Vakiomoottorit ovat 45 hv dieselit ja ne saa kasvatettua 57 hevosvoimaan, mutta pian Euroopan ensiesittelyn tulevan uuden Leopard 46:n kiinnostavin lisävarustelu on sen sähköinen propulsiosysteemi.
Järjestelmän toimittaa ranskalainen Alternative Energies, joka on lähes 30 vuotta tehnyt sähköisiä vetolaitekokonaisuuksia lähinnä työ- ja ammattiliikenteen aluksiin. Huviveneistä kohteina on ollut katamaraaneja ennenkin.
Tarkalleen ottaen laitteistoja tulee veneeseen kaksi. Kummassakin rungossa on täysi voimalinja ja niitä voi käyttää sekä erillään itsenäisesti että yhteen synkronoituna. Järjestelmiä ohjaa energian sisään- ja ulosottoa hallitseva tietokone, joka integroidaan veneen navigointi- ja hallintaohjelmiin (Garmin / B&G). Sähkö ohjataan One Box -yksikköön, joka sisältää 230 V invertterin, DC/DC ja AC/DC konvertterit sekä 60 A muuntajan propulsioyksiköille.
Pod-moottorit ovat teholtaan 25 kW ja ne toimivat myös hydrogeneraattoreina purjeilla kuljettaessa. Lataus alkaa jo alle neljän solmun nopeudella. Litiumakustot ovat kooltaan 21-38 kWh. Podien lisäksi niitä voi ladata maavirralla, aurinkopaneeleilla ja 24 kW generaattorilla.
Tehtaan testien mukaan yksi tunti generaattorin käyttöä antaa kaksi tuntia ajoa 6 kn ja neljä tuntia 4,5 kn nopeudella. Pelkällä sähköllä ilman mitään latausta kuuden solmun nopeus riittää neljäksi tunniksi. Kiinnostaviksi luvut kasvavat, kun yhdistetään generaattori ja ajon aikana tapahtuva paneelien lataus: silloin toimintamatkaksi 6 kn matkavauhdilla annetaan jo 920 merimailia, noin kaksinkertaisesti pelkän dieselmoottorin käyttöön verrattuna.
Meillä vähemmän tunnettu Leopard syntyi suurten vuokraveneyritysten Mooringsin ja Sunsailin tarpeisiin. Veneet rakentaa Etelä-Afrikassa veistämö Robertson & Caine ja suurin osa niistä menee edelleen charterkäyttöön. Uusi Leopard 46 korvaa veistämön suosituimman 45-jalkaisen mallin, joten odotukset ovat kovat.
Rungoissa on moderniin tapaan laitapalteet, joilla saadaan tilavuutta lisäämättä märkäpintaa. Koko on lisännyt painoa, mutta purjeala on kasvanut enemmän. Masto on 1,5 m korkeampi ja isopurjeen saa myös leveähuippuisena. Keulassa työpurje on suuri genua.
Asumisjärjestelyissä on nokkela ero tavallisesti nähtyihin. Omistajankajuuttaan styyrpuurin rungon perässä on saatu oma sisäänkäynti, kun keulapuoli on järjestelty uudelleen ja sen kajuuttaa viety eteenpäin. Tämä koskee kaikkia vaihtoehtoja 3-5 kajuutan versioissa.
Leopardin tavaramerkki on avotilojen sijoittelu sekä kansirakenteen keulan että perän puolelle. Keulan looshiin pääsee suoraan salongin etuseinän ovesta. Salongin peräseinä koostuu lasiliukuovista, jotka saa koottua sivuun niin, että yhteys perän avotilaan on täysin auki.
Salongin styyrpuurin laidalle on keskitetty taloudenhoito niin, että L-pentteri on suunnattu eteen, antaen näkymän merelle. Paapuurin puolella on edessä tilava ja hyvin varusteltu navigointipiste. Pääosan salongista sen peränpuolella vie sohvaryhmä eri asentoihin, kokoihin ja korkeuksille aseteltavine pöytineen. Avotilan sohvat ja pöydät asettuvat kokonaisuuden luontevaksi jatkoksi.
Ohjauspiste on styyrpuurissa kannen korkeudella. Kaikki köydet ja hallintalaitteet on keskitetty sinne, eikä kippari tarvitse apulaisia perusmanööverien suorittamiseen.
Ohjaamoa korkeammalla on oleskelutilaksi järjestetty flybridge. Sitä on siirretty aiempaa edemmäksi niin, että seurustelu sujuu paremmin myös ohjaamon kanssa. Samalla avotilaa suojaavaa katetta on venytetty perälaidan tasalle. Paitsi lisäsuojaa, näin on saatu paikat neljälle 400 W aurinkopaneelille.