Falcon BR 8 (2018–) Kuningashaukka
Miten kulkee?
Mercuryn 225-hevosvoimainen 3.4L V6 FourStroke -perämoottori on uuden moottorisarjan helmi. Väkevästi ja välittömästi kaasuun reagoiva kone sopii BR 8:aan loistavasti.
Huippunopeus nousee yli 43 solmuun, mikä riittää useimmille varmasti hyvin. Testiteho oli tasan moottorivalikoiman puolivälistä, joten toimivia vaihtoehtoja löytyy sekä valikoiman pienempi- että suurempitehoisesta päästä.
Yhtään 225-hevosvoimaa enempää ei kuitenkaan osaa jäädä kaipaamaan, sillä ajotuntuma on kerrassaan hieno: eteneminen on kepeän vaivatonta ja "pankissa" on koko ajan varaa. Pienikin tökkäisy kaasukahvaan päästää Falconin irti.
Ohjaamo on kaasukäden kyynärnojaa myöten miellyttävä kokonaisuus. Ergonomia on hyvä, osin yhä harvinaisen korkeussäädettävän istuimen ansiosta.
Ajaminen on liki naurettavan helppoa ja sellaisena letkeän mukavaa. Testatulla teholla BR 8:a ei saa käyttäytymään huonosti tai epämiellyttävästi edes tarkoituksellisesti yrittämällä. Nousulistaton runko parantaa kulkumukavuutta sekä alentaa melutasoa. Sujuvan ajokokemuksen sinetöi sähköhydraulinen ohjaus, digitaalinen DTS-kaukohallintalaite sekä lisävarustelistalta poimittu moottoritrimmiavustin.
Panostus äänieristykseen on kannattanut, sillä sen ansiosta Falconin ja Mercuryn muodostama pari on luokkansa hiljaisimpia ellei hiljaisin. 75 desibelin lukema 25 solmun vertailunopeudella on erinomainen saavutus.
Myös kulutus on kohtuullisella tasolla. Taloudellisin liukunopeus on tavanomaiseen tapaan hiukan yli 20 solmua, mutta Falconissa kulutus pysyy aivan litran tuntumassa laajalla 15–30 solmun nopeusalueella.
Kuvat
Nopeus, kulutus ja melutaso
| kn | l/mpk | dB(A) | r/min |
| 2,6 | 0,8 | 52 | 600 = TK |
| 4,3 | 0,8 | 58 | 1 000 |
| 6,0 | 1,0 | 61 | 1 500 |
| 7,4 | 1,4 | 67 | 2 000 |
| 10,2 | 1,3 | 69 | 2 500 |
| 16,9 | 0,9 | 71 | 3 000 |
| 23,7 | 0,9 | 75 | 3 500 |
| 27,2 | 1,1 | 78 | 4 000 |
| 30,9 | 1,2 | 78 | 4 500 |
| 35,8 | 1,4 | 82 | 5 000 |
| 39,2 | 1,6 | 88 | 5 500 |
| 43,3 | 1,7 | 89 | 6 000 = MAX |
> Falcon BR 8 + 225 hv Mercury 3.4L V6 FourStroke
> Moottorin asennuskorkeus #3
> 3-lapainen Enertia-teräspotkuri, nousu 17"
> Kuorma 125 l polttoainetta ja 2 henkilöä
> Tuuli 6–8 m/s
> Ilma 25°C, vesi 20°C
- 28.11.2025 Uutinen Rantakone laajentaa Lahteen
- 25.11.2025 Reportaasi Atlantic Rally for Cruisers 2025
- 02.12.2025 Ensiesittely Marcopolo MP10 ja MP12 (2026–)
- 10.11.2025 Uutinen Saxdorin voimakas kasvu jatkuu
- 27.11.2025 Uutinen Lahti Region tiedottaa:
- 09.11.2025 Uutinen Kimiläiselle toinen peräkkäinen maailmanmestaruus
- 03.12.2025 Ensiesittely Falcon BRs 6 ja BRs 7 (2026–)
- 05.12.2025 Kokeilu Arronet Arrofoil 25 Cabin (2025–)
- 27.11.2025 Video Best of Boats Award 2025
- 24.11.2025 Uutinen Simrad Halo AutoTrack
- 27.11.2025 Video Best of Boats Award 2025
- 27.11.2025 Video Best of Boats Award 2025
- 27.11.2025 Video Best of Boats Award 2025
- 04.12.2025 Video Yot 36 Electric (2025–)
Uusimmat
- 08.12.2025 Ensiesittely Greenline 42 (2026–)
- 07.12.2025 Ensiesittely RM 980 (2026-)
- 07.12.2025 Uutinen Hangon Auto ja Venetalo toimittaa työveneen Ruotsiin
- 07.12.2025 Uutinen Vene 26 Båt
- 06.12.2025 Uutinen Vene 26 Båt
- 06.12.2025 Uutinen Luonnonmukaisten hiekkarantojen suojelu
- 05.12.2025 Kokeilu Arronet Arrofoil 25 Cabin (2025–)






Katso kaikki kuvat ja videot