Jeanneau toi ensimmäiset Sun Odyssey-mallinsa markkinoille 1980-luvun puolivälissä. Kohta neljän vuosikymmenen ajan mallisarja on ollut yksi menestyksekkäimmistä perhe-, charter- ja matkapursien joukossa. Ei vähiten siksi, että ranskalaisveistämö on aina ollut ahkera päivittämään veneitään uusiksi versioiksi. Sun Odysseyt ovat vaihdelleet kooltaan 28–54 jalkaisiin ja kaikkiaan niitä on tehty yli 60 mallina.

Numeroihin nähden on luonnollista, että ihan jokainen uudistus ei ole ollut tavattoman perusteellinen. Niin on asian laita myös tuoreimman julkistuksen kohdalla. Sun Odyssey 415 on sarjan yhdeksännen sukupolven ensimmäinen pursi, sanoo Jeanneau, mutta hillitymmin ilmaistuna kyse on vuonna 2018 esitellyn 410:n päivityksestä.

Pääsuunnittelija on edelleen Marc Lombard Yacht Design ja sisustuksesta vastaa jälleen Jean-Marc Piatonin toimisto. Jälkimmäinen on joutunut paiskimaan enemmän töitä, joskin sielläkin on voitu nojata pitkälti vanhoihin piirustuksiin.

Runko on päämitoiltaan tarkalleen ennallaan eikä silmämäärin arvioituna muodoissakaan ole juuri uutta havaittavissa. Tilaa sisälle ja nostetta kallistukseen antavat terävät laitapalteet vesilinjan yläpuolella ulottuvat melkein koko veneen pituudelle. Varalaidat nousevat palteista pystysuorina partaisiin, joissa havaitaan Lombardin eräänlainen tavaramerkki, väärinpäin käännetty ketka. Sillä saadaan sisäkorkeutta tärkeimpiin asuintiloihin veneen keskiosassa. Vain takaa katsoessa huomaa eron vanhaan, sillä peräosassa noin avotilan pituudelta partaan reuna kaartuu hienoisesti ulospäin.

Rikaus tähtää ennen kaikkea helppoon hallittavuuteen perhemiehistöllä, vaikka purjeala on avotuulelle on hieman kasvanut 60 cm pidemmän keulapuomin myötä. Vakioköli on 10 cm syvempi, mikä palauttaa vakautta 400 kg keventyneelle rungolle.

Kuten ennenkin, tarjolla on myös meikäläiseen saaristoon mukavan matala 160 cm köli ja Jeanneau huomioi kotimaansa vuorovesialueiden purjehtijoita kokonaan rungon sisään taittuvalla kääntökölillä (syväys 1,37–2,97 m).

Isopurje on tavallinen kapeahuippuinen ja kahden peräharuksen kiinnitykset kulmiin vievät ne entistä kauemmas kuljettajaa häiritsemästä, veistämö vakuuttaa. Hyvä niin, vaikka eivät ne ennenkään haitanneet. Keulaan tulee yleispurjeeksi maltillisesti 110% rullagenua, jonka tueksi kannattaa valita sekä Code0 että genaakkeri piristämään avo- ja myötätuulia. Muuten pitkä keulapuomi jää kokonaan hyödyntämättä, samoin rungon jo aiemmin todistettu potentiaali vauhdikkaisiin surffeihin.

Kannella ja avotilassa uudistukset rajoittuvat yksityiskohtien muotoiluun. Nostinvinssit ruffin reunalla ovat suositeltava lisävaruste, muuten jalukset ja muut köydet tulevat pintavetoina lukkopattereille ja päävinsseille rattien eteen laidoille. Jo tavaramerkiksi muodostuneita, perästä turkin tasalle laskeutuvia sivukansia Jeanneau käyttää edelleen, ja kyllä niissä oma viehätyksensä on etenkin leen puolella askartelevan gastin kannalta.

Suurimmat muutokset kohtaa sisälle laskeutuessa. Jeanneaun voi arvella palanneen kohti perinteisiä järjestelyjä 410:n erikoisemman kokeilun jälkeen.

Portaikon vasemmalla puolella on nyt tuttu ja merenkäynnissä hyväksi havaittu L-pentteri. Erillisestä karttapöydästä on luovuttu, mutta työtasoa ja keittiökalusteita on saatu lisää. Jääkaappitilaa on yhteensä peräti 190 litraa.

Vastalaidan toiletti suihkutiloineen on ennallaan, mutta suuren U-sohvan ympäröimä ruokapöytä on siirretty samalle laidalle pentterin kanssa. Käytävä keulaan on myös ruokaillessa vapaana kululle keskilinjan styyrpuurin puolella. Samalla laidalla on kahden nojatuolin ja niiden välisen pöydän ryhmä, jossa myös navigointi ja mahdollinen etätyöskentely tapahtuu.

Salongin järjestely on sama kaikissa kolmessa sisustuversiossa. Keulakajuutta tulee joko suoraan keulalaipiota vastaan nojaavalla parivuoteella ja suurella eteistilalla, tai paapuurin kulmaan sijoitetun toiletin kanssa. Silloin parivuode kääntyy styyrpuurin kyljen myötäiseksi, mutta pysyy saman kokoisena.

Perään saa kaksi kunnolisen kokoista kajuutta parivuoteilla, tavanomaisilla kaapistoilla ja oikein riittävällä pukeutumistilalla. Matkapurjehtiva perhe jättää toisen peräkajuutan pois ja ottaa sen tilalle suuren lastiruuman, johon pääsee sekä ulkoa avotilasta että sisältä pentterin läpi.

Ensimmäisen kerran Sun Odyssey 415 tulee yleisön nähtäville Cannesin venenäyttelyssä syyskuun alussa. Siihen mennessä sille varmistunee myös lopullinen hinta.

www.jeanneau.com 

www.nauticalpartners.fi