman matkan pääsee litralla. Se tarkoittaa jo melkoista toimintasädettä, sillä polttoainetta mahtuu tankkeihin peräti 2 200 litraa.

Kuvat

Nopeus, kulutus ja melutaso

kn l/mpk dB(A) r/min
4,9 0,9   600 = TK
6,9 1,7   1 000
9,5 2,1   1 500
10,4 4,0   2 000
18,5 3,7   2 500
24,9 4,4 73 3 000
32,8 5,1 78 3 550 = MAX

> Grand Banks Eastbay 44
> 2 x 435 hv Volvo Penta IPS 600
> IPS-F -potkurit
> Tuuli 5 m/s, aallokko 30–50 cm
> Kuorma 1 100 l polttoainetta, 720 l vettä ja 3 henkilöä

 

Keskustele