Ennen laivat oli rautaa ja miehet puuta, mutta nykyään laivat näyttävät pikemmin kodinkoneilta. Niin ainakin Viken Groupin tuoreimman suunnitelman perusteella.

Ruotsalainen laivasuunnittelun ja -arkkitehtuurin asiantuntija Viken Group on esitellyt konseptin uudesta liki 200-metrisestä luksusristeilijästä nimeltä REI. Ajan hengen mukaisesti projekti korostaa ympäristöystävällisyyttä ja kestävää muotoilua. Toki niin tekevät kaikki muutkin: Voltasta Mieleen ja Zanussiin. 

Yhtiö toivoo, että konsepti vahvistaisi sen aseman uuden seikkailupainotteisen risteilyalussegmentin  edelläkävijänä. REI on Viken Groupin kolmen brändin yhteisprojekti: mukana ovat yli 60 vuoden kokemuksella Tillberg Design of Sweden, sekä Hot Lab ja Thalia Marine.

Yhteistä ja yksityistä

REI on 196-metriä pitkä ja 28 metriä leveä. Sen kymmenelle kannelle mahtuu 112 vierasta ja 125 miehistön jäsentä, jotka takaavat matkustajille huippuluokan palvelun. Kun näin vähäinen vieras- ja miehistömäärä suhteutetaan aluksen varsin kookkaisiin mittoihin, käy nopeasti selväksi, että kyse on todellisesta ylellisyydestä: jokaiselle vieraalle halutaan tarjota runsaasti omaa tilaa.

REI:n suunnittelu tähtää nimenomaan vieraiden elämyksen maksimoimiseen ja tarjoaa tasapainon yksityisten ja yhteisten tilojen välillä – mukana on useita alueita, jotka on varattu pelkästään vieraille yksityiskäyttöön. Tilat on suunniteltu tehokkaasti: eri viihdealueet yhdistyvät toisiinsa yhtä pääväylää pitkin, joka kulkee koko aluksen läpi. Sisätiloissa moderni ja lämmin tunnelma syntyy materiaalivalinnoista ja mukautuvasta valaistuksesta.

Kukkiva luovuus

Alusta suunniteltaessa Vikenin ideanikkareiden luovuus on totisesti päässyt valloilleen: kahden kerroksen sviiteissä on omat talvipuutarhat, joissa voi rentoutua altailla ja hieronta-alueilla. Huomiota herättävät myös kaksikerroksiset ikkunat, jotka avaavat esteettömät panoraamanäkymät ja johdattavat vieraan spa-osastolle ja maisemaloungeen. Eikä vaikuttavaa keulan infinity-allastakaan voi ohittaa.

REI:n käyttövoimaksi on kaavailtu useita kestäviä vaihtoehtoja – sähköä, vetyä, aurinko- ja tuulivoimaa. Risteilijän mukana kulkee 27-metrinen tukialus, joka sekin tulee hyödyntämään sähkö- tai aurinkovoimaa. Tukialuksen monikäyttöinen beach club, eli perän oleskelualue, toimii kätevänä kulkuväylänä emoalukseen ja takaisin.

Lisäksi REI:n vieraille luvataan matkasuunnitelmia, jollaisia mikään muu tutkimusristeilijä ei tarjoa – viihde, aktiviteetit ja ruokalistat vaihtuvat vuodenaikojen ja kohteiden mukaan, mikä Viken Groupin mukaan mahdollistaa entistä syvemmän uppoutumisen kuhunkin ympäristöön.

REI on tällä hetkellä vielä konseptivaiheessa, eikä sen rakentamiselle ole ilmoitettu tarkkaa aikataulua.

www.vikengroup.se