Perinteinen keulapotkuri on on/off-tyyppinen laite, jonka joskus kovaäänisetkin pärähdykset ovat tuttuja soraääniä, jotka saattavat rikkoa venesataman rauhan tyynenä suvi-iltana tai uneliaana aamuna. Melu ja resonointi syntyy, kun keulapotkurin sähkömoottori ja potkuritunnelissa oleva ohjailupotkuri kiihtyvät täysille lähes välittömästi sen jälkeen, kun keulapotkurin nappiin tai vipuun koskee.

Enää niin ei tarvitse olla, sillä uuden sukupolven keulapotkurit ovat melutasoltaan huomattavasti aiempaa hiljaisempia ja ominaisuuksiltaan monipuolisempia.

Vetuksen keula- ja peräohjailupotkurien nykyaikaa edustaa Bow Pro -tuotesarja. Niissä on hiiliharjaton, huoltovapaa induktiomoottori sekä digitaalinen hallinta ja kytkentä, mikä mahdollistaa monet uudet toiminnot, kuten keula- ja peräpotkurien joystick-hallinnan, portaattoman tehonsäädön, periaatteessa rajoittamattoman käyttöajan ja päälle lukituksen. Siltä varalta, että jotain on menossa pieleen, on Bow Pro -malleissa lämpö- ja alijännitesuojaus.

Bow Pro -mallisto on laaja, eri versioita on 19. Työntovoimaa on tarjolla mallista ja käyttöjännittestä riippuen 30–210 kilopondia, ja vielä voimakkaampia malleja on tulossa. Moottorien tehot vaihtelevat 1,6 ja 11 kilowatin välillä. Kaikki soveltuvat sekä keula- että peräpotkuriasennuksiin. 

Tavanomaisten 12 voltin versioiden lisäksi tarjolla on myös isommissa jahdeissa ja sähköveneissä yleistyvät 24 ja 48 voltin järjestelmään sopivat versiot. Hallintalaitevaihtoehtoja on kolme: yhden ohjailupotkurin vipu- tai sauvaohjain sekä kahden ohjailupotkurin yhdistelmä-joystick. 

Bow Pro ohjailupotkurit ja yhdistelmä-joystick

Totalvene pääsi kokeilemaan Vetuksen Bow Pro -järjestelmää käytännössä koko laajuudessaan Helsinkiläisen veneilyalan moniottelijayrityksen Vmax Oy:n 40-jalkaisessa Holiday Mansion charter-aluksessa.

Holiday Mansion on erikoiselle, keulasta trimaraanityyppiselle ja perästä tasapohjaiselle rungolle rakennettu asuntovenemäinen alus, jonka tuulipinta-ala on suuri. Parikoneasennuksesta ja vetolaitteista huolimatta veneen käsiteltävyyttä ja etenkin hallittavuutta yhden hengen miehistöllä haluttiin parantaa. Tässä Vetuksen Bow Pro -järjestelmä ja -valikoima pääsi näyttämään kyntensä.

Veneeseen asennettu Bow Pro -järjestelmä sisältää joystick-hallintalaitteen ja 65 kilopondin eli noin 640 newtonin ohjailupotkurit sekä keulaan että perään. Holiday Mansionin tapauksessa molemmat ohjailupotkurit toimivat vähintään lievässä katveessa: perässä vetolaitteiden ja keulassa ulompien runkojen välissä. 

Silti kokonaisuudesta muodostui tehokas. Lähes tyynessä tehdyssä kokeilussa ohjailupotkurien kuormitustarve oli varsin vähäinen, joten rantautumiset sujuivat hyvin sivistyneesti, tarkasti ja hiljaisesti. Reserviä on varmasti haastavampiinkin olosuhteisiin, eikä melutaso kohoa tavanomaisen kovaksi edes maksimiteholla.

Keula- ja peräpotkurin hallinnan yhdistäminen yhteen sauvaohjaimeen on käynyt Vetukselta sujuvasti ja lopputulos on käyttölogiikaltaan luonteva. 

Joystickin kiertäminen saa veneen kääntymään paikallaan ympäri, sauvan liikuttaminen oikealle tai vasemmalle puolestaan aktivoi sekä keula- että peräpotkurin ja vene liikkuu sivuttain. 

Pelkän keulapotkurin käyttö aktivoidaan työntämällä sauva ensin eteen ja peräpotkuri vastaavasti vetämällä joystick taakse, minä jälkeen voidaan valita haluttu keulan tai perän liikesuunta. Periaatteessa kuusihaarainen kaavio muistuttaa siis kahta selät vastakkain olevaa E-kirjainta. Joystick-paneelin kulmissa olevat ledivalot kuvaavat toimintaa reaaliajassa.

Joystickin ohella portaaton tehonsäätö ja rajoittamaton käyttöaika parantavat ohjailupotkurien käyttökokemusta aivan oleellisesti. Työntö toivottuun liikesuuntaan alkaa pehmeästi mutta määrätietoisesti ja haluttu momentum on helppo säätää sauvan liikeratoja ja portaatonta tehoaluetta hyödyntäen. Hiljainen käyntiääni kruunaa kokonaisuuden.

Vajaamiehisenä rantautuessa myös päälle lukitus osoittautui mainioksi ominaisuudeksi. Ohjailupotkurit voi kytkeä ja lukita päälle puskemaan venettä vaikkapa lepuuttimien varaan vasten laituria siksi aikaa kun köydet käy kiinnittämässä. 

Premium ominaisuuksia ja premium hinta

Käyttöominaisuuksiltaan uusi Bow Pro -järjestelmä on sellainen, että sen jälkeen tavallinen keulapotkuri tuntuu armottoman vanhanaikaiselta. 

Uusista ja entistä paremmista ominaisuuksista joutuu tosin maksamaankin. Vetuksen tapauksessa portaaton Bow Pro on kokeillussa teholuokassa vakiomallia noin 600 euroa kalliimpi. 

Jos ajatuksissa on tavanomainen keulapotkuriasennus, muodostuu portaattoman hallinnan mahdollistavalla joystick-hallintalaitteella varustetun, keskitehoisen Bow Pron hinnaksi asennusvalmiina noin 3 500 euroa. 

Koeajoveneen kaltainen järjestelmä, joka koostuu kahdesta 65 kgf ohjailupotkurista (svh 2 553 €/kpl) sekä kahdesta yhdistelmä-joystickistä (svh 931 €/kpl, sisä- ja ulko-ohjaamoon) kustantaa ilman asennustarvikkeita noin 6 000 euroa. Holiday Mansionin tapauksessa tarvitut kilkkeet (keula- ja perätunnelit ja niiden asennussarjat, perätunnelin jatkopalat sekä väyläkaapelit) nostavat kokonaishinnan noin 7 500 euroon

Asennusta ajatellen kannattaa huomioida, että Bow Pron digitaalinen hallinta edellyttää väyläkaapelien käyttöä ja niiden suositellaan olevan Vetuksen omia V-CAN-kaapeleita. Lisäksi keula- ja peräpotkurille tarvitaan tavanomaiseen tapaan omat, erilliset akkunsa, joiden suosituskoko on 125–170 Ah. Itse asennustyö, -tapa tai vaikkapa tilantarve ei perinteisistä keulapotkureista poikkea.