Idea oli kirkas siitä asti, kun Alubat aloitti Ovni-pursien valmistuksen vuonna 1973. Alumiinisia, nosto- tai kääntökölillä varustettuja, hyvin omavaraisia purjeveneitä heille, jotka halusivat poiketa suosituimmilta valtamerireiteiltä seikkailemaan syrjäisempiin kohteisiin.

Samalla Ovnit loivat genren, joka sittemmin on pysynyt lähes täysin juuri ranskalaisten veistämöiden hallussa, vaikka asiakkaita on tullut maailman kaikilta kolkilta.

Veistämön seuraava pursi Ovni 490 pysyy uskollisena perinteelle, vaikka edustaa merkin uusinta sukupolvea. Se on edeltäjiensä (Ovni 370 ja 430) tavoin suunnittelutoimistojen Mortain & Mavrikios ja CBA käsialaa.

Runko rakennetaan ilman muotteja. Alumiiniprofiileista tehdään tiheä kaaritus, jonka päälle hitsataan alumiinilevyt. Koko sisäpuoli pinnoitetaan ruiskutetulla korkilla, joka antaa tarvittavan lämmöneristyksen niin päiväntasaajalla kuin napavyöhykkeillä.

Pohjalle lasketaan peräti kuuden tonnin painolasti antamaan vakautta. Se on tarpeen, sillä kääntyvä köli itsessään painaa vain 480 kiloa. Rakenteen takia vene on silti kokonaisuudessaan verrattain kevyt jykevästä kalustuksesta ja runsaasta varustelusta huolimatta. Siksi se kulkee tyydyttävästi jo kevyehkössä tuulessa, vaikka purjeala on mitoitettu rauhallista matkantekoa eikä huippunopeuksia varten.

Ovni 490 on saatavilla myös leveähuippuisella isopurjeella, mutta vakiona ja oletuksena on kapea toppi kahdella peräharuksella ja barduunoilla. Keulaan tulee rullagenua, joka ei ulotu ihan maston huippuun asti, sekä kansiharukseen kiinnittyvä staysail. Keulapuomiin saa halssattua coden tai genaakkerin, joista jälkimmäinen lienee veneelle luontevampi lisävaruste.

Nykyisessä mallistossa Ovni 490 sijoittuu käytännössä lippulaivaksi. Suurempi on vain lähes 20-metrinen Ovni 650, joka kuitenkin on puhtaasti one-off -projekti, eikä se vielä ole löytänyt tilaajaa. 490:tä sen sijaan on myyty jo viisi kappaletta piirustuksilla nyt työn alla olevan ensimmäisen yksilön lisäksi.

Lisämetri runkopituudessa vanhaan 450-malliin verrattuna on tuonut vähemmän uusia tiloja, kuin väljyyttä olemassa oleviin. Samalla pitkillä etapeilla tärkeitä varastotiloja ja tankkeja on kasvatettu.

Keulassa on suuri purjevarasto, jonka alapuolella on törmäyslaatikko. Keulalaipio on vesitiivis. Toilettii laipion toisella puolella palvelee keulakajuuttaa, jossa parivuode on sijoitettu paapuurin laitaa vasten. Näin saatiin vastalaidalle tilaa työpisteelle ja lisäkaapeille.

Perässä on kaksi kajuuttaa, jotka voi varustaa pari- tai erillisvuoteilla. Niitä ja miehistön päiväkäyttöä palveleva toiletti suihkuineen on keskiveneessä portaikosta styyrpuuriin.

Pentteri on L-muotoisena salongin styyrpuurin laidalla. Sen eteen jää syvä ja merenkäynnissä työskennellessä suojaisan kapea käytävä, josta kuitenkin seisten näkee ulos ruffin ikkunoista. Samoin sohvilta ruokailuryhmässä, johon mahtuu 6-8 henkeä.

Merkittävä ja ulospäin näkyvä uudistus on ajohytti. Ennen se oli vain suojaava katos avotilan jatkona, mutta nyt sen saa suljettua kiinteillä ovilla täysin kuivaksi ja lämpimäksi tilaksi. Paapuurin pulpetti on karttapöytä ja navigointipiste yhteys- ja valvontaelektroniikalla varustettuna, toisella laidalla on pieni sohva vahtivuorolaisten lepäämistä varten.

Ajaminen käsin sekä purjemanööverit hoidetaan silti yhä ulkoa. Ohjaamossa on kaksi rattia ja luonnosten perusteella päävinssit ovat avotilan etuosassa, ajohytin antamassa viima- ja sadesuojassa. Isopurje näyttää jalustuvan hytin katolla olevaan levankiin ja sen jalusköydet on johdettu rattien edessä oleville vinsseille.

Avotilan takana on erittäin jykevä targakaari, joka toimii myös taavettina apujollalle. Ohjaamon alla on suuri ruuma, joka on eristetty sisätiloista vesitiiviillä laipiolla.

Peräsimiä on kaksi, jolloin ne voivat olla hyvin matalia. Uusi piirre on kaksi akselivetoista moottoria. Niiden potkureita suojaavat jykevät evät, jotka toimivat myös tukijalkoina, kun vene jää köli ylös taitettuna makaamaan vuorovesirannalle. Kaksi moottoria ovat toistensa turvavarat ja helpottavat kääntelyä satamassa, mutta veistämön mukaan niillä saavutetaan myös parempi taloudellisuus, jos moottorilla joudutaan ajamaan pitkiä rupeamia.

Alubatin veistämö sijaitsee Ranskan yhdessä valtameripurjehduksen keskuksessa Les Sables d'Olonnen kaupungissa. Uuden Ovnin 490:n vesille laskua suunnitellaan kevätkesälle, mutta sen virallinen julistus ja ensi-ilta ovat Biskajan alueen suurimmassa venenäyttelyssä, La Rochellen Grand Pavois'ssa syyskuussa.

 

www.alubat.com