Kuulostaa hurjalta puhua melkein 15-metrisestä katamaraanista aloitusveneenä, mutta juuri sellaisena Outremer esittelee ensi vuonna markkinoille saapuvan uutuutensa. Kun se lasketaan vesille, se korvaa nykyisen malliston pienimmän purren, joka sekin on 45-jalkainen.

Syy on siinä, että Outremerin mittasuhteita määrittelevät sen asiakkaat ja veneiden käyttöympäristö. Veistämön nimi suomennettuna tarkoittaa "merentakaista". Horisontin tuolle puolen ostajat suuntaavat jokseenkin poikkeuksetta. Charterveneily tai muu bungalow-kellunta ei kiinnosta Outremerin tekijöitä eikä käyttäjiä. Tilaihmeitä ei kaivata, vaan sujuva ja joutuisa matkanteko on toiveiden ytimessä.

Outremer 48 tulee ennakkotietojen perusteella olemaan noin kaksi tonnia edeltäjäänsä painavampi, mutta purjeala/uppouma -suhde on silti tehokkaampi. Keulaan saa staysailin, itsejalustavan fokan, 150% genuan ja pitkään keulapuomiin halsattavat rullacoden tai -genaakkerin. Isopurje on leveähuippuinen ja puomi matalalla, kun kovan katteen päälle ei tarvita oleskelutiloja. Tehoa siis on, ja nousukykyä sekä vakautta myötäaalloissa parantavat nostokölit molempien runkojen ulkolaidoilla.

Negatiivisella, terävällä keulalla varustetut rungot ovat kapeampia kuin risteilykateissa, vaikka niitä vedenpinnan yläpuolelta on levennetty palteilla. Asuintiloja kahteen 48-jalkaiseen runkoon mahtuu silti monipuolisesti: Outremer ylpeilee peräti kymmennellä mahdollisella sisustusratkaisulla.

Lukemaa tosin nostaa erityisesti paapuurin rungon keulakajuutan viisi variaatiota. Sinne saa vuoteet yhdelle, kahdelle tai kolmelle hengelle. Tilan voi myös varustaa viihtyisäksi toimistoksi tai päteväksi verstaaksi.

Muutoin mennään varsin perinteisillä matkakattien linjauksilla. Styyrpuurin rungossa on omistajan sviitti. Perässä on makuutila suurella parivuoteella, keskiveneessä kampaus- tai työpöytä ja suuret kaapistot, keulassa todella avara toiletti suihkuineen sekä kodinhoitolaitteet. Paapuurin rungon oletusjärjestys perästä lukien on vip-kajuutta kahdelle, kaapistot ja toiletti suihkulla, sekä hieman pienempi kahden hengen vieraskajuutta etulaipiota vasten.

Runkojen keulat on varattu purje- ja venetarvikevarastoiksi, ei miehistökajuutoiksi. Outremerit ajatellaan omistajaperheiden itsensä purjehdittaviksi.

Oleskelun sydän on pääkannella ja senkin suunnittelussa näkyy painotus merellä vietettävään aikaan. Navigointipiste kunnon tuoleineen on sijoitettu näkyvyyden ja sisäisten kulkuväylien kannalta parhaaseen ja rauhallisimpaan paikkaan styyrpuurin etukulmaan. Hieno yksityiskohta on L-sohvan korkeuden asemointi niin, että yövahdissa autopilotilla ajaessa siinä loikoillen voi tarkkailla koko etusektoria ikkunoiden läpi ja purjeiden ali.

Pöytäryhmät ulkona ja sisällä riittävät ison seurueen cocktailjuhliin satamissa, mutta parhaiten ne toimivat 4-6 hengen ruokailussa merellä.

Ulko-ohjauspiste on paapuurissa ja sinne sähkövinsseille on keskitetty kaikki nostimet, trimmit ja avotuulipurjeita lukuun ottamatta myös jalukset. Rattiin liittyy jo Outremer 52- ja 55-malleissa nähty erikoisuus, kääntyvä pedestaali. Mielihalun ja säätilan mukaan ohjata voi joko ylhäällä rungon päällä kahden istuttavassa penkissä, tai sateelta ja tuulelta suojassa kovan katteen alla. Seinä ulkotilan ja salongin välillä koostuu liukuvista lasiovista sekä liikenteen että näkyvyyden helpottamiseksi.

Muutaman jalan kasvanut pituus ei avo- ja valtamerikäytössä ole haitta, vaan etu. Vakaamman kulun lisäksi se sallii merkittävästi enemmän varastotiloja matkatavaroille, minkä kerrotaan olleen vanhojen omistajien oleellinen toive.

Toinen toive on ollut Outremerin tunnetusti hyvän nopeustason säilyttäminen. Siitä on toistaiseksi vasta laskennallista näyttöä, mutta veistämö lupaa uutuuden ylittävän tuulennopeuden jo kevyissä tuulissa ja boforien noustessa runkojen kohoavan aina surffiin asti.

www.catamaran-outremer.com