Candela ei ole paljon hiiskunut uutuusjulkistuksesta ennakkoon, oikeastaan päinvastoin. Kun se viime viikolla lanseerasi oman C-Pod-sähkömoottorin, sen kerrottiin päätyvän ensin Candelan tuloillaan oleviin taksivene- ja vesibussimalleihin, ja vasta myöhemmin myös tulevaisuuden huvivenemalleihin. Hämäys onnistui, ja tulevaisuus tuli puun takaa viikossa.

Uusi C-8 vaikuttaa luontevalta jatkumolta Candelan ensimmäiselle tuotantoveneelle, C-7:lle, jonka tunnettiin linkin koeajon julkaisun aikoihin vielä Candela Seveninä. Nyt tavoitteena on siirtyä pientuotannosta kunnon sarjatuotantoon.

Candela luottaa kuin vuoreen siihen, että moottori- ja sähköveneiden tulevaisuus foilaa kantosiivillä. Siksi on luontevaa, että C-8 jatkaa siitä mihin C-7 jäi. C-8:ssa on C-7:n tavoin kevyt täyshiilikuiturakenne ja täysin automaattisesti säätyvät etu- ja takakantosiivet.

Kantosiipien ohjauselektroniikka on Candelan itse kehittämää ja sitä edelleen kehitetty. Kantosiivillä foilaaminen pienentää oleellisesti veneen kulkuvastusta, minkä ansiosta energiankulutus on liukunopeuksissa jopa 80 prosenttia perinteisiä veneitä pienempi. Foilaaminen on myös mukavaa, sillä normaali aallokko ei veneen kulkuun vaikuta.

Maailman taloudellisin sähkövene

C-8 on varustettu Candelan uudella C-Pod-moottorilla, joka on asennettu kokonaisuudessaan veden alle, takakantosiiven yhteyteen. Pienen torpedon mallinen moottori tuottaa 50 kilowatin eli noin 70 hevosvoiman tehon, joka siirtyy veteen tehokkaasti suoravedon ja kahden vastakkaisiin suuntiin pyörivän potkurin välityksellä. Candela väittää C-Podin olevan maailman taloudellisimman venemoottorin.

C-8 nousee foilaamaan noin 16 solmun nopeudessa, ja sen huippunopeus on rajoitettu noin 30 solmuun. 22 solmun matkanopeuden saavuttamiseen C-8 tarvitsee vain 16 kilowatin eli 21 hevosvoiman tehon. Candelan mukaan ajoakun kapasiteetti riittää 22 solmun nopeudella yli 50 meripeninkulman ajoon, mikä Candelan mukaan on sähköveneiden uusi ennätys.

Kokonaisuutena Candela kehuu C-8:n olevan maailman taloudellisimman veneen. Se saattaa pitää paikkansa: 20 solmun nopeudessa C-8:n sähkönkulutukseksi kerrotaan vain 0,8 kilowattiatuntia meripeninkulmalla, mikä vastaa energiamäärältään noin 0,1 l/mpk bensiinin kulutusta. Parhaatkin kahdeksan metriset polttomoottoriveneet tapaavat kuluttaa vastaavalla nopeudella vähintään litran meripeninkulmalla.  

Vaikka tekniikkakin on kehittynyt, ottaa C-8 kenties suurimmat harppaukset käyttömukavuudessa. Se on isompi, tilavampi ja monikäyttöisempi kuin C-7. 

Tilaratkaisultaan 8,5-metrinen C-8 on iso daycruiser. Avotilassa on kolme erillisistuinta, peräsohva, aurinkotaso ja pöytä, minkä myötä tilat sopivat sekä matkustamiseen että veneessä oleskeluun. C-Pod-propulsioon siirtyminen on vapauttanut tilaa perästä, josta veneeseen ja veteen kulkeminen on nyt tavanomaisen sujuvaa. Avotilan kattavan, kangaskattoluukulla varustetun T-topin saa optiona. 

Keulakannen alla on kokoluokka huomioiden kutakuinkin normaalikokoiselta vaikuttava kajuutta, joka mallikuvissa vaikuttaa varsin viihtyisäksi viimeistellyltä. Pääosassa on kookas V-vuode, jonka Candela laskee majoittavan kaksi aikuista ja kaksi lasta. Vuoteen kärjessä ja takapäädyissä on selkänojat ja vuoteen keskiosan alla vesi-wc.

Runkomuotoa on kehitetty voimakkaasti huomioiden myös tarve liikkua välillä hitailla nopeuksilla ja muutoin kuin foilaten. C-8:n rungossa on perään saakka ulottuva V-muoto, nousulistat ja etufoilin loven lisäksi yksi porras.  

C-8 on uppoumanopeuksilla ja nopeusrajoitusalueilla liikuttaessa varmasta kuivempi ja mukavampi kuin C-7. Ääriolosuhteissa, joissa foilaaminen ei ole mahdollista, voi C-8:a ajaa myös kutakuinkin normaalin liukuvarunkoisen veneen tavoin, mutta silloin energiankulutus on luonnollisesti suurempaa. Säilytystä ja kuljetusta varten kantosiivet voi nostaa kokonaan rungon sisään, ylös vedestä.

Entäpä sitten hinta? Noh, kuten arvata saattaa, ei C-8:kaan ole ihan jokamiehen vene, vaikka sarjatuotantoa tavoitellaankin: sen hinta suomen verokannalla on 360 000 euroa. Hintaero laadukkaaseen, vastaavan kokoiseen premiumbrändin polttomoottori-daycruiseriin (esimerkkinä Windy 29 Coho) on 100 000 euron luokkaa.

Hintaeroa tasoittaa se, ettei polttomoottoriveneeseen verrattuna Candelalla ajaminen maksa ainakaan nykyisellä satamien latausinfralla lähestulkoon mitään. Eikä C-Pod-moottorikaan ei tarvitse ensimmäiseen 3 000 tuntiin huoltoa, mikä monessa tapauksessa tarkoittaa ensihuollon tulevan eteen vasta käyttäjäsukupolven vaihtumisen jälkeen.

www.candelaspeedboat.com

www.telva.fi