Finnmaster P6 (2019–) Menestyksen jatko-osa
Miten kulkee?
P6 rakennetaan samalle rungolle kuin viime kaudelle esitelty pulpettivenemalli S6. Lähtökohta on kunnossa, sillä tavanomaisen 18 asteen pohjakulman perässä omaava runko ominaisuuksiltaan hyvä sekoitus mukavuutta, kevytkulkuisuutta ja dynaamisuutta.
Ison ohjaushytin runttaamin rungon päälle tuo mukanaan toki omat haasteensa, sillä paino kasvaa, painopiste nousee ja tuulipinta-ala lisääntyy.
Liki 200 kilon lisämassasta tosin on etenkin aallokkoajossa myös hyötyä. Kunhan aallot saa kohdattua suorassa eli veneen pidettyä kölillään, halkoo P6 varsin mukavasti vielä melko ilkeääkin vasta-aallokkoa.
Toisaalta P6:n suorassa pitämisessä onkin sitten hiukan tavanomaista enemmän työtä, sillä vene noteeraa sekä sivutuulen että toiselle laidalle painottuvan kuormauksen kallistumalla. Kyseessä ei ole vika, vaan verrattain kapea ja kapeapalteinen runko huomioiden jopa odotettavissa oleva ominaisuus, jota pystyy kompensoimaan ja eliminoimaan lisävarustelistalta valittavilla trimmitasoilla. Niiden käyttöön P6 reagoi selkeästi ja loogisesti.
Myös kaarroksissa P6:n kallistuminen on runsaan puoleista, mutta käytös säilyy kovempivauhtisessakin kurvailussa yllätyksettömänä. Vasta aivan äärirajoille ajettuna kaarroskäytöksessä alkaa ilmetä lievästi levotonta keinuntaa.
Testivene oli varustettu moottorivalikoiman puolivälistä 130-hevosvoimaisella Yamahalla. Hyvän tehopainosuhteen omaava F130 toimii P6:n parina mainiosti, taaten täysin riittävän suorituskyvyn kohtuullisella kulutuksella. Tarkemmat lukemat voi tarkistaa viereisestä taulukosta.
Melutason osalta P6 ei yllä haamusuoritukseen muttei tuota pettymystäkään. Ohjaushyttiveneiden luokassa se tarkoittaa sitä, että moottorimelu jää mukavan etäiseksi, mutta runkoäänet raikuvat varsin selvästi.
Kuvat
Nopeus, kulutus ja melutaso
| kn | l/mpk | dB(A) | r/min |
| 2,4 | 0,5 | 57 | 600 = TK |
| 3,7 | 0,6 | 55 | 1 000 |
| 5,8 | 0,7 | 64 | 1 500 |
| 6,4 | 0,8 | 66 | 2 000 |
| 7,4 | 1,2 | 69 | 2 500 |
| 11,8 | 1,2 | 76 | 3 000 |
| 18,7 | 0,8 | 79 | 3 500 |
| 23,4 | 0,8 | 80 | 4 000 |
| 28,5 | 0,9 | 83 | 4 500 |
| 31,1 | 1,1 | 85 | 5 000 |
| 34,7 | 1,2 | 87 | 5 500 |
| 36,3 | 1,2 | 88 | 5 700 = MAX |
> Finnmaster P6 + 130 hv Yamaha F130A
> Kuorma 1 henkilö ja 100 l poltoainetta
> Tuuli 8–10 m/s, aallokko noin 30 cm
- 03.11.2025 Uutinen Boat Store Finland pääsi yrityssaneeraukseen
- 29.10.2025 Uutinen BP-Palvelut sulki ovensa Pähkinäisillä
- 03.11.2025 Uutinen Yamaha Motor Finland ja Yamaha Motor Scandinavia yhdistyvät
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 15.10.2025 Ensiesittely Hallberg-Rassy 370 (2025-)
- 15.10.2025 Uutinen Marine Alutech rakentaa aluksia Alankomaiden merijalkaväelle
- 27.10.2025 Uutinen Louhi EM 2026
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 15.10.2025 Ensiesittely Hallberg-Rassy 370 (2025-)
- 27.10.2025 Uutinen Louhi EM 2026
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
- 31.10.2025 Video Buster Mcc (2025–)
- 22.10.2025 Video eSuvi 520 Cruise 6.0 & eSuvi 475 Travel XP (2026–)
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 Sail (2026–)
Uusimmat
- 06.11.2025 Uutinen Vääksyn uusi silta jakaa mielipiteitä
- 05.11.2025 Uutinen Museovirasto jakoi liikenteen kulttuuriperintöavustukset 2025
- 05.11.2025 Uutinen Lahden Bikemarine lopettaa
- 04.11.2025 Uutinen The Barö sai arvostetun tunnustuksen
- 03.11.2025 Uutinen Yamaha Motor Finland ja Yamaha Motor Scandinavia yhdistyvät
- 03.11.2025 Uutinen Boat Store Finland pääsi yrityssaneeraukseen
- 03.11.2025 Ensiesittely Elan SixtyFive (2025-)






Katso kaikki kuvat ja videot