Kotimainen kemikaalivalmistaja Berner lanseerasi pari vuotta sitten Korrek-autotuotesarjaansa Pro-tuoteperheen, johon kuuluu vahan korvaavia TFC-pinnoitteita. Tuotelanseeraus oli Korrekin historian menestyksekkäimpiä, ja autojynssärit ottivat menetelmän omakseen.

Viime vuonna Korrek sai valmiiksi Boat-veneenhoitotuotesarjan, johon kuuluu pesuaineiden ja vahojen lisäksi myös nestemäinen TFC-suojapinnoite. Sen idea on pitkälti sama kuin perinteisen vahan eli suojata pintaa uv-säteilyltä ja muodostaa pintaan kiiltävä ja helppohoitoinen, vettä ja likaa hylkivä kalvo.

Korrekin Boat -hoitotuotesarjaan kuuluu kaikkiaan viisi tuotetta. Tässä keskitytään pestyn pinnan syväpuhdistukseen Cleaner wax -puhdistusvahalla ja pinnan viimeistelyyn perinteisen suojavahan korvaavalla TFC UV Coating -pinnoitteella.

Vahaan verrattuna TFC-pinnoitteen merkittävimpänä etuna markkinoidaan helppokäyttöisyyttä. Pinnoite myydään 700 millilitran ruiskupullossa, josta se sumutetaan levityssieneen tai suoraan pintaan, levitetään ja pyyhitään lopuyksi mikrokuituliinalla. Muuta ei tarvita eli jynssäämisen pitäisi olla minimissä.

Lisäksi TFC-neste ei ole niin arka olosuhteille kuin vaha. Levityksen voi tehdä kylmässä tai kuumassa, auringonpaisteessa tai varjossa. Sateessa tai pakkasessa ei ehkä kuitenkaan.

Käytännössä TFC-pinnoitteen levittäminen sujuu juuri niin helposti kuin luvataan. Ero tavanomaiseen käsin vahaukseen on sekä työmäärän että ajankäytön kannalta huomattava. Ja koska olosuhteet eivät juurikaan ole esteenä, on työ helppo uusia tarpeen mukaan vaikka veneen ollessa vesillä.

Me levitimme TFC-pinnoitteen reilut 30 vuotta vanhaan veneeseen, jossa oli tarjolla monenlaista pintaa: hivenen kerman sävyyn taittuvaa valkoista sekä vihreää pigmentin melko vahvasti menettänyttä gelcoatia. Vihreä runkoraita oli ehostettu vuotta aiemmin, toiselta sivulta myllyttämällä ja toiselta sivulta maalaamalla, mutta etenkin myllytetty sivu oli kulahtanut vuodessa. Vertailun vuoksi runkoon työstettiin vertailukohta myös perinteisellä vahalla.

TFC-käsittelyn tuloksesta tuli upea, kun pinta puhdistettiin ensin Cleaner Wax -puhdistusvahalla ja viimeisteltiin TFC-pinnoitteella. Tasaisesti säihkyvä vene laskettiin veteen.

Kesän taittuessa syksyn puolelle oli aika arvioida TFC-pinnoitteen kestävyyttä. Parhaitten kevään mielikuvaa vastasi valkoiset gelcoat pinnat. Se ei sinänsä ole ihme, sillä valkoinen ei ole niin altis auringon uv-säteilyn vaikutuksille kuin tummemmat värit.

Myös tuoreempi eli maalattu vihreä runkoraita säilytti värinsä vähintäänkin hyvin, mutta myllytetty puoli kulahti selvästi enemmän. TFC-pinnoituksen ja perinteisen venevahan vertailukohdassa ei kesän jäljiltä silmin havaittavaa eroa huomattu.

Viime kesän kokemuksen perusteella TFC-pinnoitteen ja perinteisen venevahan suojausominaisuudet ovat siis kutakuinkin samat, mutta TFC-pinnoite vie pidemmän korren helppokäyttöisyydellään.