Sivustolla 145 vierailijaa

02.01.2019

Miten kulkee?

P6 rakennetaan samalle rungolle kuin viime kaudelle esitelty pulpettivenemalli S6. Lähtökohta on kunnossa, sillä tavanomaisen 18 asteen pohjakulman perässä omaava runko ominaisuuksiltaan hyvä sekoitus mukavuutta, kevytkulkuisuutta ja dynaamisuutta.

Ison ohjaushytin runttaamin rungon päälle tuo mukanaan toki omat haasteensa, sillä paino kasvaa, painopiste nousee ja tuulipinta-ala lisääntyy. 

Liki 200 kilon lisämassasta tosin on etenkin aallokkoajossa myös hyötyä. Kunhan aallot saa kohdattua suorassa eli veneen pidettyä kölillään, halkoo P6 varsin mukavasti vielä melko ilkeääkin vasta-aallokkoa. 

Toisaalta P6:n suorassa pitämisessä onkin sitten hiukan tavanomaista enemmän työtä, sillä vene noteeraa sekä sivutuulen että toiselle laidalle painottuvan kuormauksen kallistumalla. Kyseessä ei ole vika, vaan verrattain kapea ja kapeapalteinen runko huomioiden jopa odotettavissa oleva ominaisuus, jota pystyy kompensoimaan ja eliminoimaan lisävarustelistalta valittavilla trimmitasoilla. Niiden käyttöön P6 reagoi selkeästi ja loogisesti.

Myös kaarroksissa P6:n kallistuminen on runsaan puoleista, mutta käytös säilyy kovempivauhtisessakin kurvailussa yllätyksettömänä. Vasta aivan äärirajoille ajettuna kaarroskäytöksessä alkaa ilmetä lievästi levotonta keinuntaa.

Testivene oli varustettu moottorivalikoiman puolivälistä 130-hevosvoimaisella Yamahalla. Hyvän tehopainosuhteen omaava F130 toimii P6:n parina mainiosti, taaten täysin riittävän suorituskyvyn kohtuullisella kulutuksella. Tarkemmat lukemat voi tarkistaa viereisestä taulukosta.

Melutason osalta P6 ei yllä haamusuoritukseen muttei tuota pettymystäkään. Ohjaushyttiveneiden luokassa se tarkoittaa sitä, että moottorimelu jää mukavan etäiseksi, mutta runkoäänet raikuvat varsin selvästi. 


Kuvat

Nopeus, kulutus ja melutaso

kn l/mpk dB(A) r/min
       
2,4 0,5 57 600 = TK
3,7 0,6 55 1 000
5,8 0,7 64 1 500
6,4 0,8 66 2 000
7,4 1,2 69 2 500
11,8 1,2 76 3 000
18,7 0,8 79 3 500
23,4 0,8 80 4 000
28,5 0,9 83 4 500
31,1 1,1 85 5 000
34,7 1,2 87 5 500
36,3 1,2 88 5 700 = MAX

> Finnmaster P6 + 130 hv Yamaha F130A
> Kuorma 1 henkilö ja 100 l poltoainetta
> Tuuli 8–10 m/s, aallokko noin 30 cm