Silver Tiger BRZ & DCZ (2019–) – Tiikerin loikka
Mahtuuko mukaan?
Kuten alussa todettiin, ei Tigerit tuo tilankäytöllisesti mukanaan mitään mullistusta, vaan molemmat ovat perusratkaisuiltaan varsin tyypillisiä lajinsa edustajia. Toimivaa konseptia on turha lähteä muuttamaan, joten Silverilläkin on keskitytty kokonaisuuden hiomiseen.
Ja siinä on myös onnistuttu. BRZ:n keulatila on toimiva. Kulkuväylä on hyvä, ja lisävarusteena valittavat istuinpehmusteet mukavat. Korkeiden ja vähän tavallista muhkeampien selkänojien ansiosta laitapenkeillä on mukava istua pulpettiin nojaten ja jalat sohvalle nostaen.
Sohvien alta löytyy tuttuun tapaan säilytystilaa, joka jatkuu molemmilla puolilla pulpettien alle. Isompia ja pidempiäkin esineitä mahtuu siis mukaan.
DCZ-version keulakajuutta on niin niukka kuin suinkin, ollakseen kuitenkin kahden aikuisen yövyttävissä. Ylimääräistä tilaa mihinkään suuntaan ei kuitenkaan ole, eikä mukaan ole mahtunut asennus- ja käyttöpaikkaa edes kemialliselle wc:lle, vesivessasta puhumattakaan. Avotilan alle työntyy kuitenkin säilytystilana hyödynnettävä onkalo, jossa tarvittaessa avotilan puolelle nostettavaa kemssaa pystyy säilyttämään.
Bowridereissa ja daycruisereissa tärkein tila on perän avotila, ja se on Tigerissa osunut maaliin. Etenkin leveyssuunnassa olemassa olevat sentit on hyödynnetty hyvin, minkä ansiosta tilaratkaisuksi valittu u-sohva ei ahdista.
Veneessä oleskelua ajatellen u-sohva on seurallinen ratkaisu, varsinkin kun myös avotilan pöytä kuuluu Tigerissä vakiovarustukseen ja sohvan istumamukavuus on korkeiden selkänojien ansiosta kohdillaan.
Selkänojapehmustus kätkee täysin taakseen kuomun kaaret sekä tavanomaisen kuomutallin. Kuomuun pääsee käsiksi varsin helposti avaamalla kuusi nepparia ja taittamalla selkänojat auki. Kuomu on varsin linjakas, mikä tarkoittaa myös suhteellisen rajoittunutta, reilun 160 sentin seisomakorkeutta.
Kuvat
Tilamittoja
Avotilan sisäpituus | lattitasossa 175 |
istumatasossa 222 | |
Avotilan sisäleveys | ohjaamossa 197 |
perässä 193 | |
Avotilan u-sohva | 117 x 155 x 120–160 |
Avotilan pöytä | 88 x 77 |
Avotilan aurinkotaso | 155 x 120–160 |
Uimatasojen pituus | 50 + 40 |
Tuulilasin korkeus | 120 |
Ohjaamo | ratista selkänojaan 50–63 |
ratista kehän alareunasta/keskiöstä lattiaan 58/74 | |
istumakorkeus 41 | |
Kajuutan vuode | pit 130–185 x lev 60–167 |
Keulan laitapenkit | pit 100 |
Seisomakorkeus | kajuutassa 120 |
avotilassa kuomun alla 163 | |
Istumakorkeus | kajuutassa 70 |
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 (2025-)
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)