Axopar 37 SC (2017–) Uusi mahti
Mahtuuko mukaan?
Tilaratkaisun perusteilta 37 SC:tä voi pitää hyvinkin Targojen, Sargojen ja Nord Starien kanssa samankaltaisena: kaikissa on iso ohjaushytti, jonka ympäri voi helposti kulkea, sivuliukuovet sekä enemmän tai vähemmän sisä- ja ulkotilaa.
Huomionarvoista on kuitenkin se, että Axoparissa on takahytti tai taka-avotila, mutta ei molempia. Takahytin katolle saa toki patjat, joten loikoilutyyppiseen oleskeluun on mahdollisuus, mutta se ei kaikissa tilanteissa tietenkään vastaa kunnon avotilaa.
Axoparin sivukannet ovat pääosin helppokulkuiset ja turvallisesti syvällä laitojen suojassa. Ainoa porras ja pienoinen pullonkaula osuvat samaan kohtaan, eli ohjaushytin etunurkkien kohdalle.
Etenkin takahyttiversiota vaivaa hienoinen kansitilojen väljyyden puute, mikä tulee esiin jo kahden henkilön touhutessa veneessä. Kulkuväylillä ei oikein mahdu ohittamaan, joten kohtaamistilanne johtaa peruuttamiseen tai pidemmän kautta kiertämiseen. Kansilla liikkuminen vaatii hitusen enemmän ennakointia tai kompromisseja kuin isossa veneessä ehkä odottaisi.
Ohjaushytin sivuliukuovet ovat poikkeuksellisen leveät ja kattoluukku suuri, joten sisäsalongissa tunnelma on parhaimmillaan kuin suojaisella terassilla. Hytin erillisistuimille ja kulmasohvalle mahtuu tiiviisti asettuen 7–8 henkilöä istumaan. Pöydän ääreen luontevat paikat järjestyy neljälle–viidelle. Lattia on sisällä matalalla, joten ulkoa laskeudutaan sisään astinlautojen kautta ja sohvalle tai penkeille noustaan istumaan.
Näkyvyys ulos on kaikilta istumapaikoilta erinomainen. Vakiomallin vaihtoehdoksi on tarjolla pentteripaketilla sisustettu versio. Siinä on vähemmän istumapaikkoja, mutta styyrpuurin pitkittäisen sohvan tilalla mielenkiintoisesti taittolevypöytään integroitu pentterimoduuli.
Kulmasohvan kanssa pentterivarustus on hajautettu, jos sitä ylipäätänsä lisävarusteista ruksaa mukaan. Jääkaapille on paikka apukuskin erillisistuimen jalustassa, keittimelle ja pesualtaalle keulakajuutan puolella.
Keulakajuutan oviaukon vieressä olevan laatikon sisältä paljastuu vakiovarustukseen kuuluva wc-istuin. Toiletti on mallia avo, yksityisyyttä muihin keulakajuutassa olijoihin syntyy vain verhon verran.
Wc-istuimen vieressä on kaappi ja sen jatkeena pukeutumispenkki. Se on hyvä lisä, sillä täytä seisomakorkeutta keulakajuutassa ei ole.
Keulavuode on parisänkymäisen tilava, sillä se kapenee keulaa kohti tavanomaista v-vuodetta vähemmän. Vuodeosaston saa suljettua muusta kajuutasta tyylikkäällä laskosverholla.
Vaikka täyttä seisomakorkeutta ei ole, on keulakajuutta paljon suuremman ja avaramman tuntuinen kuin etukäteen odottaisi. Vaikutelmaa on luomassa ja korostamassa kookkaat katto- ja runkoikkunat.
Takakajuutta on huomattavasti keulakajuuttaa kompaktimpi. Arkkumallisen tilan pinta-ala täyttyy täysimittaisesta (200 x 160) parivuoteesta. Ilmatilaa patjan ja katon väliin jää kauttaaltaan lähes metri, mikä isojenkin matkaveneiden kakkoskajuutoissa olisi hyvä lukema. Ahdistavalta tai ahtaalta takakajuutan vuoteella makoilu ei tunnu, mihin osaltaan vaikuttaa sivuikkunat ja kaksi avattavaa kansiluukkua.
Kuvat
Tilamitat
Ulkotilat: | Keulakansi 115 (pituus) | |
Uimatasot 100 (pituus | ||
Peräkansi 50 x 230 (p x l) | ||
Sivukannet 28–40 (leveys) | ||
Aurinkotaso, keula 165 x 130 (p x l) | ||
Aurinkotaso, perä 155 x 165 (p x l) | ||
Sisätilat: | Salongin sohva 160 x 160 | |
Salongin pöytä 50 x 100 | ||
Keulakajuutan sohva 60 | ||
Keulakajuutan vuode 200 x 100–160 (p x l) | ||
Takakajuutan vuode 205 x 160 (p x l) | ||
Seisomakorkeus: | Keulakajuutta 155–165 | |
Ohjaamo ja salonki 200 | ||
Ohjaamo: | Ratin keskiöstä selkänojaan 65–78 | |
Ratin keskiöstä lattiaan 117 | ||
Penkin korkeus 71/91 |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla