Päivä- ja matkaveneiden crossover-sekoituksen keksi ensimmäisenä Sea Ray kaksi vuotta sitten esitellyllä 320 Sundancerilla. Konsepti oli sen verran idearikas, että oli selvää ettei se tulisi jäämään ainoaksi.

Beneteaun muut nykyisen mallisukupolven Flyerit ovat kauniisti sanottuna persoonallisen näköisiä, mutta loppupeleissä aika tavanomaisia keskipulpettiveneitä ja niistä johdettuja sundeck-versioita. Flyer 10 näyttää uutta suuntaa konseptin lisäksi myös selvästi sulavammalla muotoilulla.

Kympissä on iso avotila, johon kuuluu hulppean kokoinen u-sohva ja pentterikeidas. Komentosillalta löytyy jopa neljä rinnakkakista istumapaikkaa. Suomen suvea ja veneen ulkonäköä ajatellen iso asia on täysleveä tuulilasi, joka suojaa viimalta ja näyttää hyvältä.

Keulaan kuljetaan paapurin laidalta avutuvan tuulilasin läpi. Kulkuväylä on erinomaisen helppo ja turvallinen. Keulassa on veneen toinen ulko-oleskelutila, joka koostuu muhkeasta, kolmen löhöttävästä loungesta.

Kannen alla on yllättävän hyvin tilaa. Keulassa on tuttuun tapaan sisäsalonkina toimiva v-sohva, jonka on pedattavissa parivuoteeksi. Taaempana on ovella muusta kajuutasta eriytetty parivuoteellinen makuukajuutta ja tiloiltaan monet matkaveneet häpeään jättävän kokoinen toiletti, johon kuuluu erillinen suihkukomero.

Viikonlopun vauhdikkuus taataan Suomessa kolmella Yamaha-vaihtoehdolla. Valittavana on 2 x 250 tai 2 x 300 -hevosvoimaiset V6:t tai pari 350-hevosvoimaisia V8-perämoottoreita. Suositushinnat kirjataan tarkoin luvuin: 172 700, 175 116 ja 189 336 euroa. Päälle tulee sitten vielä tarvittava lisävarustus sekä toimituskulut Suomeen. Suomi-hinta karkaa siis lähes väkisinkin kakkosella alkaviin numeroihin.

Sitäkin tosin voidaan pitää hyvinkin kilpailukykyisenä, sillä alussa mainittu, samaa kokoluokkaa ja venetyyppiä edustava Sea Ray maksaa bensakoneilla liki 100 000 euroa enemmän. Toisaalta hintaero myös näkyy ja tuntuu, sillä Flyerin viimeistely on selvästi yksinkertaisempaa ja materiaalit vaatimattomampia.

www.beneteau.com

www.boatstore.fi