Silver Tiger BRZ & DCZ (2019–) – Tiikerin loikka
Mahtuuko mukaan?
Kuten alussa todettiin, ei Tigerit tuo tilankäytöllisesti mukanaan mitään mullistusta, vaan molemmat ovat perusratkaisuiltaan varsin tyypillisiä lajinsa edustajia. Toimivaa konseptia on turha lähteä muuttamaan, joten Silverilläkin on keskitytty kokonaisuuden hiomiseen.
Ja siinä on myös onnistuttu. BRZ:n keulatila on toimiva. Kulkuväylä on hyvä, ja lisävarusteena valittavat istuinpehmusteet mukavat. Korkeiden ja vähän tavallista muhkeampien selkänojien ansiosta laitapenkeillä on mukava istua pulpettiin nojaten ja jalat sohvalle nostaen.
Sohvien alta löytyy tuttuun tapaan säilytystilaa, joka jatkuu molemmilla puolilla pulpettien alle. Isompia ja pidempiäkin esineitä mahtuu siis mukaan.
DCZ-version keulakajuutta on niin niukka kuin suinkin, ollakseen kuitenkin kahden aikuisen yövyttävissä. Ylimääräistä tilaa mihinkään suuntaan ei kuitenkaan ole, eikä mukaan ole mahtunut asennus- ja käyttöpaikkaa edes kemialliselle wc:lle, vesivessasta puhumattakaan. Avotilan alle työntyy kuitenkin säilytystilana hyödynnettävä onkalo, jossa tarvittaessa avotilan puolelle nostettavaa kemssaa pystyy säilyttämään.
Bowridereissa ja daycruisereissa tärkein tila on perän avotila, ja se on Tigerissa osunut maaliin. Etenkin leveyssuunnassa olemassa olevat sentit on hyödynnetty hyvin, minkä ansiosta tilaratkaisuksi valittu u-sohva ei ahdista.
Veneessä oleskelua ajatellen u-sohva on seurallinen ratkaisu, varsinkin kun myös avotilan pöytä kuuluu Tigerissä vakiovarustukseen ja sohvan istumamukavuus on korkeiden selkänojien ansiosta kohdillaan.
Selkänojapehmustus kätkee täysin taakseen kuomun kaaret sekä tavanomaisen kuomutallin. Kuomuun pääsee käsiksi varsin helposti avaamalla kuusi nepparia ja taittamalla selkänojat auki. Kuomu on varsin linjakas, mikä tarkoittaa myös suhteellisen rajoittunutta, reilun 160 sentin seisomakorkeutta.
Kuvat
Tilamittoja
Avotilan sisäpituus | lattitasossa 175 |
istumatasossa 222 | |
Avotilan sisäleveys | ohjaamossa 197 |
perässä 193 | |
Avotilan u-sohva | 117 x 155 x 120–160 |
Avotilan pöytä | 88 x 77 |
Avotilan aurinkotaso | 155 x 120–160 |
Uimatasojen pituus | 50 + 40 |
Tuulilasin korkeus | 120 |
Ohjaamo | ratista selkänojaan 50–63 |
ratista kehän alareunasta/keskiöstä lattiaan 58/74 | |
istumakorkeus 41 | |
Kajuutan vuode | pit 130–185 x lev 60–167 |
Keulan laitapenkit | pit 100 |
Seisomakorkeus | kajuutassa 120 |
avotilassa kuomun alla 163 | |
Istumakorkeus | kajuutassa 70 |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla