Brittiläinen Cox Powertrain on kehitellyt kohta kymmenen vuoden ajan tehokasta ja dieseliksi kevyttä CXO300-perämoottoria. Nyt ollaan loppusuoralla ja Fort Lauderdalessa on esillä kaikin puolin toimiva ja lopullinen moottori, joka toki on vielä esituotantosarjaa.
Pitkän kehitysprosessin lopputulos on mielenkiintoinen, joskaan kovinkaan tarkkoja teknisiä tietoja moottorista ei ole vielä kerrottu. Se kuitenkin tiedetään, että kyseessä on V8-rakenteeseen perustuva nelitahtinen dieselmoottori, joka tuottaa 300 hevosvoiman tehon ja 550 newtonmetrin väännön. Apuna on ainakin mekaaninen ahdin.
Moottorin painoksi Cox kertoo 375 kiloa. Käytännössä vääntöä on siis selvästi enemmän (arviolta keskimäärin noin 200 Nm, bensiinimoottorien valmistajat eivät ilmoita tarkkoja vääntölukemia) kuin vastaavan tehoisissa bensiiniperämoottoreissa mutta myös kiloja on keskimäärin sata enemmän.
Siitä miten kyseisiin numeroarvoihin on päästy, ei ole hiiskuttu vielä mitään. Rikipituuksia tiedetään tulevan kolme, alkaen tavallisesti ekstrapitkänä (XL) pidettävästä 25 tuuman pituudesta. Muut pituudet ovat 30 ja 35 tuumaa.
Hallintalaiteteknologian osalta Cox on ajassa kiinni, sillä pari- ja monimoottoriasennusten yhteyteen tulee tarjolle satelliittipaikannukseen perustuvalla taivasankkurilla varustettu joystick-järjestelmä.
Joystick-järjestelmän toimittaja jää sekin vielä arvailujen varaan. Coxin tiedote kutsuu taivasankkuria lyhenteellä DPS (Dynamic Position System), joka on Volvo Pentan aiheesta käyttämä termi. On silti vaikea uskoa, että Volvo Penta tai mikään mukaan moottorivalmistaja olisi uudelle kilpailijalleen oman järjestelmänsä kaupannut. Siksi todennäköisimmäksi vaihtoehdoksi jää järjestelmätoimittaja SeaStar Solutionsin Optimus 360.
Kuten rikipituuksista ja joystick-järjestelmään panostamisesta voi päätellä, tähtää Cox etenkin kookkaampien ja useammalla kuin yhdellä moottorilla varustettujen veneiden perälautoihin. Dieselmoottorille niitä pitäisi löytyä etenkin työveneiden ja ammattiliikenteen saralta, mutta kyllä Cox meinaa valloittaa tosissaan myös huviveneiden markkinoita. Tiedotteessaan Cox aikoo vaatimattomasti mullistaa dieselin eduilla koko Yhdysvaltojen huvivenemarkkinat.
Siihen tähtää myös lanseeraus Floridassa, jossa myydään valtaosa suurista, 30–50-jalkaisista huvi- tai kevyeen ammattikäyttöön tarkoitetuista perämoottoriveneistä. Fort Lauderdalen messuilla Cox esittelee CXO300-moottoreita pariasennettuna Interpidin keskipulpettiveneeseen.
Tulee olemaan erittäin kiinnostavaa seurata kuinka Coxin tarina lähtee kehittymään. Vielä kymmenen vuotta sitten, kun Coxin tuotekehitys alkoi, oli venemoottorien maailma kovin erilainen. Sen jälkeen suurten bensiiniperämoottorien suosion on kasvanut räjähdysmäisesti, osittain myös dieselsisäperämoottorien kustannuksella. Tieliikenteessä etenkin saksalaismerkit yrittivät valloittaa Yhdysvaltoja dieselmoottoreilla, mutta se päättyi Volkswagenin päästöhuijaukseen.
Coxin kaltaiselle, numeroarvoiltaan kilpailukykyiselle dieselperämoottorille voisi kysyntää kuitenkin olla, mutta yhdeksi rajoittavaksi tekijäksi muodostunee hinta. CXO300 tulee aivan varmasti olemaan tuntuvasti vastaavantehoisia bensiiniperämoottoreita kalliimpi.
Jos Cox silti onnistuu lanseerauksessaan, on mielenkiintoista nähdä kuinka suuret moottorivalmistajat reagoivat siihen ja ylipäätään uuteen tulokkaaseen. Ne kun eivät ole vielä innostuneet dieselistä sen enempää kuin sähköstäkään.