Vene 25 Båt Messujen kalastusvene valitaan ensimmäistä kertaa helmikuussa
Valinnalla halutaan tuoda esille kalastusta ja erityisesti kalastusveneitä, sillä venemessuilla esitellään vuosittain useita kalastukseen teknisesti tai rakenteellisesti varustelua venettä. Voittajan valitsee ensi helmikuussa tuomaristo, joka arvioi kisaan osallistuvien veneiden soveltuvuutta kalastukseen.
Yleisö saa myös äänestää suosikkiaan messujen aikana. Kisassa mukana olevat kalastusveneet merkitään messuilla kyltein. Venemessuilla mukana olevat kalastusveneet saavat samalla uudenlaista näkyvyyttä.
– Tuhansien järvien ja pitkän rantaviivan Suomessa on lukuisia kalastajia, jotka tarvitsevat veneen. Nyt kun kalastusveneet nostetaan esiin messujen tarjonnasta, se helpottaa myös kalastusveneen valintaa. Toivottavasti kisa innostaa myös suomalaisia venevalmistajia panostamaan kalastusveneiden kehittämiseen entistä enemmän, tuomaristossa toivotaan.
Vene 25 Båt Messujen kalastusveneen valitsee tuomaristo, joka koostuu kalastusmedian sekä kalastusvälinealan merkittävistä toimijoista. Tuomaristossa ovat Kalastajan Kanavan Jyri Kuusisalo, Kalastus-lehden ja kalamies.comin Antti Zetterberg sekä Metsästys ja Kalastus -lehden freelancer-toimittaja Timo Sarkkinen että Ruoto Oy:n vene-elektroniikka-asiantuntija Jani Mäkeläinen.
Messujen kalastusvene -kisaan voivat osallistua venemessuilla esiteltävät kalastusveneet, jotka ovat enintään kaksi vuotta vanhoja ja joissa on vähintään neljä teknistä tai rakenteellista ratkaisua kalastusta varten. Venemessuille osallistuvat yritykset voivat ilmoittaa veneitä kisaan 29.11. asti.
Kisaan osallistuvat veneet julkaistaan tammikuussa ja ne saavat sen jälkeen näkyvyyttä venemessujen kanavissa. Voittaja julkaistaan Venemessujen toisena viikonloppuna lauantaina 15.2.2025.
Voittajaa valittaessa tuomaristo ottaa huomioon, miten hyvin vene vastaa käyttötarkoitustaan ja miksi se on hyvä kalastusvene. Erikseen arvioidaan varustuksen tasoa, veneen layoutia, rakenne- ja tilankäyttöideoita ja näissä erityisesti uusia ratkaisuja, rakenteessa olevan tekniikan esilletuomista, tilojen toimivuutta ja ergonomiaa, hinta-laatuvaikutelmaa sekä uutuusarvoa. Ajo-ominaisuuksia ei tässä kisassa arvioida.
Helsingin Messukeskus järjestää Pohjois-Euroopan suurimman veneilytapahtuman Vene 25 Båt Helsingin kansainväliset venemessut 7.–16.2.2025 Helsingin Messukeskuksessa Venealan Keskusliitto Finnboat ry:n toimeksiannosta. Messujen veneet on valittu Vene Båt -messuilla jo vuodesta 1999.
MS Boat CWA 800 WT (2016–) – Saaristoyrittäjän työjuhta
MS Boatin mallisto versoutuu poikkeuksellisen laajaksi, sillä useisiin kokoluokkiin on tarjolla sekä V- että katamaraanirunkoisia vaihtoehtoja. Kahdeksanmetrinen V-runko on vieläpä tarjolla joko 2,55 tai 2,95 metriä leveänä.
Koeajovene on mallia CWA 800 WT. Ensimmäinen kirjainrypäs kertoo ympärikuljettavasta hytistä. Runko on vaihtoehdoista kapeampi ja varustettu keularampilla (WT), jota operoidaan vakiona sähkövinssillä ja lisävarusteena hydrauliikalla. Hydraulisessa keulaportissa on enemmän voimaa pitää venettä rantaa vasten paikallaan.
Mykymuodin mukaisesti CWA 800 on varustettu perämoottorilla tai parilla. Moottorin osalta koeajovene on erityinen. Siinä on Suomen viimeinen tehdasuusi Yamahan 350-hevosvoimainen V8, joita ei ole enää moneen vuoteen valmistettu. Tarina juontuu MS Boatin maahantuoja Hangon Auto ja Venetaloon, joka hankki Yamahalta jonkinlaista kulttimainetta nauttivan 5,3-litraisen F350 V8:n loppuvaraston. Näillä näppäimillä Suomeen saapuva Yamahan uusi 350-hevosvoimainen malli on iskutilavuudeltaan edeltäjäänsä litraa pienempi V6.
Takaisin veneeseen. CWA-hytti on kuormatilan maksimoimiseksi lyhyt, kapea ja asennettu aivan perään. Hytissä on ohjaamon erillisistuimet ja pieni kahdelle luonteva takapenkki, mutta kaikki sisätilasentit on rutistettu minimiin. Viimeistely on käyttötarkoituksen mukaista, selvästi karumpaa ja pelkistetympää kuin vaikkapa huvilakyydityksiin tarkoitetuissa ruotsalaisissa täysalumiinivenemerkeissä.
Hytin suhteellisesta kapeudesta huolimatta runkovaihtoehdoista kapeampaan asennettuna ympärikuljettavuus on niukka ja sivuoville joutuu pujottautumaan. Jos pärjää yhdellä ovella, kannattaa harkita hytin sijoitusta jompaankumpaan laitaan. Sekin on mahdollista ja silloin toiselle sivulle muodostuu parempi kulkuväylä hyttiin. Perän kansiratkaisu tosin suosii hytin sijoitusta styyrpuurin laitaan, mikä taas ei ole ohjaamon sijainnin kannalta optimaalista.
Huvivenemäisempää yhteysajokäyttöä ajatellen kannattaa pitää mielessä pidempi ja leveämpi C-hytti. Se on mallia täysleveä ja läpikuljettava, ja voidaan kalustaa toiveiden mukaisesti: esimerkiksi 6–10 hengen istumapaikoilla, dinetillä tai toiletilla. Lisähinta CWA-hyttiin nähden on kymppitonnin luokkaa.
Rampilta kyytiin
MS Boatin kaulaportti on leveä ja varustettu auki taittuvalla kulkurampilla. Rantautuminen ja lastaaminen sujuvat niin rakennetuilta kuin luonnon rannoilta. Jälkimmäisiin yksirunkoinen vene on helpompi työntää kuin katamaraani. Keularampin leveys riittää sekä suurimman kokoluokan mönkijöille että pienemmille puutarhatraktoreille.
Kuormatilaa on kerrassaan hulppeasti. Itse asiassa huvi- tai hyötyveneilijän näkökulmasta katsottuna sitä on niin runsaasti, että jää pakostakin ihmettelemään miksi hytin senteistä on tarvinnut tinkiä niin tuntuvasti.
Avotilassa on vakiona laitojen kiinnityslenkit, turkkiin upotetut valitaan lisävarustelistalta. Sisälaidoissa on lokeroita ja turkin alla tilava ruuma. Laidoille saa lisävarusteena klaffipenkkejä. Kaiteet, knaapit ja oikeastaan kaikki muutkin rakenteet muutamia peitelevyjä ja irto-osia lukuun ottamatta on kiinnitetty hitsaamalla.
Leveäkeulainen ramppivene herättää aina kysymyksen sen ajettavuudesta. Koeajopäivän keli oli valitettavan tyyni, mutta tässäkin tapauksessa voi sanoa, että huoli ajettavuudesta on suurimmilta osin turha.
Leveän keulan alla oleva V-runko leikkaa ainakin peräaaltoja tavanomaisen sujuvasti, eikä keula ala veneen kallistuessa kantaa edes tiukimmissa kaarroksissa. Joissakin tilanteissa ja raskaasti kuormattuna keula varmasti tössähtää aaltoon, mutta aiempien keularamppiveneiden kokemusten perusteella se johtaa lähinnä roiskeisiin. Tämän voi odottaa olevan tilanne myös MS Boatin kohdalla.
Siirtymät työtehtäviin ja kuljetukset hoituvat MS Boatilla ripeästi. V8-Yamaha nostaa huippunopeuden tyhjänä peräti 43 solmuun. Reippaalla 27–28 solmun marssivauhdilla bensaa kuluu maltilliset 1,6–1,7 litraa meripeninkulmalla. Melutaso ohjaushytissä on työveneeseen asiaan kuuluvan alhainen.
Polttoainetankki on vakiotankki on vain 167 litrainen, mutta lisävarusteena saa sopivamman 300 litraisen. Moottorivalikoimasta löytyy myös parikonevaihtoehtoja, joita voi varustaa käsittelyä helpottavalla joystick-hallintalaiteteknologialla.
CWA 800 WT:n hinnat starttaavat 117 000 eurosta, jolloin mukana tulee Yamahan 225-hevosvoimainen V6:nen. Vakiovarustus pitää sisällään esimerkiksi työvalot ja kahden kilowatin lämmityslaitteen. Muun muassa tehokkaammalla neljän kilowatin lämmityslaitteella, hydraulisella keulaportilla, tutkaplotterilla, keulapotkurilla ja automaattitrimmeillä varustettu koeajopaketti on hinnoiteltu Yamahan uudella 350-hevosvoimaisella V6:lla 144 000 euroon.
Kokoluokka, kyvyt ja käyttötarkoitus huomioiden hintoja voi pitää kilpailukykyisinä, mikä varmasti edesauttaa meillä vielä hieman tuntemattomamman MS Boatin pyrkimyksiä vallata jalansijaa sekä saaristoyrittäjien että -asujien kalustohankinnoista.
Yamaha-perämoottorien myyntiverkosto laajenee – PMH.fi aloittaa uusien Yamaha-perämoottorin jälleenmyynnin
Helsingin suurimmassa venealan keskittymässä Veneentekijäntiellä Helsingin Lauttasaaressa toimiva PMH on jo entuudestaan valtuutettu Yamaha-huoltokorjaamo sekä Inhan Tehtaiden valtuuttama Yamarin-, Cross- ja Buster-veneiden merkkihuolto. PMH:llä on Lauttasaaressa nykyaikaiset huoltotilat ja oma satama, minkä lisäkse se tuottaa myös liikkuvia huoltopalveluita.
Jälkimarkkinointitoimintojen lisäksi PMH on aloittanut toukokuussa uusia Yamaha-perämoottorin jälleenmyynnin. Myynti potkaistaan käyntiin hyvällä tarjouksella, sillä PMH tarjoaa myymiinsä moottoreihin Lauttasaaressa tehtävän ensihuollon veloituksetta.
- 25.08.2024 Uutinen Moottorivene rysäytti karille paraatipaikalla Helsingissä
- 06.09.2024 Uutinen Mies menehtyi veneonnettomuudessa Lohjalla
- 05.09.2024 Uutinen Stansvik on nousemassa helsinkiläisveneilijöiden uudeksi suosikkikohteeksi
- 13.09.2024 Uutinen Candelan “maailmanennätykseen” voi suhtautua varauksin
- 20.08.2024 Uutinen Yle: Jurmo etsii ratkaisua jäteongelmaan
- 29.08.2024 Kokeilu Faster 465 (2025–)
- 27.08.2024 Uutinen Sähköperämoottorimarkkinoilla tapahtuu
- 29.08.2024 Kokeilu Faster 465 (2025–)
- 10.09.2024 Video Saxdor 400 GTC (2024–)
- 26.08.2024 Ensiesittely Najad 451 AC (2025–)
Kumppanisisällöt
Venemessut saa rinnalleen erämessut – Helsingin erämessut järjestetään venemessujen ensimmäisenä viikonloppuna helmikuussa
Helsingin Messukeskus tiedotti marraskuussa, että Kansainväliset Erämessut siirtyy vuoden 2024 jälkeen Riihimäen Messuilta Helsingin Messukeskuksen tytäryhtiön Expomark Oy:n järjestettäväksi.
Vaikka järjestäjätaho vaihtuu, Erämessujen messujohtaja Ninni Manninen jatkaa edelleen työtään joka toinen vuosi kesäkuussa järjestettävien Riihimäen Erämessujen parissa. Manninen on myös mukana vahvasti järjestämässä Helsingin Erämessuja ja vastaa niiden sisällöstä ja myynnistä.
– Erämessujen järjestäminen Helsingissä on uusi mahdollisuus. Olen ollut yhteydessä tärkeimpiin alan yrityksiin ja kaikki ovat suhtautuneet asiaan erittäin kiinnostuneesti. Samanaikaisuus venemessujen kanssa tuo paljon lisäarvoa tapahtumalle, ovathan useat metsästäjät ja retkeilijät myös veneilijöitä. Kalastus on vahvasti esillä venemessuilla ja se on hyvä asia, toteaa Manninen.
Helsingin Erämessut tarjoaa ohjelmaa retkeilystä ja metsästyksestä. Tuotteitaan ja palvelujaan esittelevät näitä aihealueita edustavat yritykset. Tapahtuma ei ole kopio Riihimäen Erämessuista vaan siitä tehdään omanlaisensa, vaikkakin messut jatkaa Riihimäen Erämessujen tarinaa ja on osa tapahtumaketjua.
Helsingin Messukeskus järjestää Helsingin Erämessut 2025 ensimmäistä kertaa 7.–9.2.2025 Helsingin Messukeskuksessa. Samaan aikaan Messukeskuksessa on Helsingin kansainväliset venemessut Vene 25 Båt, jotka kestävät kymmenen päivää 7.–16.2.2025. Molempiin tapahtumiin pääsee tutustumaan samalla pääsylipuilla.
Vetus ui vastavirtaan – Alentaa ja jäädyttää hintoja
Korkea inflaatio-, korko- ja hintataso tuntuu monen kuluttajan kukkarolla. Tilanne ohjaa kysyntää edullisempiin vaihtoehtoihin ja jarruttaa ostopäätösten tekoa. Vetuksen reaktio tilanteeseen on asiakasystävällinen.
Sen lisäksi, että Vetus on pidättäytynyt hinnankorotuksista jo vuoden verran, se on onnistunut kohdistamaan noin kolmasosaan tuotevalikoimastaan hinnanalennuksia, ja myös sitoutunut säilyttämään nykyisen hintatason vähintään ensi vuoden tammikuuhun saakka. Hintaleikkurilla Vetus pyrkii pitämään yllä ja vahvistamaan tunnettua asemaansa korkealuokkaisten ja innovatiivisten mutta kohtuuhintaisten venejärjestelmien valmistajana ja toimittajana.
Jeanneau Merry Fisher 895 Serie2 (2024–) – Mukavasti ja monipuolisesti tilaa perheveneilyyn
Jeanneaun syyskuussa Cannesin venemessuilla esittelemä Merry Fisher 895 Serie2 on päässyt tositoimiin ja valmistajan fiilistelyvideolle. Veneen kokoluokka ja konsepti ovat ennallaan, mutta tilaa ja mukavuuksia on loihdittu sinne tänne vähän entistä enemmän. Suomessa hinnat alkavat kahdella...
- 25.08.2024 Uutinen Moottorivene rysäytti karille paraatipaikalla Helsingissä
- 06.09.2024 Uutinen Mies menehtyi veneonnettomuudessa Lohjalla
- 05.09.2024 Uutinen Stansvik on nousemassa helsinkiläisveneilijöiden uudeksi suosikkikohteeksi
- 13.09.2024 Uutinen Candelan “maailmanennätykseen” voi suhtautua varauksin
- 20.08.2024 Uutinen Yle: Jurmo etsii ratkaisua jäteongelmaan
- 29.08.2024 Kokeilu Faster 465 (2025–)
- 27.08.2024 Uutinen Sähköperämoottorimarkkinoilla tapahtuu
- 29.08.2024 Kokeilu Faster 465 (2025–)
- 10.09.2024 Video Saxdor 400 GTC (2024–)
- 26.08.2024 Ensiesittely Najad 451 AC (2025–)