Varsinaiset tuotantoon saakka päässeet sähkömoottoriveneet lentävät designiltaan korkealla, kovaa ja kaukana Suomesta. Kaikki haluavat olla merten Tesloja.

EB 560 on jo lähtökohdiltaan jotain ihan muuta eli mahdollisimman yksinkertainen ja edullinen, ”tavallinen” käyttövene. Akutkin ovat melko normaalit lyijyakut, vain Torqeedon 4-kilowattinen (5,4 hv) voimalinja on tavallaan viimeistä huutoa.

Polttomoottorilla varustettuja uppoumarunkoisia avofiksareita ei uutena nykyisin käytännössä myydä lainkaan, joten ajatus siitä, että sähköpropulsio voisi herättää venetyypin uudelleen henkiin on kiinnostava. Sähköveneen haasteet ovat tutut: nopeus, toimintasäde ja latausinfra.

Toisaalta 5,6 metrisen EB:n hintamaalailut ovat sähkömoottoriveneiden luokassa kiinnostusta herättäviä. Torqeedolla ja 400 ampeeritrunnin akustolla varustetun ajovalmiin paketin hinnaksi kaavaillaan 13–14 000 euroa. Avoversiota voi täydentää parin tuhannen euron lisäpanostuksella irrotettavalla HT-katteella, joka lisää mielenkiintoa entisestään.

Ennen lisäinnostumista täytyy todeta, että messuilla esillä olleella prototyypillä on vielä matkaa valmiiksi. Isoin haaste on runko, joka kaipaa jo koeistumisen perusteella rutkasti lisää vakautta ja kantavuutta. Esittelijän mukaan niitä myös ryhdytään hakemaan runkoa ja painopistettä muuttamalla.

www.e-boat.fi