Felci Yacht Design tunnetaan meillä parhaiten Dufourin pitkäaikaisena hovisuunnittelijana. Toimiston omistajan ja perustajan Umberto Felcin saavutuksia kilpapurjehduksessa, muun muassa America's Cup -projekti Il Moro di Veneziassa, muistaa harvempi. Suuren toimiston asiakaslistalla on kuitenkin pitkä lista maineikkaita kisapursia.

Yksi asiakkaista on italialainen ICE Yachts, joka on valmistanut korkean teknologian custom-pursia Milanon lähellä Salvirolassa vuodesta 2000 lähtien. Ensimmäinen oma malli syntyi vasta 2013, siihen asti tehtiin vain yksittäisiä projekteja vaativille tilaajille.

Myös sarjavalmistuksessa on keskitytty korkeaan premiumtasoon. Linjaus antaa Felcin kaltaisille suunnittelijoille mahdollisuuden yhdistää kahden eri maailman osaamista yhteen veneeseen. Siitä uusi ICE 56 käy esimerkiksi. Luonnoksina julkistettu vene valmistuu kuluvana vuonna ja siltä odotetaan paljon: 52-jalkaista edeltäjää on myyty parissa vuodessa yli 20 kappaletta, mikä pursityyppi huomioiden on todella paljon.

Runko on hiilikuitua, mikä selittää veneen kokoon nähden huomattavan alhaisen 15,5 tonnin uppouman. Vauhtipotentiaalia antaa reilu purjeala, joka silti on rikattu verrattain helposti käsiteltäväksi. Vaikka veneellä osallistuisi regattoihin, se on täysin amatöörimiehistön hallittavissa.

Ulkoiset linjat on johdettu varsin suoraan veistämön suurista maxeista. Kansirakenne on juohevan matala, partaissa on pieni käänne sisäänpäin ja integroitu keulapuomi on huikean pitkä. Avotila jatkuu urheilulliseen tapaan kaksoisrattien ohi täysin avoimeen perään. Aktiiviseen purjehdukseen tarkoitetussa veneessä vinssit on sijoiteltu miehistön ergonomian kannalta parhaille paikoille laidoille ja ruffin reunoille: tässä avotilassa työskennellään eikä vain matkustella.

Silti kyseessä ei ole kilpavene vaan ylellisen tason matkapursi. Se selviää sisätilojen luonnoksista. Omistajan kajuutta keulassa on suuri etenkin näin sporttiseen purteen, mutta kaikki kolme kajuuttaa ovat sviittitasoisia ja varustettu omilla toileteilla. Suurimman niistä saa tosin vaihtaa kerrospedeillä varustetuksi minikajuutaksi.

Pentteri on päälaipiota vasten ja ulottuu poikki veneen. Salongissa on suuri U-sohva ja ruokailuryhmä paapuurissa, styyrpuurissa on suora sohva istuskeluun ja navigointipiste sen peränpuolella. Sisustuksen puulajit, kankaat ja verhoilumateriaalit ovat pitkälti valittavissa asiakkaan toiveiden mukaan. Tyylilaji on joka tapauksessa italialainen eleganssi ja viimeistelyn taso ykkösluokkaa.

Hinnoittelusta ei vielä luonnosten tässä vaiheessa puhuta mitään. Ilmeinen arvio on, että tämä "mini-maxi" kiipeää saman kokoluokan muiden premiumpursien tavoin hyvän verran yli miljoonan euron.  

            

 

www.iceyachts.it