Nimihirviöllä SpiritBARTech35EF varustettu foilaava runabout on brittiläisten Spirit Yachtsin, BAR Technologiesin ja Equipmaken yhteistyön hedelmä.
Veneen voimanlähteenä on Equipmaken suunnittelema ja rakentama HPM-400-moottori, joka tuottaa 80 kilowatin eli 107 hevosvoiman huipputehon. Moottorissa on integroitu vaihteisto. Voimalinjaan kuuluu Equipmaken kehittämä HPI-450 IGBT-invertteri ja 120 kilowattitunnin ajoakkupaketti. Näillä eväillä 35 jalkaisen mutta sulavalinjaisen kaunottaren toimintasäteeksi lupaillaan 22 solmun nopeutta foilatessa peräti 100 meripeninkulmaa. Veneen huippunopeudeksi ilmoitetaan 28 solmua. Foilitekniikka on BAR Technologies käsialaa.
Kasvavat sähkövenemarkkinat
Projektissa Equipmake pääsee ensimmäistä kertaa soveltamaan tuotteitaan ja asiantuntemustaan kasvavilla sähkövenemarkkinoilla, joiden arvoksi arvioidaan vuoteen 2030 mennessä olevan 16,6 miljardia dollaria. Hankkeen vanavedessä Equipmake ja BAR Technologies suunnittelevat yhteistyön jatkamista ja syventämistä.
– Equipmaken kaikkien työntekijöiden puolesta olen ylpeä siitä, että olemme olleet avainasemassa Spirit Yachtsin ja BAR Technologiesin kanssa tässä uskomattomassa sähköveneessä, joka todella asettaa uudet standardit pitkän kantaman sähköaluksille. Sisäisesti kehittämällämme sähköistämisteknologialla on monia erilaisia suorituskykyisiä sovelluksia ilmailu- ja avaruusalasta autoteollisuuteen, ja SpiritBARTech35EF on täydellinen esittely siitä, miten teknologiaa voidaan soveltaa nopeasti kasvavilla sähköveneiden markkinoilla, Equipmaken toimitusjohtaja Ian Foley iloitsee.