Finnmaster P6 (2019–) Menestyksen jatko-osa
Miten kulkee?
P6 rakennetaan samalle rungolle kuin viime kaudelle esitelty pulpettivenemalli S6. Lähtökohta on kunnossa, sillä tavanomaisen 18 asteen pohjakulman perässä omaava runko ominaisuuksiltaan hyvä sekoitus mukavuutta, kevytkulkuisuutta ja dynaamisuutta.
Ison ohjaushytin runttaamin rungon päälle tuo mukanaan toki omat haasteensa, sillä paino kasvaa, painopiste nousee ja tuulipinta-ala lisääntyy.
Liki 200 kilon lisämassasta tosin on etenkin aallokkoajossa myös hyötyä. Kunhan aallot saa kohdattua suorassa eli veneen pidettyä kölillään, halkoo P6 varsin mukavasti vielä melko ilkeääkin vasta-aallokkoa.
Toisaalta P6:n suorassa pitämisessä onkin sitten hiukan tavanomaista enemmän työtä, sillä vene noteeraa sekä sivutuulen että toiselle laidalle painottuvan kuormauksen kallistumalla. Kyseessä ei ole vika, vaan verrattain kapea ja kapeapalteinen runko huomioiden jopa odotettavissa oleva ominaisuus, jota pystyy kompensoimaan ja eliminoimaan lisävarustelistalta valittavilla trimmitasoilla. Niiden käyttöön P6 reagoi selkeästi ja loogisesti.
Myös kaarroksissa P6:n kallistuminen on runsaan puoleista, mutta käytös säilyy kovempivauhtisessakin kurvailussa yllätyksettömänä. Vasta aivan äärirajoille ajettuna kaarroskäytöksessä alkaa ilmetä lievästi levotonta keinuntaa.
Testivene oli varustettu moottorivalikoiman puolivälistä 130-hevosvoimaisella Yamahalla. Hyvän tehopainosuhteen omaava F130 toimii P6:n parina mainiosti, taaten täysin riittävän suorituskyvyn kohtuullisella kulutuksella. Tarkemmat lukemat voi tarkistaa viereisestä taulukosta.
Melutason osalta P6 ei yllä haamusuoritukseen muttei tuota pettymystäkään. Ohjaushyttiveneiden luokassa se tarkoittaa sitä, että moottorimelu jää mukavan etäiseksi, mutta runkoäänet raikuvat varsin selvästi.
Kuvat
Nopeus, kulutus ja melutaso
kn | l/mpk | dB(A) | r/min |
2,4 | 0,5 | 57 | 600 = TK |
3,7 | 0,6 | 55 | 1 000 |
5,8 | 0,7 | 64 | 1 500 |
6,4 | 0,8 | 66 | 2 000 |
7,4 | 1,2 | 69 | 2 500 |
11,8 | 1,2 | 76 | 3 000 |
18,7 | 0,8 | 79 | 3 500 |
23,4 | 0,8 | 80 | 4 000 |
28,5 | 0,9 | 83 | 4 500 |
31,1 | 1,1 | 85 | 5 000 |
34,7 | 1,2 | 87 | 5 500 |
36,3 | 1,2 | 88 | 5 700 = MAX |
> Finnmaster P6 + 130 hv Yamaha F130A
> Kuorma 1 henkilö ja 100 l poltoainetta
> Tuuli 8–10 m/s, aallokko noin 30 cm
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla