Mercury Dieselin uusi 3-litrainen V6-moottori tulee tarjolle kahtena tehoversiona (230 ja 270 hv), ja se korvaa aiemmat 3-litraiset V6-moottorit (230 ja 260 hv).
Uusissa on neljä venttiiliä per sylinteri, alumiininen sylinterikansi, uusimman sukupolven common rail yhteispaineruiskutus ja EPAn kolmannen vaiheen päästöluokitus. Mutta niin oli edeltäjissäkin. Hetkinen. Onko uusissa koneissa mitään muuta eroa vanhoihin kuin tehokkaamman version 10 lisähevosvoimaa?
On, sillä numeerisista yhtäläisyyksistä huolimatta kyse on täysin eri moottoreista. Vanha 3.0L on Volkswagen-konsernin tuote, joka maantieversiona löytyy monen Volkswagenin, Audin ja Porschen nokalta. Uuden 3,0L:n perusmoottori tulee FCA:lta eli Fiat Chrysler Automobilesilta. Autoissa sama perusmoottori on käytössä Maseratin ja Jeepin malleissa.
Uuden 3.0L:n kuivapaino on 350 kilon luokkaa, ja sen voi yhdistää akselivetoon, perävetolaitteeseen tai vesisuihkuvetolaitteeseen. Turboahdin on alavääntöä parantavaa muuttuvageometrista VGT-mallia. Maksimiväännöksi ilmoitetaan 503 (230 hv versiolle ) ja 594 (270 hv) newtonmetriä. Molemmissa tapauksissa vääntöhuippu saavutetaan 2 200 r/min ja maksimiteho 4 000 r/min käyntinopeudella.
270-hevosvoimaisessa versiossa huomio kiinnittyy nopeasti ja jyrkästi nousevaan vääntökäyrään. 500 newtonmetrin raja rikkoutuu jo hieman alle 1 600 r/min käyntinopeudella, joten veneen nostamiseen liukuun pitäisi olla tarjolla tuhdisti potkua.
Hallintalaiteteknologiakattaus edustaa Mercuryn viimeisintä huutoa. Sen perustana on SmartCraft-yhteensopivuus ja sähköinen DTS-kaukohallintalaite. Huipulta löytyy lisävarusteena saatava sauvaohjausjärjestelmä sekä sisä- (Joystick Piloting for Inboards, JPI) että sisäperämoottoriversioihin (Joystick Piloting for Sterndrives, JPS).
Suomessa ensimmäiset uudet 3.0L dieselit nähtänee ensi helmikuussa Vene 19 Båt -messuilla. Hinnat löytynevät jo lokakuussa vahvistettavasta Mercuryn mallivuoden 2019 hinnastosta.