Arronet oli jo entuudestaan pätevä saariston yhteysvene, mutta toissa vuonna lanseerattu Surprise-sarja jauhoi kerralla lisää vettä myllyyn: kumisaumalla ja -tyynyillä rungosta eristetty hytti on ainutlaatuisen hiljainen, ja sellaisena Arronetin uniikki myyntivaltti.

Anytecillä on jo vankka maine Suomessakin, mutta sen vähemmän radikaali ja huomattavasti maanläheisempiin koko- ja hintaluokkiin keskittyneellä rinnakkaismerkki Ockelbolla on vielä eturivin otsikot saavuttamatta. Helsingin venemessuilla nyky-Ockelbo esiintyi nyt ensimmäistä kertaa.

www.ockelboboats.se | www.wwmarine.fi

www.arronet.se | www.astrum.fi

 

Ockelbo B21 CAB

Ockelbo on perinteinen venemerkki, mutta alumiinisilla nykymalleilla ei ole kovinkaan paljon yhteistä 70-luvun suuruuksien kanssa. B21 CAB on nyky-Ockelbon ensimmäinen ohjaushyttivene, ja vaikuttaa varsin onnistuneelta sellaiselta.

Hytin molemmilla puolilla on yllättävänkin tilavat avotilat, tosin taka-avotilaa on avarrettu moottorikaivosta ja peräseinämästä luopumalla. Avoin perä ei sovellu tavaran kuljetukseen ja moottorin asennusletkutkin ovat vähän jaloissa.

Tummanpuhuva hytti on verhoiltu kattavasti ja huolellisesti, joten tunnelma on mukavan viimeistelty. Tummat sävyt saavat hytin tuntumaan ensivaikutelmaltaan pienemmältä kuin se onkaan. Koeistuminen paljastaa tilaa olevan loppujen lopuksi ihan mukavasti. Kaksiosainen keulaovi saa erityiskiitokset, että sisään voi kulkea lähes selkä suorana.

6,5-metrisen Ockelbon pakettihinnat alkavat 59 800 eurosta, jolloin veneen mukana tulee 115-hevosvoimainen Suzuki. Messutarjouksena 25 lisähevosvoimaa kustansi vain satasen. Tehokkain konevaihtoehto on 200-heppainen.

Arronet 30 Surprise

Arronet yllätti toissa vuonna hiiren hiljaisilla 23'5- ja 24'5-malleilla. Ero tavanomaisiin ohjaushyttiveneisiin on merkittävä. Viime syksynä esiteltiin 20'5 Surprise ja nyt on vuorossa yli yhdeksän metrinen 30 Surprise. Väliin mahtuu vielä 27 ja kolmikymppistä voi jatkaa mittaan 33 tai 35 jalkaa. Rungon leveyteen tai hytin kokoon pituuskasvulla ei ole vaikutusta.

Yhteysveneessä hyttiin istumaan mahtuvien pääluku on tärkeä arvo, 30-jalkaisessa Arronetissä se on kiitettävät kahdeksan. Vakiotilaratkaisussa on ohjaamossa kaksi erillisistuinta ja niiden takana kaksi pitkittäistä laitasohvaa. Pitkittäisen sohvan voi korvata kahdella poikittaisella penkillä, tai dinetillä.

Arronetin vakiovarustus on kattava, sisältäen muun muassa tehokkaan lämmityslaitteen, karttaplotterin, keulapotkurin ja automaattitrimmit. Konepaketteja on tyrkyllä kaksi, 2 x 200- tai 2 x 250-hevosvoimaiset Suzukit, hinnat vastaavasti 168 900 tai 174 000 euroa.

Valinnan varaa tuo avattava keularamppi (6 900 €) ja perän avotilan malli. Vakiohintaan taka-avotlan turkki on korkeammalla ja sen alla on kookas tavaratila. Toinen vaihtoehto tiputtaa takaavotilan lattia syvemmälle laitojen suojaan ja maksaa neljä tonnia lisää.