Volvo Pentan DPI-perävetolaitteella varustettujen Aquamatic-dieselsisäperämoottorien sarja saa tulevalle mallivuodelle uuden lippulaivan, kun D6-moottoriperheen tehokkaimman 480-hevosvoimaisen version saa jatkossa myös sisäperämallina. Tähän asti D6-480:n on saanut vain sisämoottoriversiona yhdistettynä joko perinteiseen akselivetoon tai pohjan läpi asennettuun IPS-vetolaitteeseen. Aquamatic DPI -sarjan huipulla on puolestaan ollut D6:n 440-hevosvoimainen versio.
Teknisesti D6-480 poikkeaa vähempiväkisistä 440-, 400- ja 380-versioista vain vähän. Tehoa ja vääntöä on enemmän, mutta muiden numeroarvojen osalta ainoa merkittävä ero on D6-480 DPI:n muista poikkeava välityssuhde. Helpolla Volvo Penta ei ole silti itseään päästänyt, sillä D6-480 DPI:n kehitystyö on vaatinut aikaa ja perusteellista testausta, millä on haluttu varmistua siitä, että voimansiirto eli lähinnä vetolaite hydraulisine kytkimineen varmasti kestää kasvaneet voimavarat.
Uusi D6-480 DPI sopii yksi-, kaksi-, kolmi- ja nelimoottoriasennuksiin. Mukaan saa luonnollisesti koko Volvo Pentan viimeisimmän hallintalaiteteknologian, johon kuuluu esimerkiksi Joystick Driving ja Assisted Docking -toiminnoilla sekä uudella sisäänrakennetulla autopilotilla varustettu Aquamatic Joystick -hallintalaite ja Glass Cockpit System -monitoiminäyttöjen integraatio.
Dieselsisäperämoottorien tehoissa Volvo Penta on D6-480 DPI:llä omalla sataluvullaan, joten se rinnastaa ja vertaa tiedotteessaan sisäperämoottoreita myös nykyisin niin muodikkaisiin suuriin perämoottoreihin – mainitsematta perämoottori-sanaa kertaakaan.
Viittaukset monimoottoriasennusmahdollisuuksista, alhaisen painopisteen positiivisesta vaikutuksesta ajettavuuteen etenkin aallokkoajossa, dieselmoottorin taloudellisuuteen ja sen mukana tuomaan pitkään toimintasäteeseen sekä esteettömän yhteyden veteen tarjoavaan uimatasoon ja peräkanteen ovat kuitenkin suoria piikkejä perämoottorien lihaan.
Toki D6-480 DPI mahdollistaa myös entistä suurempien veneiden varustamisen sekä hyötysuhteeltaan että tilankäytöltään tehokkaammilla sisäperämoottoreilla perinteisten sisämoottorien sijaan.