Slovenialainen brändi Seascape nousi 2000-luvun alusta lähtien nopeasti melkein kulttimaineeseen nopeilla, etenkin yksin- ja kaksinpurjehdukseen tarkoitetuilla veneillään. Kun Beneteau kertoi ostavansa veistämön uudistamaan omaa, pahasti nyypähtämään päässyttä First-mallistoaan, ilmoitus herätti sekä innostusta että huolta.

Moderneja Firstejä oli jo kaivattu ja jättiläisen hartioilla olisi voimaa työntää Seascapen veneitä markkinoille enemmän ja edullisemmin. Mutta vesittyisikö pursien erityinen terhakkuus niitä laajemman yleisön makuun sovitettaessa?

Tapahtui molemmat ja vielä lisää. Seascapen mallisto siirtyi ensin sellaisenaan Firsteiksi ja sai vain Beneteaun teipit kylkiinsä. Sitten niitä kehitettiin hieman kesymmiksi, helpommiksi käsitellä ja tiloiltaan sekä varustukseltaan runsaammiksi. Siis silkasta kisaamisesta kohti vauhdikasta huvi- ja perhepurjehdusta. Juuria ei kuitenkaan unohdettu, vaan uusien Firstien rinnalle luotiin SE- eli Seascape Edition -sarja. Ne ovat tasan yhtä puhtaita kisaveneitä, kuin millä alkuperäinen maine luotiin.

Nyt versioitavaksi on päässyt vuonna 2022 ensiesitelty First 36. Se on jo kokoluokassa, johon Seascape yksinäisenä veistämönä olisi tuskin lähtenyt vielä pitkään aikaan. Sikäli vene voidaan katsoa yhteistyön ensimmäiseksi aidosti uudeksi hedelmäksi.

Alkuperäinen First 36 osoitti jo sellaisenaan hyvää suorituskykyä muun muassa Rolex Middle Sea Racen voitolla. First 36 SE on kuitenkin paljon puhtaampi kisavene.

Sisätilojen järjestys on periaatteessa sama, mutta kaikki turha kalustus on riisuttu pois. Pentterissä on enää kevyt liesi ja pesuallas, wc on vain laipioilla erotettu paikka istuimelle. Peräkajuutoiden parivuoteet on vaihdettu kapeisiin lavereihin, patjat ovat selvästi ohuempia ja keulakajuutta on tyhjennetty purjevarastoksi. Kiinteät kaapit on vaihdettu irrotettaviin roikkukasseihin ja kannen tiikkijäljitelmä kevyempään vaahtomuovipinnoitteeseen.

Pääsuunnittelija on jo Seascapesta tuttu Samuel Manuard. Muotoilusta ja sisustuksesta vastaa Lorenzo Argento. Luokkaoptimointiin on haettu tukea IRC- ja ORC- osaajilta Bernard Nivelt ja Maurizio Cossutti.

Rikimitat ja purjealat ovat ennallaan, mutta masto ja puomi ovat nyt hiilikuitua. Köliä on madallettu 30 cm ja kevennetty 20 kg. Keulan kaarta on nostettu lyhentämään vesilinjaa, mikä yhdessä 400 kg vähentyneen kokonaispainon kanssa se vähentää märkäpintaa melkein täydet kolme neliömetriä, veistämö laskee.

First 36 SE on edeltäjäänsä verrattuna selvästi herkkäliikkeisempi ja nousee liukuun jopa alle 4 m/s tuulessa, kertovat ensimmäiset testit vesillä. Veneen hallinta on siten kisahenkisen tarkkaa, ja kahta peräsintä käsitellään nyt rattien sijaan ohjauspinnalla. Se parantaa tuntumaa, mutta päästää myös ohjaajan istumaan puolisen metriä edempänä laidalla. Hyvä painojakaumalle, niin myös purjeiden käsittelylle, kun venettä purjehditaan yksin tai kaksin.

Mihinkään ei tarvitse kurotella ratin yli, täyspitkä levanki ja isopurjeen jalus ovat suoraan kipparin ulottuvilla, fokan skuutti metrin edempänä avotilan lyhyiden penkkien tasalla ja nostinvinssit ruffin reunalla.

Pelkästään numeroiden valossa alkuperäistä First 36:tta saattoi arvioida vahvasti urheilullisuuteen kallistuvaksi racer-cruiseriksi. SE-versiona se on jo sangen puhdas kilpapursi, jolta voi odottaa hyviä tuloksia missä tahansa regatassa.            

 

www.beneteau.com 

www.ajolayachts.fi