Umberto Felcin piirtämässä veneessä on suunnittelijan tavaramerkiksi tulleet voimakkaat laitataitteet varsinkin rungon takaosassa. Keula on tutusti pysty, mutta muuten muoto on aavistuksen vanhempia malleja pulleampi, joka tuo lisätilaa keulakajuuttaan. Leveä ja verraten litteä vedenalainen runkoprofiili on omiaan avotuulille.
Kansi on uudessa Dufourissa varsin perinteinen. Valmistajan mukaan ruffi on kuitenkin suunniteltu uudelleen niin, että se tuo lisää tilaa kannen alle. Erikoisuutena kantta kiertävät led-valot. Uudessa veneessä on tietysti tuplaruorit, jotka on sijoitettu uudelleenmuotoiltuihin, istumakaukalon reunasta viistosti nouseviin jalustoihin. Isopurje on jalustettu ruffin katolle ja fokka on itseskuuttaava.
Venettä on saatavilla 1,95 m syväyksen vakiokölillä tai 20 senttimetriä matalammalla versiolla. Sisustuksen voi valita kolmesta eri layoutista ja kolmesta eri sisustusmateriaalista. Tilaratkaisujen vaihtoehdot ovat 2 makuukajuuttaa ja kaksi toilettia, kolme makuukajuuttaa ja kaksi toilettia tai kolme makuukajuuttaa ja kolme toilettia. Valinta vaikuttaa myös salongin ja pentterin kokoon.
Uudessa veneessä on entistä enemmän usb-pistokkeita – hyvä niin, sillä älylaitteiden latauspaikat merkitsevät nykyveneilijälle samaa kuin mukitelineet autoissa muutama vuosikymmen sitten. Valaistus on toteutettu energiaa säästävin ledein ja vakiomukavuuksiin sisältyy myös kapasiteettinsa tavanomaisesta 20:stä 40:neen litraan tuplannut lämminvesivaraaja.
Dufour 390 työntää keulansa suosittuun hieman alle 40-jalkaisten pursien markkinaan. Menestys vaatii hinnoittelun osumista kohdilleen, minkä pitäisi Dufourilta kyllä muiden viimeaikaisten uutuuksien perusteella onnistua.
www.marisail.fi