Veistämönä Saffier on verrattain nuori, mutta sen päiväpurret ovat olleet kestomenestyjiä, kun venetestaajat ovat jakaneet tunnustuksia uusille pursille. European Yacht of the Year -palkinnon Saffier on saanut jo neljästi, muita pokaaleja kymmenkunta.

Niinpä odotukset ovat olleet korkealla siitä asti, kun reilu vuosi sitten ilmoitettiin suunnitelma täysmittaisesta matkapurresta. 46-jalkaisesta veneestä kerrottiin tulevan kaksi versiota, suojaisampi ja asuttavampi North pohjoisen Euroopan vesille ja rennompiin ulkotiloihin painottuva Med lempeämpiin ilmastoihin.

Jälkimmäinen, Saffier SL46 Med on nyt edennyt vesitesteissä niin pitkälle, että siitä on julkistettu ensimmäinen purjehdusvideo. Vaikuttaa siltä, että perinteisistä hyveistä on onnistuttu pitämään kiinni.

Niistä ensimmäinen on purjehduksen helppous. Kaikki purjemanööverit voi suorittaa rattien takaa poistumatta ja ilman miehistön apua. Köysien käsittely tapahtuu sähköisillä vinsseillä ja rullalaitteilla pedestaalien suurista paneeleista, joissa on myös moottorin hallintalaitteet. Purjevarustus on suoraviivaisen yksinkertainen: puomiin rullautuva isopurje, itsejalustuva rullafokka ja ankkuritelineenä toimivan keulapuomin kärkeen halssattu code0, sekin sähköisellä rullalaitteella. Samaan kohtaan halssataan toki myös genaakkeri.

Purjealaa on silti niin paljon, ettei kokoonsa nähden sangen keveä pursi kärsi ainakaan tehon puutteesta. Korkea masto on hiilikuitua ja sen jalka seisoo galvanoidusta teräksestä valmistetun kehikon päällä, joka sitoo yhteen maston, rustien ja kölin (2,20 tai 2,70 m) rasitukset.

Avotilassa matkustamo on vapaa köysistä ja säilytystilojen määrän lisäksi niiden sijoitteluun ja tomivuuteen on kiinnitetty huomiota. Ohjaamot ovat aivan laidoilla, jotta näkyvyys purjeisiin ja merelle on paras mahdollinen. Erikoisuus ovat peräkannen divaanipenkit, jotka ovat siirrettävissä sekä pituussuunnassa että laidalta toiselle. Paikkoja istumiseen tai loikoiluun saa luotua varsin monipuolisesti.

Keulassa on tilava ja hyvin varusteltu omistajankajuutta. Med-versiossa styyrpuurin peräkajuutan voi sisustaa kahdelle asumiseen tai jättää verstaaksi. North-mallissa peräkansi nousee ylemmäksi ja lisätilaa tulee juuri vieraskajuuttoihin samalla, kun perään tulee jollatalli. Päätoiletti on portaikon vieressä, keulakajuuttaan saa halutessaan toisen.

Pentteri on toimivaksi todettuun tapaan portaikon paapuurin puolella L-mallisena. Salongissa ruokailuryhmä rakentuu paapuurin laidalle U-sohvan keskelle. Vastalaidalla suora sohva palvelee meripunkkana öisillä siirtymillä ja sen peräpäässä on navigointipiste sekä veneen kaikkia laitteita hallinnoiva kosketusnäyttö.

Saffierit valmistetaan tyhjiölaminoimalla. Kölin ympäristö on umpilaminaattia, muualla rungossa ja kannessa ytimenä on divinycelliä. Hartsina käytetään vinyyliesteriä ja pinnan vesitiiviyden viimeistelee isoftaali-gelcoat. Kuvissa ja videoissa näkyy tyylikkyys ja aikaisempien näyttöjen perusteella työn jäljen voi odottaa oleva todella laadukasta.             

www.saffieryachts.com