Moottorin yleiskatselmus on syytä tehdä joka kevät. Etsi ruoste-, vuoto- ja tavallisesta poikkeavia käytön jälkiä, joiden aiheuttajat vaativat tarkempaa tutkimista ja toimenpiteitä. Käy läpi myös kaikki moottorin huoltokohteet ja noudata moottorivalmistajan suosituksia huolto-ohjeista ja vaihtoväleistä. Jos haluat vaalia moottorin kuntoa, luotettavuutta ja arvoa, käytä vain alkuperäisvaraosia ja -tarvikkeita.
Aloita moottorin silmämääräinen tarkistus pohjalta tarkistamalla moottorin asennustassujen ja -tyynyjen kunto ja kiinnityspulttien kireys. Samalla tarkista vetoakselin ja kytkimen kiinnitykset, vakiokierrosnivel ja tiivistepakat. Varmistu vaihteistoöljyn kunnosta ja voitele rasvanipat.
Tutki seuraavaksi vaihde- ja kaasuvaijerien kunto ja kiinnitykset. Rasvaus voi herkistää toimintaa. Tarkista myös moottorin hihnojen kunto ja kireys, kiristä tai vaihda tarvittaessa. Myös ilmansuodattimen kunto kuuluu tarkistuslistalle, puhdista tai vaihda tarvittaessa.
Avaa ja sulje läpivientien ja nestejärjestelmien venttiilit, jotta voit todeta niiden toimivan jouheasti. Taivuta letkuja ja etsi niistä mahdollisia murtumia, kiinnitä huomiota myös letkukiristimien kuntoon.
Impelleri eli siipipyörä on moottorin jäähdytysjärjestelmän sydän. Tarkista sen kunto joka vuosi ja vaihda huolto-ohjelman suositusten mukaan tai tarvittaessa. Makeavesijäähdytetyssä moottorissa tarkista myös vesipumpun kunto sekä jäähdytysnesteen määrä ja laatu. Täytä jos tarvetta ilmenee ja laita joukkoon glykolia, joka antaa korroosiosuojaa. Jos veneessä on merivesisuodatin, puhdista se tarvittaessa.
Tarkista polttoainejärjestelmän letkut ja putket ja vaihda polttoainesuodattimet – jos sitä ei tehty jo syksyllä. Dieselmoottorin polttoainejärjestelmä tulee suodattimen vaihdon jälkeen ilmata.
Moottoriöljyn ja öljynsuodattimen vaihto suositellaan tehtäväksi syksyisin, joten keväisin riittää öljymäärän tarkistus. Oikea täyttötaso on öljytikun viivojen välissä. Jos moottorin viimeisestä huollosta ei ole täyttä varmuutta, vaihda vähintään öljyt ja öljysuodatin joka tapauksessa. Tarvittaessa öljyn kunnon voi selvittää näytteestä tehtävällä öljyanalyysilla.
Anodit ovat halpoja mutta tuiki tarpeellisia osia, joilla moottorin metallisosat suojataan korroosiolta. Tarkista anodien kunto, jos niistä on kulunut kolmannes, on vaihto ajankohtainen. Kulunut anodi voi haurastua sisältä, eikä sen tiheys vastaa enää uutta.
Helpoimmalla huolloista selviää teettämällä ne valtuutetussa huoltoliikkeessä. Volvo Penta -jälleenmyyjät täyttävät huollosta Online service -protokollan, minkä ansiosta on helppo tulkita, mikä huolto moottorille on syytä tehdä seuraavaksi.