16.04.2018

Mitä uutta?

Olemukseltaan ja muotoilultaan Eastbay 44 on selvää jatkumoa aiemmille Eastbay-malleille. Muotoilussa kulmien hioutuminen on ollut varsin hienovaraista, mutta pinnan alla on sen sijaan tapahtunut paljon.

Rungot laminoidaan yhä käsin, mutta materiaaleissa ja valmistusmenetelmissä on siirrytty uudelle vuosituhannelle. Esimerkiksi runkopalkit ja kantavat laipiot ovat komposiittirakenteisia. Laminoinnissa hartsina on käytetty tavanomaisen polyesterin sijaan rakenteen paremmin kosteudelta suojaavia vinyyliesteriä ja epoksia.

Tuloksena pitäisi olla jäykkä ja kestävä, mutta myös kevyt rakenne. Numerot vahvistavat ainakin viimeksi mainitun seikan. EB44:n kuivapainoksi ilmoitetaan 13,5 tonnia, mikä on linjassa nykyisten kilpailijoiden kanssa ja paljon vähemmän kuin aiemmin. Esimerkiksi edeltävä EB 45/46 (15,2 x 4,4 m) viime vuosikymmenen vaihteesta painoi liki 20 tonnia.

EB44:n runko on ensimmäinen, jonka Grand Banks on suunnitellut pelkästään Volvo Penta IPS -vetolaitteita varten. Sen huomaa hyvällä myös ajossa. Paketti on äärimmäisen sivistynyt, ja sen myötä moottorien, voimansiirtolinjan ja rungon yhteistyö on kaikissa tilanteissa sulavaa.

Tilaratkaisuun on tarjolla muutamia variaatioita, joista ideaalein lienee testiveneen kolmen kajuutan layout.

Valtavirrasta poikkeava ja tuore näkemys on se, ettei kolmanteen kajuuttaan ole ryhdytty sullomaan maksimimäärää vuoteita, vaan tila toimii eräänlaisena monitoimihyttinä, joka testiveneessä oli kalustettu yhden mukavan vierasvuoteen lisäksi asuttavuutta ja mukavuutta parantavilla kodinkoneilla, kuten viinikaapilla ja pyykinpesukone/kuivurikombolla.

Kansisalongissa huomio kiinnittyy pentteriin, joka on sijoitettu Pohjoismaiseen tapaan pitkittäin ohjaamon jatkeeksi styyrpuurin laidalle. Sijainti ovenpielessä on ideaali ajatellen tarjoilua sekä ulos että sisään. Pentteri voi olla Eastbaylle tyypillisempään tapaan alakerrassakin, mutta epäkäytännöllisemmän sijainnin lisäksi silloin menetetään myös styyrpuurin toiletti.

Kansisalongin takaseinä koostuu monessa nykyveneessä pääasiassa lasista ja liukuovista ja katto suuresta sähkökäyttöisestä liukukatoluukusta. Eastbayn ratkaisu on perinteisempi ja tyylille uskollisempi: kaksi pientä ja käsin avattavaa kattoluukkua, ja viimeisen päälle hienosti viimeistelty, perinteitä henkivä tiikkiovi.

Nykyvaatimukset salongin avautumisesta elementeille ja yhdistymisestä avotilan kanssa on täytetty sähköisesti avautuvilla sivu- ja takaikkunoilla.

Kuvat

Tekniset tiedot

Pituus 14,65 m
Leveys 4,44 m
Syväys 1,03 m
Korkeus 4,23 m
Paino 13 500 kg
Pohjakulma Ei ilmoiteta
Polttoainesäiliö 2 200 l
Vesisäiliö 734 l
Septisäiliö 155 l
CE-luokitus A
Kantavuus 6 henk.
Makuupaikkoja 6 kpl
Tehoalue Enintään 2 x 435 hv
Moottorityyppi Sisämoottorit, pod-vetolaitteet
Testimoottori 2 x 435 hv Volvo Penta IPS 600
Huippunopeus 32,8 kn @ 3 550 r/min
Kuutus @ 25 kn 4,4 l/mpk @ 3 000 r/min
Melutaso @ 25 kn 72 dB(A)

 

Lisä- ja yhteystiedot

Valmistusmateriaali Lujitemuovi
Valmistusmaa Malesia
Valmistaja Grand Banks Yachts, Singapore | www.grandbanks.com
Myynti Grand Banks Yachts, Europe | www.grandbanks.com

 

Hinnat ja moottorivaihtoehdot

1 439 000 € 2 x 435 hv Volvo Penta IPS 600

Keskustele