Isoihin, yli 50-jalkaisiin purjeveneisiin tai katamaraaneihin ei ole ollut tarjolla oikein muuta voimansiirtoaratkaisua kuin perinteinen suora akseliveto, mutta nyt Yanmar on muuttamassa tilanteen uudella, järeällä SD15-purjevenevetolaitteellaan. Se on kehitetty yhteistyössä ZF:n kanssa, joka myös valmistaa vetolaitteen.

Tuotekehityksen mittavissa testiajoissa SD15 on ollut muun muassa charterkäyttöön kehitetyssä yksirunkoisessa Kufner 54:ssa, ja toinen pari on jo asennettu Sunreef 50 -kattiin.

Yanmarin mukaan uuteen teholuokkaan nousevalle s-vetolaitteelle on tilausta, koska sillä on monia etuja perinteiseen akselivetoon nähden. Niihin kuluvat esimerkiksi alhaisempi kulutus ja parempi käsiteltävyys sekä hiljaisuus ja värinättömyys. Venetehtaalle vetolaite on helpompi ja nopeampi asentaa ja venesuunnittelijoille se jättää enemmän pelivaraa sisätilojen hyödyntämisen suhteen.

Markkinoille tuloa saadaan kuitenkin odottaa vielä tovi, sillä toimitukset alkavat vuoden 2021 ensimmäisen puoliskon aikana, jolloin vetolaitteen saa yhteen koplattuna joko Yanmarin 4JH80- tai 4JH110-moottorin kanssa. Loppuvuoden aikana vaihtoehdot kasvavat vielä 4LV150-moottorilla. Moottorivaihtoehtojen tehot ovat mallimerkintöjen mukaiset eli 80, 110 ja 150 hevosvoimaa.

SD15 on ensimmäinen purjevenevetolaite, jossa on hydraulinen monilevykytkin. Sen ansiosta vaihteiden kytkeytymisen pitäisi olla sulavaa. Hyvä arvaus lienee myös se, että jollain aikavälillä vetolaitteeseen liitetään myös uutta hallintalaiteteknologiaa (joystick), vaikka Yanmar ei siitä vielä mitään hiiskukaan. Potkurina on Flexofoldin taittolapapotkuri.

Pienempiin veneisiin Yanmarilta löytyy entuudestaan SD25 (10–30 hv) ja SD60 (40–80 hv) -vetolaitteet.

www.yanmarmarine.com