70-luvulta peräisin oleva Maxi Fenix -kimppavene oli kaikin puolin erinomaisessa kunnossa, yhtä purjehduksesta riippumatonta, mutta kuitenkin olennaista seikkaa lukuun ottamatta: veneen kanssa saman ikäinen moottori ei suostunut enää käynnistymään ja puristukset olivat täysin hukassa. Siellä täällä näkyi myös pientä vuotoa ja sylinterikansikin vaikutti melko syöpyneeltä. Merivesijäähdytteisessä moottorissa myös valurauta alkaa lopulta antamaan periksi.
Hetken asiaan pähkäiltyään omistajat päättivät tarttua Suomen Venehuolto Oy:n (SUV) tarjoukseen, jossa tiensä päähän tulleesta moottorista hyvitettiin 1 000 euron kierrätysmaksu uuteen voimanlähteeseen vaihdettaessa. Tässä tapauksessa ei kyseessä ollut moottorin päivittäminen seuraavaan sukupolveen, sillä vanha voimanlähde oli mitä todennäköisemmin veneen ensiasennusmoottori, 7-hevosvoimainen Volvo Penta MD5B sieltä 70-luvulta. Tilalle tulisi tuliterä 12-hevosvoimainen Volvo Penta D1-13, joten koneiden väliin mahtuu moottorisukupolvi jos toinenkin.
Mittavan ikäeron vuoksi olisi moottorin lisäksi uusittava myös vetolaite, sillä se ei ole adaptoitavissa uudempaan tekniikkaan. Uuden D1-13:n parina käytetään 130S-vetolaitetta, minkä kanssa uuden koneen listahinta jää himpun alle 10 000 euroon. Volvo Pentan syyskampanjassa pakettia tarjotaan 7 490 euron tarjoushinnalla. Töihin ja osiin kului tässä tapauksessa suunnilleen toinen mokoma, sillä kokonaisuudessaan ja oheistöineen koko moottorinvaihtoprojektin hinnaksi muodostui noin 15 000 euroa.
Näin vanhan moottorin vaihtotyön kohdalla työmäärää kasvatti se, että uudet ja vanhat liitännät eivät kaikilta osin sopineet yhteen. Esimerkiksi polttoainejärjestelmässä ei riittäisi pelkkä polttoainelinjan veto tankille, vaan myös polttoaineen esisuodattimelle olisi tehtävä paluulinja. Lisäksi pelkän vedenerottimen sisältävän suodattimen tilalle pitäisi vaihtaa nykyaikainen polttoaineen esisuodatin. Myös polttoaineletkut olisi uusittava pari milliä tukevampiin vastaamaan uuden moottorin mitoituksia.
Polttoainelinjan lisäksi myös sähkövedot kaipaisivat jykevöittämistä, sillä latausteho on vanhassa moottorissa 35 ja uudessa 95 ampeeria. Myös akkujen kaapelikengät ja päävirtakatkaisin kaipaisivat uusimista, samoin kuin sähköjen hallintapaneeli ja päävirtakytkin. Moottorin hallintavaijerit olisi tarkistettava ja tarpeen mukaan vaihdettava.
Vanha moottori on vino- ja uusi suora-asenteinen, joten moottorikoppaa pitäisi jonkin verran muokata uudelle moottorille soveltuvaksi. Siinäpä asentajalle pähkäiltävää. Siispä vanhaa tekniikkaa irrottamaan ja uutta tilalle!