Kalastusopas Jani Ollikainen luottaa Buster M -veneen kalastusmalliin omilla vapaa-ajan kalareissuillaan. Hän käyttää venettä myös, kun hän lähtee opastamaan pienempää 1–2 kalastajan ryhmää. Lue myös Totalveneen Buster M perusmallin kokeilu.

– Buster M soveltuu todella hyvin siihen, kun mennään kalaan yksin tai kaverin kanssa. Kolmekin asiakasta siihen saa. Se on oikeasti oiva pienemmän ryhmän liikutteluun.

Ollikaisen mielestä veneen merikelpoisuus on riittävä Turun saaristoon, missä hän veneellään pääosin liikkuu. 

– Ei ole tullut merellä ikäviä tilanteita missään vaiheessa. Mutta järki täytyy pitää päässä totta kai. Jos Iniön aukko pitää ylittää ja tuulee 14 m/s lännestä, niin en menisi yli. Eli kovalla tuulella ja meren selillä tai aukoilla on käytettävä harkintaa ja luettava tilanne, kuten millä tahansa tämän kokoluokan veneellä.

Veneessä on Ollikaisen mielestä hyvän kalastusveneen ominaisuudet.

– Tärkein ominaisuus on, että vapaata kulkutilaa on paljon. Tavarat täytyy saada pois jaloista. Jos tavaraa on siellä ja täällä ja kala käy kiinni, niin sitten on koukku pian takapuolessa. Lisäksi tarvitaan hyvät liikkumatilat kalastamiseen. Tarvitaan kunnon heittotasot, jotta näkee vähän paremmin.

Oleellista nykyaikaiselle kalaveneelle on myös, että siihen saa keulamoottorin helposti kytkettyä. 

– Käyttämässäni keulamoottorissa on GPS-ankkuri. Kun painan kaukosäätimen nappia, niin moottori pitää veneen paikallaan. Ja jos haluan siirtää venettä metrin eri suuntiin, niin senkin voi tehdä kaukosäätimellä.

 Ollikainen kehuu myös veneensä traileroitavuutta.

– Tämä nousee hyvin kevyelle jarruttomalle venetrailerille. Vene on helppo nostaa trailerille yksinkin. Traileroitavuus on minulle tärkeää, jotta pääsen kalastuskilpailuihin eri puolille Suomea.

Heittokalastuskausi loppuu jäihin

Veneen helppo traileroitavuus on kalamiehille tärkeä ominaisuus myös siksi, että veneen saa nopeasti veden jäätyessä ylös. Heittokalastajat venyttävät kalastuskautensa yleensä niin pitkälle vuotta kuin suinkin. Etelä-Suomen merialueilla tämä tarkoittaa, että veneitä saatetaan pitää vesillä joulun välipäiviin saakka – joskus pidempäänkin.

– Kannattaa laituripaikka valita niin, että se ei ole jossain lahden pohjukassa, joka jäätyy ensin. Ja jos laituripaikka on tällaisessa paikassa, talven lähestyessä kannattaa yrittää löytää kakkospaikka vesialueelta, joka jäätyy myöhemmin. Ja kone kannattaa pitää alhaalla, ettei jäähdystysvedet jäädy perämoottorissa. Talven tultua venettä täytyy myös päästä katsomaan lähes päivittäin. Pitää olla valmis nostamaan se ylös nopeasti, kun meren jäätyminen alkaa.

Ollikaisella on ollut vuosia, jolloin hän on ollut Turun saariston vesillä kalassa vuoden jokaisena kuukautena. Nyt hän kuitenkin aikoo pitää kunnon talvitauon.

– Onhan tuolla jo aika kylmä ja tuulista, Ollikainen myöntää.

Vesille kuitenkin pääsemme, vaikka on joulukuun 5. päivä. Käymme lyhyellä pistolla katsomassa, jos vierasvenelaiturin edustalta löytyisi “pannukokoista” ahventa. Kala jää kuitenkin haaveeksi, vaikka muutaman näykkäsyn saamme.

Hyvä moottori on varma

Talvikalastus asettaa vaatimuksia myös moottorille. Talvella moottorin varmatoimisuus korostuu. Talvella hinausapua ei saa ohiajavalta veneeltä vain kättä heiluttamalla. Meripelastusseuran trossipalvelutkin ovat loppusyksyllä ja alkutalvella jo lopettaneet päivystyksensä.

Jani Ollikainen myöntää, että perämoottorit ovat aina makuasioita. Veneilijät ovat usein uskollisia juuri omalle merkilleen. Hän on vannoutunut Yamahan käyttäjä.

– Mielestäni se on ainoa moottori, joka lähtee kerrasta käyntiin kelissä kuin kelissä. Joku voi toki olla eri mieltä. Kalastajat ja veneilijät puolustavat yleensä omaa merkkiään, koska harva kehtaa myöntää, että oma moottori on huono, Ollikainen muotoilee.

Hänen käyttämässään veneessä on uudenkarhea 30 hevosvoiman pitkärikinen perämoottori. Moottorikopan muotoilu on pehmeän kaareva ja koneen käyntiääni hyvin hiljainen. Tyhjäkäynnillä moottoria ei juuri kuule.

Buster M -veneen suurin sallittu moottoriteho on 40 hevosvoimaa. Ollikainen suosittelee, että veneeseen asentaisi suurimman sallitun moottorin. Se antaa veneeseen hieman tehoreserviä ja kykyä nousta liukuun myös, jos mukana on hieman rotevampia kalastajia ja tavallista enemmän kalatarvikkeita. 

Heittokalastajille räätälöity vene

* Tämän vuoden alusta alkaen Busterin kalastusvarustepaketti on ollut saatavana Buster S:n lisäksi myös seuraavaksi suuremman kokoluokan suosikkiveneeseen Buster M:ään. Kalastusvarustepaketilla M ja S muuntuvat omien tarpeiden mukaisiksi kalastusveneiksi.

* Uusi neljännen sukupolven Buster M on 4,86 metriä pitkä viiden hengen alumiinivene. Konetehoalue on 30–40 hevosvoimaa. Kalastusvarustellun veneen kokonaispaino jää moottoreineen reiluun 500 kiloon, joten se on helposti liikuteltavissa jarruttomalla trailerilla.

* Buster M ja S -veneiden kalastusvarustepakettiin kuuluu vapalaatikko, kalastusistuimella varustettu heittotaso sekä keulamoottoriteline. Varustepaketin osat voi hankkia myös erikseen ja varusteet voidaan irrottaa veneen käyttötarkoituksen muuttuessa.

* Buster M:n moottorivaihtoehdot ovat kevyet ja tehokkaat Yamaha F30 ja F40. Kokonaan uuden pohjan ansiosta vene lähtee aiempaa kevyemmin liukuun myös kuormattuna.