Sivustolla 52 vierailijaa

08.05.2020

Saxdor on Aquadorin, Paragonin, XO:n ja Axoparin luoneen Sakari Mattilan uusin venemerkki, jonka ensimmäinen malli tuo vipinää rajusti kilpailtuun kuusimetristen avoveneiden luokkaan.

Kuusimetrisiä avoveneitä on moneen makuun. Suomessa suositaan etenkin avokeulaisia tuulilasiveneitä eli bowridereita, mutta myös keskipulpettiveneillä on pieni kannattajakuntansa. 

Molemmissa tapauksissa runko on yleensä muodoltaan enemmän tai vähemmän syvä v ja valmistettu alumiinista tai lujitemuovista. Kovapohjaisia kumiveneitä eli ribejä myydään Suomessa huvikäyttöön harvakseltaan.

Saxdor 200 Sport on kuusimetrinen avovene, mutta sen verran uudenlainen sellainen, ettei sen lokerointi ole ihan helppoa. Valmistaja itse puhuu "skootterista", jossa yhdistyy avoveneen ja vesijetin parhaat puolet.

Vesijetistä muistuttaa etenkin kolmen istuttava satulapenkki. Runko, laidat, kansi, ohjauspulpetti ja perämoottori ovat tutun venemäisiä, joskin yksityiskohdissa on uusia ja osin omintakeisia ratkaisuja.

Mitoiltaan Saxdor 200 on tavanomaisissa venemitoissa. Pituuden, leveyden, painon ja konetehon numeroarvot voisivat kuulua yhtä hyvin Busterin tai Yamarinin uutuudelle. 

Rungon piirteissä on paljon samaa kuin Axopareissa. Esimerkiksi pysty ja voimakkaasti kapeneva keula on terävä, perä keulaan nähden leveä ja pohjassa on kaksi voimakkaasti muotoiltua porrasta. 

Saxdor 200 tulee myyntiin kahtena versiona, jotka ovat Sport ja Pro Sport. Runko, rakenne ja tilaratkaisut ovat molemmissa samat, erot syntyvät varusteista ja moottorivalikoiman tehoalueesta. Pro Sportissa on vakiona nahkaratti, trimmitasot ja liimattu kansimatto myös keulakannella. 

Moottoripartnerina on Mercury, jonka valikoimista "siviili-Sportiin" voi valita 100-, 115 tai 150-hevosvoimaisen koneen. Pro Sportin konevalikoima alkaa 150:stä ja yltää 175 hevosvoimaan. Koeajoyksilönä on tehokkaimmalla moottorilla ja muutamilla lisävarusteilla maustettu Pro Sport.

Vieritä vertailua

Saxdor 200 Pro Sport

Pituus 5,94 m
Leveys 2,29 m
Paino 780 kg
Kantavuus 3 henk.
Tehoalue 100–175 hv
Pakettihinta 150 hv 38 330 € (Mercury F150)

Brig Eagle 6

5,95 m
2,40 m
550 kg
10 henk.
90–150 hv
38 290 € (Evinrude K150 G2)

Finnmaster S6

6,39 m
2,29 m
1 000 kg
7 henk.
115–150 hv
43 900 € (Yamaha F150D)

Iron 647

6,62 m
2,44 m
950 kg
6 henk.
115–200 hv
49 990 € (Evinrude K150 G2)

Nemo 600 OutBoard

6,24 m
2,24 m
750 kg
6 henk.
100–200 hv
46 650 € (Tohatsu BFT150)

Nordkapp Enduro 605

6,06 m
2,20 m
800 kg
7 henk.
90–150 hv
38 200 € (Evinrude K150 G2)

Sea-Doo GTX

3,45 m
1,25 m
352 kg
3 henk.
170–300 hv
14 690 € (Rotax 170)
Tykkää
  • Pehmeästi aaltoja halkova runko
  • Suorituskyky
  • Taloudellisuus
  • Ajamisen hauskuus
  • Ennakkoluulotomuus
  • Avoimen perän ja satulapenkin hyvät puolet
Älä tykkää
  • Epävakaus sivuaallokossa ja ääritilanteissa
  • Kaasukahvan sijainti
  • Pieni henkilömäärä
  • Vähän pientavaratilaa
  • Avoimen perän ja satulapenkin huonot puolet

Keskustele