Perinnepurjehduskurssi vei veneilyn juurille – Limisaumojen lumo
Porvoon saaristossa järjestetyllä kurssilla tutustuttiin veneisiin, joilla on purjehdittu näillä vesillä sukupolvien ajan. Kolmipäivinen kokonaisuus avasi monelle ensikosketuksen limisaumarakenteisten perinnepursien maailmaan.
Kastuiko kännykkä? – Älä ainakaan laita sitä riisipussiin
Veneilykesä tarjoaa aurinkoa, suolaroiskeita ja kauniita vierassatamia. Valitettavan usein se pitää sisällään myös uitetun kännykän. Lue asiantuntijan vinkit kuinka toimia, kun luuri molskahtaa veteen, ja mitä kannattaa ehdottomasti välttää.
Päijännepurjehdus 2025 – Auvo purjehti Päijännepurjehduksen voittoon
Heinolan Pursiseuraa edustava Auvo purjehti erittäin kevyttuulisen Päijännepurjehduksen voittoon. Rataa lyhennettiin yöllä ja maali siirrettiin Päijänteen kansallispuistoon kuuluvan Kelventeen harjusaaren pohjoispäähän, jonne Tomi Alitalon kipparoima Auvo saapui sunnuntaiaamuna hieman puoli...
- 28.11.2025 Uutinen Rantakone laajentaa Lahteen
- 25.11.2025 Reportaasi Atlantic Rally for Cruisers 2025
- 02.12.2025 Ensiesittely Marcopolo MP10 ja MP12 (2026–)
- 07.12.2025 Ensiesittely RM 980 (2026-)
- 07.12.2025 Uutinen Hangon Auto ja Venetalo toimittaa työveneen Ruotsiin
- 27.11.2025 Uutinen Lahti Region tiedottaa:
- 05.12.2025 Kokeilu Arronet Arrofoil 25 Cabin (2025–)
- 05.12.2025 Kokeilu Arronet Arrofoil 25 Cabin (2025–)
- 27.11.2025 Video Best of Boats Award 2025
- 24.11.2025 Uutinen Simrad Halo AutoTrack
- 27.11.2025 Video Best of Boats Award 2025
- 27.11.2025 Video Best of Boats Award 2025
- 27.11.2025 Video Best of Boats Award 2025
- 04.12.2025 Video Yot 36 Electric (2025–)
Uusimmat
- 11.12.2025 Ensiesittely Aiata Sunfinder 38 ja Sunfinder 50 (2026–)
- 10.12.2025 Uutinen Vene 26 Båt -messut
- 09.12.2025 Ensiesittely Torqeedo Travel XS ja Cruise 3.0/6.0 (2026–)
- 08.12.2025 Ensiesittely Greenline 42 (2026–)
- 07.12.2025 Ensiesittely RM 980 (2026-)
- 07.12.2025 Uutinen Hangon Auto ja Venetalo toimittaa työveneen Ruotsiin
- 07.12.2025 Uutinen Vene 26 Båt
Toimitus suosittelee
Finnboat Floating Show 2025 – Finnboat toi kansainväliset veneilytoimittajat Saaristomerelle
Kansainvälisten venelehtien toimittajat tutustuivat Suomen saaristoon ja suomalaisvalmistajien uutuusveneisiin kesäkuussa jo 27. kerran. Venealan Keskusliitto Finnboatin järjestämässä lehdistötapahtumassa oli 30 toimittajaa 11 maasta ja heillä koeajettavana liki 20 suomalaisvenettä. Jatkossa...
Kalajoelle nousee merellinen keskus – Hiekkasärkkien uuteen marinaan tulee 150 venepaikkaa
Kalajoen Hiekkasärkille rakentuu uusi veneilyn ja vapaa-ajan keskus, Kalajoen Marina. Perämeren rantaan sijoittuva 150-paikkainen satama valmistuu loppuvuodesta 2025 ja otetaan käyttöön kesällä 2026. Satama tarjoaa suoran yhteyden alueen palveluihin, hiekkarantoihin ja merelliseen tunnelmaan.
Aalto-yliopisto, Näytös/Näyttely25 – Peik Westerlundin lopputyömallisto on kunnianosoitus meren kansalle
Muotisuunnittelija Peik Westerlund on ammentanut inspiraatiota sekä nykyisistä että historiallisista merenkulun ammateista, joissa työ ja arki kietoutuvat tiiviisti yhteen – kuten kalastajilla, majakanvartijoilla ja merimiehillä.
Uv-säteily voi yllättää pilvisenäkin päivänä – Auringolle altistuu huomaamatta
Näin keväällä uv-indeksi ylittää suojautumisrajan koko maassa. Vaikka suomalaisten tietoisuus uv-säteilyn syöpävaaroista on kasvanut, lasten suojaaminen on samalla heikentynyt.
Vene 25 Båt: Ultraflex Captiva -ohjauspyörä – Lämpöä rattiin
Lämmitettävä ohjauspyörä on yllättävän mukava talvivaruste henkilöautoissa. Ultraflex tuo lämmitettävän ratin myös veneisiin.
Ensirekisteröinnit 2024 – Uusien veneiden kaupassa madonluvut
Vuosi 2024 sujui venemyyjillä mollivoittoisesti, uusien veneiden ensirekisteröintien pienentyessä vuoteen 2023 verrattuna 20 prosentilla. Pienempiä ensirekisteröintimääriä saa hakea 1990-luvun syvistä vesistä lamavuosilta.
Käytettyjen veneiden muuttaminen uhkaa muuttua paljon kalliimmaksi ja hankalammaksi – Mikä on merkittävä muutos?
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Suomessa ja kansainvälisesti esiin nostama tulkinta voimassa olevista markkina-asetuksesta, huvivenedirektiivistä ja huvivenelaista voi pahimmillaan tehdä CE-hyväksyttyjen veneiden varustelusta huomattavasti nykyistä kalliimpaa ja hankalampaa.





