Veneelle löytyy sopivin talvisäilytyspaikka, kun tarkastelee ensin itseään.

Kuinka paljon olen halukas osallistumaan säilytykseen ja huoltoon liittyviin askareisiin? Ja kuinka paljon olen valmis maksamaan telakoinnista ja siihen liittyvistä palveluista?

Kun näihin löytyy rehellinen vastaus, voidaan lähteä kartoittamaan paikan laatua ja sijaintia. Puuveneitä lukuun ottamatta parasta veneen kannalta on lämmin sisähalli, mutta usein ulkokenttä suojan alla toimii lähes yhtä hyvin.

Pressun alla

Ulkopaikka on tee-se-itse-veneilijän valinta. Tarvittaessa joitakin huoltopalveluita voi tilata myös ulkokentille. Huokeimmat paikat löytyvät kunnalta tai veneseuralta.

Ulkona säilytys sopii veneelle hyvin, kunhan se saa kuivahtaa ennen pakkasia.

Ulkona vene on suojattava säältä.

Isommille ulkosäilytyspaikoille on keskittynyt nosto-, pesu- ja huoltopalveluita tarjoavia yrityksiä.

Myös yksityisyrittäjillä on vuokrattavana ulkopaikkoja, ja usein ne pystyvät tarjoamaan enemmän huolto- ja korjauspalveluita.

On melko harvinaista, että vene tuodaan omalle pihalle, mutta jonkin verran näinkin tehdään. Kuljetuskustannukset usein nousevat, vene vie paljon tilaa ja säilytyspaikka vaatii jonkin verran rakentelua.

Omassa pihassa vene on parhaiten valvottavissa ja huollettavissa.

Plussalla

• Huokeat kustannukset

• Yleensä lyhyt kuljetusetäisyys

• Synergiaetuja joidenkin palveluiden ostossa

Pakkasella

• Altis säälle

• Altis ilkivallalle

Katto päällä

Astetta parempi säilytyspaikka on joko katos tai kylmä halli. Tämä maksaa vähän enemmän kuin ulkopaikka.

Halli tasoittaa jonkin verran lämpötilaeroja ja kosteusvaihteluja sekä suojaa säältä ja myrskyiltä. Myös ilkivallan riski on pienempi.

Tasaisemman ilmankosteuden vuoksi kylmät hallit sopivat erityisen hyvin puuveneiden säilytykseen.
Halleja on lähinnä yksityisillä yrityksillä, joskus myös veneseuroilla.

Omatoiminen veneen hoito onnistuu ainakin seuran hallissa, yksityisellä puolellakin se lienee neuvottelukysymys, ja siellä on useimmiten saatavana myös muita veneenhoitopalveluita. Yksi olennainen kysymys on, miten ja milloin halliin pääsee sisään.

Plussalla

• Osittain suojassa säältä

• Suojassa ilkivallalta

• Oman työn osuus säädettävissä

Pakkasella

• Pakkasvaurioiden mahdollisuus

• Vesillelaskuaika ei aina itse valittavissa

Plussan puolella

Lämmin halli sopii parhaiten veneilijälle, joka ei halua liiemmin osallistua veneen hoitotöihin. Hän ostaa yritykseltä haluamansa huoltotyöt, mutta joissakin yrityksissä toivotetaan tervetulleeksi myös veneensä itse huoltavat veneilijät.

Lämmin halli ei sovellu puuveneelle, mutta muille runkomateriaaleille olosuhteet ovat ideaalit. Kosteus- ja pakkasvaurioiden riskiä ei ole.

Ilkivaltaa esiintyy vähän, sillä hallien turvallisuuteen on panostettu.

Toisaalta on venehotelleja, joiden konsepti on viritetty siten, että halli toimii kesällä veneen säilytyspaikkana. Vene nostetaan aina ajon jälkeen sisälle hyllykköön. Tämä idea ei ole vielä lyönyt kovin yleisesti läpi.

Venehotellien hyllyköt soveltuvat lähinnä alle kymmenmetristen moottoriveneiden säilytykseen. Isommille veneille ja purkkareille voi olla rajallinen määrä lattiapaikkoja.

Lämpimissä halleissa veneiden huolto- ja kunnostustarjonta kattaa toimenpiteet huolloista asennuksiin ja jopa lujitemuovitöihin.

Plussalla

• Joustava nosto- ja laskuaikataulu

• Kattavat huolto-, korjaus- ja asennuspalvelut

• Suojassa säältä

• Suojassa ilkivallalta

• Ei pakkasvaurioita

• Työllistää alan yrittäjiä

Pakkasella

• Hinta

Talvitelakoinnin kustannukset

Veneen talvisäilytyksen hinnoittelu on kirjavaa ja vaikeasti vertailtavaa.

Yleisin tapa on laskea se veneen vaatiman säilytyspinta-alan mukaan, mutta usein veneen todellisiin mittoihin lisätään puoli metriä tai metri. Hinta voi määräytyä myös veneen pituuden perusteella, jolloin metrihinta nousee veneen kasvaessa.

Hintahaitaria Suomen alueella voi havainnollistaa vaikkapa moottoriveneellä, jonka pituus on 7 ja leveys 2,5 metriä.

Torniosta löytyy kaupungin paikka 108,62 eurolla, ja siihen sisältyy sekä laituri- että kenttäpaikka. Helsingissä neliömetri pihapaikalla maksaa 10,60 euroa. Esimerkkiveneestä peritään silloin noin 185 euroa per talvi.

Kylmän hallipaikan saa yksityiseltä yritykseltä noin 20–50 eurolla per neliömetri. Esimerkkiveneen hinnaksi tulee 350–875 euroa. Jos veneen mittoihin lisätään käytävätilaa, tämä tulee päälle, ja sen lisäksi nostot ja pesut.

Lämpimässä hallissa on parikin hinnoittelumallia. Tyypillisen vuokrapaikan neliöhinnat vaihtelevat väillä 53–109 euroa. Miltei aina veneen mittoihin lisätään marginaali. Esimerkkiveneen kustannukset ovat silloin pyöreästi 1200–2500 euroa.

Suurin osa mainituista on pelkkiä säilytysmaksuja, jolloin lisäksi tulevat nosto, lasku ja pesu, mutta poikkeuksiakin on. Joillakin yrityksillä on myös pakettihinnoittelumalleja, jotka sisältävät syys- ja kevätpalvelut.

Uusin lämpimien hallien hinnoittelutapa on osakeperusteinen, jossa kunkin neliömetrin hallintaa varten ostetaan osake. Neliömetrejä hankitaan tarpeellinen määrä. Vuosittain kultakin neliöltä peritään vastike, joka kattaa yhtiön juoksevat kulut.

Esimerkiksi Hanko Boat Yardissa osake maksaa 650 euroa neliöltä, jolloin esimerkkiveneen vaatimien osakkeiden kertahinnaksi tulee 14 625 euroa. Vuotuinen yhtiövastike on 540 euroa (24 e/m2).

Osakkeilla voi käydä kauppaa myöhemmin, vaikka neliö kerrallaan. Tästä on hyötyä jos vaihdat erikokoiseen veneeseen.

Osakkeen hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Jos myyt ne samalla hinnalla kuin ostit, olet maksanut talvisäilytyksestä vain yhtiövastikkeen verran.

Myös vuokrajärjestelyt toimivat.