Pilot-tyyppiset veneet olivat jo pitkään osuneet meidän kummankin silmiin ja niiden tarjontaa suomalaisten venevalmistajien mallistoissa olimme seuranneet jo pitkään. Pohdiskelut asian tiimoilta olivat täsmentäneet tarvetta: jos luovumme sekä 11 metrisestä matkaveneestä että mökkiveneenä toimineesta avoveneestä, säästämme ennen kaikkea omaa aikaamme keväällä ja syksyllä. Uuden veneen olisi toimittava kummassakin käyttötarkoituksessa.

Vertailu vaihtoehtojen välillä

Teimme lopullisen valinnan Finnmaster P7:n ja Finnmaster P7W:n välillä. Perus P7:n hyvänä puolena oli styyrpuurin puoleinen helppokulkuinen sivukansi, iso taka-avotila tavaran kuljetukseen mökille, pentterivarustustakin löytyi sekä wc. Lisävarusteita olisimme kuitenkin tarvinneet melko paljon, mm. uimatasot, trimmit ja karttaplotterin. Päädyimme Weekend-malliin sen jälkeen, kun mies oli tehnyt kattavan listan muutoksista, joita tulisi perusmalliin tekemään ja suurin osa niistä oli jo valmiina P7W:ssä. Päätöksen viimeisteli myyjän lupaus laittaa pyytämääni kohtaan lisäkahvat katolle, jotta pääsen vaivattomammin kulkemaan sivukansilla.

Finnmaster P7W on hyvin vakiovarusteltu, siinä on mm. valmiina uimatasot, jääkaappi, makeavesijärjestelmä ja sähkötoiminen vesi-wc. Lisävarustelistallemme päätyivät trimmitasot, avotilan patjat, sisätilan verhot, lämmityslaite, etukannen kattoluukku, pissapoika tuulilasille ja karttaplotteri. Moottoriksi valittiin miehen päätöksellä Yamahan F175 hv -moottori ja sähköinen kaukohallintalaite.

Viikko ennen viime vuoden juhannusta Finnmaster P7W oli valmis, moottori asennettu ja ensimmäinen matka kohti mökkiä alkoi. Vielä samana iltana teimme iltakruisailun Itäisen Suomenlahden tyynellä pinnalla.

Ensimmäisen kauden kokemukset

Kesän käyttökokemuksista päällimmäisenä on tyytyväisyys kokonaisuuteen. Aiemmat siirtymät mantereelta avonaisen selän yli mökille avoveneellä ovat olleet pomppuisempia ja melko usein myös viimaisia ja märkiä tuulen puhaltaessa lounaasta. Tästä syystä sisätila on luksusta. Arvostan todella paljon myös pilot-mallin avaraa näkyvyyttä kaikkiin suuntiin. Laaja takakansi mahdollistaa niin tavarankuljetuksen, kuin oleskelunkin kesästä nauttien.

Finnmaster P7W kulkee pehmeästi myös aallokossa, kunhan ensin oivalsimme parhaat nopeusalueet eri olosuhteisiin. Perä on kantava, mutta keula leikkaava, ja rankemmassakin kelissä pääsee eteenpäin mukavasti. Isot tehot perälaudassa eivät tarkoita että aina tarvitsisi ajaa kovaa. Matkanopeus on 22- 24 solmua, kovalla kelillä muutama solmu vähemmän. Huiput on noin 34 solmua. Avoveneeseen nähden Pilotin tuulipinta vaati vähän huomiota, muttei niin paljon, että keulapotkuria olisi tullut ikävä. Se löytyy kyllä lisävarustelistalta.

Emme viime kesänä vielä matkailleet pidemmälle, mutta päiväretkiä veneellä tehtiin ja tulipa yksi yösiirtymäkin jälleen koettua. Tehokas hakuvalo täytyy asentaa tulevalle kaudelle.

Kauden kulutus oli noin 1.3 litraa per maili, joka on hyvin kohtuullinen tällä suorituskyvyllä. Varsinkin pidemmillä reissuilla, vaikkapa Ahvenanmaalla käydessä, hyvällä polttoainetaloudella alkaa olla merkitystä lompakonkin kannalta.

Pilot-malliset veneet eivät Suomessa ole myyntitilastoissa nousseet kovinkaan korkealle. Kuitenkin ne sopivat Suomen olosuhteisiin erinomaisesti tarjoten laaja-alaisempaa käytettävyyttä, asuttavuutta ja pidempään veneilysesonkia. Meillä Pilot on yhteys- ja matkailukäytössä, mutta varsinkin P7 perusmalli toimii myös vapaa-ajankalastuksessa erinomaisesti. Ulkonäöltään P7 on moderni ilman erikoisuudentavoittelua. Sillä on erinomaiset edellytykset pysyä muotoilultaan tyylikkäänä pitkälle tulevaisuuteen, ja tulla lajityyppinsä klassikkoveneeksi.

Veneen tilavassa ohjaushytissä on reilu seisomakorkeus ja istumapaikat menosuuntaan viidelle henkilölle. Hyvin varusteltu pentteri, ruokailu- ryhmä ja makuutilat neljälle mahdollistavat myös veneessä yöpymisen.