Perävetolaitteen kolahdus vaihdetta kytkettäessä alkoi jäädä Volvo Pentan osalta historiaan vuonna 2019, kun ruotsalaismerkki toi markkinoille uudella DPI-vetolaitteella varustetut D4- ja D6-moottorit. DPI:ssä Silent Shift -toiminto on toteutettu hydraulikytkimellä, minkä ansiosta vaihde menee päälle ja pois pehmeästi ja paukkumatta.

Viime vuonna oli bensiinimoottorien ja D3-dieselien yhteydessä käytettävien SX-, DPS- ja FWD-vetolaitteiden vuoro muuttua hiljaisiksi. Niiden Silent Shift -toteutus poikkeaa DPI-vetolaitteiden vastaavasta.

 

Silent Shift -ylävaihteessa on perinteisen kartiokytkimen sijaan monilevykytkin.

Vanhoissa SX-, DPS-, ja FWD-vetolaitteissa on kartiokytkimellä varustettu ylävaihde. Uusissa Silent Shift -versioissa kartiokytkin on korvattu monilevykytkimellä. Silent Shift -ylävaihde sopii sellaisenaan käytettyjen vetolaitteiden alavaihteeseen, mikä mahdollistaa vanhojenkin SX-, DPS-, ja FWD-vetolaitteiden konvertoimisen.

Valtuutetun Volvo Penta -jälleenmyyjän asentamana Silent Shift -ylävaihteelle ja sen asennustyölle myönnetään kahden vuoden osa- ja varustetakuu. Silent Shift -ylävaihteen suositushinta on 5 050 euroa ja sen asennukseen kuluu muutama työtunti.

Pehmeää ja täsmällistä vaihteen kytkentää

Totalvene kävi koeajamassa Suomen Venehuollon esittelyvenettä, jonka parin vuoden ikäiseen DPS-vetolaitteeseen oli vaihdettu Silent Shift -ylävaihde. Ero vanhan ja uuden välillä on huomattava.

Aiemmin vaihde kytkeytyi tavanomaiseen tapaan kuuluvan kolahduksen kera, eikä vaihteen kytkeytymistä voinut olla huomaamatta. Konversion jälkeen siirrytään suoraan toiseen ääripäähän: vaihteen kytkeytymistä ei enää kuule, vaikka kuinka yrittäisi kuulostella.

Silent Shift -vaihteen käyttö on muullakin tavoin sivistyneempää ja tarkempaa, sillä veto kytkeytyy pehmeämmin. Vene ei ryntää, mikä tekee kaasun sopivasta annostelusta tarkempaa ja veneen hallittavuudesta täsmällisempää.

Ei pauku. Silent Shift on nimensä veroinen. Vaihde kytkeytyy päälle äänettömästi ja pehmeästi.

Silent Shift -vaihteen edut korostuvat ja tulevat ilmi kokeilun perusteella varsinkin satamamanöövereissa ja jo yksimoottoriasennuksissa. Erityisesti joystick-hallintalaitteella varustetuissa parikoneasennuksissa Silent Shift parantaa epäilemättä käyttöominaisuuksia vielä rutkasti enemmän.

www.volvopenta.com

www.suv.fi