Jokaisen vesille lähtevän pitäisi pystyä vaihtamaan jäähdytysjärjestelmän raakavesipumpun siipipyörä eli impelleri.
Mikään huolto-ohjelma tai omistajan säntillisyys ei pysty estämään impellerin rikkoutumista, vaikka se olisi ihan uusi ja oppikirjan mukaisesti asennettu. Sopivissa olosuhteissa, tai pikemminkin sopimattomissa, siipipyörä on riekaleina minuuteissa.
Siipipyörän tehtävänä on pumpata vettä moottorin jäähdytysjärjestelmään. Ensimmäinen oire siipipyörän vauriosta on moottorin ylikuumeneminen.
Silloin kone on pois pelistä. Kun huomaat moottorin epätavallisen korkean lämpötilan, sammuta se. Jos kone käy pitkään liian kuumana, se voi rikkoutua.
Kaksimoottorista venettä voi ajaa varovasti toisella moottorilla, jos sen lämpötila on normaali, mutta yksimoottorisessa pitää valmistautua ankkuroimaan tai antaa veneen ajelehtia, jos se on turvallista.Purjeveneellä voi useimmiten jatkaa purjein.
Ellet osaa vaihtaa impelleriä ja veneessäsi on vain yksi moottori, pääset luultavasti meripelastustilastoihin, sillä ainut vaihtoehto on soittaa hinausapua.
Impelleri pettää harvoin käyttöikänsä vuoksi. Yleisin rikkoutumisen syy on jäähdytysveden puute. Jos jäähdytysvedenimuaukko tukkeutuu, impelleri ei saa voitelevaa ja jäähdyttävää vettä, ja kitka ylikuumentaa ja hajottaa sen atomeiksi.
Siipipyörän vaihtaminen ratkaisee osan ongelmasta, mutta ennen kuin jatkat matkaa, varmista että pakoaukosta ruikkii jäähdytysvettä. Ellei, poista tukos vesikanavasta.
Pitkään paikallaan ollut siipipyörä voi menettää joustavuuttaan.
Jos siivekkeissä on halkeamia tai repeämiä, se kannattaa vaihtaa saman tien.
Kun impelleri hajoaa atomeiksi, sen palat löytyvät joko raakavesisiivilästä tai lämmönvaihtimesta.
Impelleri sijaitsee tavallisesti moottorin etupuolella, ja sen tunnistaa pyöreähköstä ja tasaisesta etukannesta. Jotkin pumput on asennettu niin, että sen pumppupesän kansi on taaksepäin. Silloin impellerin vaihto edellyttää pumpun irrottamista.
Impelleri on helppo vaihtaa alla olevien ohjeiden mukaan.
Hyvä käytäntö on pitää varaosapakissa pari impelleriä, mutta myös muutama vesipumpun kannen ruuvi tai miksei koko kansikin, sillä jos jokin osa putoaa pilssiin, sitä voi olla hankala pelastaa.
Impellerin vaihtoa on helpointa harjoitella, kun vene on maissa tai kiinni omassa laiturissa.