Falcon BR 8 (2018–) Kuningashaukka
Miten kulkee?
Mercuryn 225-hevosvoimainen 3.4L V6 FourStroke -perämoottori on uuden moottorisarjan helmi. Väkevästi ja välittömästi kaasuun reagoiva kone sopii BR 8:aan loistavasti.
Huippunopeus nousee yli 43 solmuun, mikä riittää useimmille varmasti hyvin. Testiteho oli tasan moottorivalikoiman puolivälistä, joten toimivia vaihtoehtoja löytyy sekä valikoiman pienempi- että suurempitehoisesta päästä.
Yhtään 225-hevosvoimaa enempää ei kuitenkaan osaa jäädä kaipaamaan, sillä ajotuntuma on kerrassaan hieno: eteneminen on kepeän vaivatonta ja "pankissa" on koko ajan varaa. Pienikin tökkäisy kaasukahvaan päästää Falconin irti.
Ohjaamo on kaasukäden kyynärnojaa myöten miellyttävä kokonaisuus. Ergonomia on hyvä, osin yhä harvinaisen korkeussäädettävän istuimen ansiosta.
Ajaminen on liki naurettavan helppoa ja sellaisena letkeän mukavaa. Testatulla teholla BR 8:a ei saa käyttäytymään huonosti tai epämiellyttävästi edes tarkoituksellisesti yrittämällä. Nousulistaton runko parantaa kulkumukavuutta sekä alentaa melutasoa. Sujuvan ajokokemuksen sinetöi sähköhydraulinen ohjaus, digitaalinen DTS-kaukohallintalaite sekä lisävarustelistalta poimittu moottoritrimmiavustin.
Panostus äänieristykseen on kannattanut, sillä sen ansiosta Falconin ja Mercuryn muodostama pari on luokkansa hiljaisimpia ellei hiljaisin. 75 desibelin lukema 25 solmun vertailunopeudella on erinomainen saavutus.
Myös kulutus on kohtuullisella tasolla. Taloudellisin liukunopeus on tavanomaiseen tapaan hiukan yli 20 solmua, mutta Falconissa kulutus pysyy aivan litran tuntumassa laajalla 15–30 solmun nopeusalueella.
Kuvat
Nopeus, kulutus ja melutaso
kn | l/mpk | dB(A) | r/min |
2,6 | 0,8 | 52 | 600 = TK |
4,3 | 0,8 | 58 | 1 000 |
6,0 | 1,0 | 61 | 1 500 |
7,4 | 1,4 | 67 | 2 000 |
10,2 | 1,3 | 69 | 2 500 |
16,9 | 0,9 | 71 | 3 000 |
23,7 | 0,9 | 75 | 3 500 |
27,2 | 1,1 | 78 | 4 000 |
30,9 | 1,2 | 78 | 4 500 |
35,8 | 1,4 | 82 | 5 000 |
39,2 | 1,6 | 88 | 5 500 |
43,3 | 1,7 | 89 | 6 000 = MAX |
> Falcon BR 8 + 225 hv Mercury 3.4L V6 FourStroke
> Moottorin asennuskorkeus #3
> 3-lapainen Enertia-teräspotkuri, nousu 17"
> Kuorma 125 l polttoainetta ja 2 henkilöä
> Tuuli 6–8 m/s
> Ilma 25°C, vesi 20°C
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla