Alukin C 650 (2023–) – Suomalaisten takoma ruotsinrauta
Mahtuuko mukaan?
Alukinin tilaratkaisussa korostuu samaa kotimaata olevien pääkilpakumppanien tavoin yhteysveneily. C 650:llä voi toki myös kalastaa ja harrastaa retkiveneilyä, mutta yhteysajossa ja siihen liittyvässä tavaran ja joukkojen kuljettamisessa se on omimmillaan.
Hytissä on mukavasti tilaa neljälle ja tiukemmin sovittaen kuudellekin. Tilaratkaisu on suoraviivainen: matkustajille on tarjolla vajaan metrin levyiset pitkittäiset laitapenkit hytin keskikäytävän molemmilla puolilla.
Matkatavaroille ja varusteille on tilaa istuimien ja penkkien alla olevissa säilytystiloissa, takit ja pelastusliivit saa ripustettua hytin takanurkissa oleviin vaatekoukkuihin. Pientavaroille löytyy tilaa kartturin pulpetissa olevasta hansikaslokerosta ja parista laitalokerosta, muttei ohjaamosta. Edes kännykkää saa ei saa esille virtapistokkeen lähelle lataukseen.
Sisään- ja uloskulku kajuuttaan käy kutakuinkin yhtäläisen sujuvasti sekä etu- että takaovista. Molemmissa rajoittavin tekijä on oven mataluus, mikä edellyttää melko syvää kumartumista. Joissakin kilpailijoissa etuoviaukkoa on laajennettu aukeavalla kattopalalla, mutta Alukin on halunnut pitää kiinni perinteisesti toimivasta ja rakenteellisesti yksinkertaisesta saranaovesta.
Myös hytin sisäkorkeus on lievä kompromissi. Keskikäytävällä seisomakorkeus on 175 cm, mitä mahdollistaa sujuvan kulun ja hytissä toimimisen, muttei vielä huoletonta selän suoristamista. Varsinkaan kun kulkuväylälle osuu myös kattoluukun tukeva kahva, johon pää saattaa kopsahtaa.
Kahvalla liikutellaan kookasta, koko veneen levyistä liukukattoluukkua, joka on etenkin kesäkeleillä varmasti mukava lisä. Samaan sarjaan lukeutuu tukevasti auki lukittuva etuovi, jota voinee ainakin rauhallisissa olosuhteissa pitää avattuna myös ajon aikana. Toisaalta oven sulkeminen edellyttää poistumista hytistä, sillä lukitus vapautetaan varpaalla tai kengän kärjellä salpaa polkaisemalla.
Molemmat avotilat ovat syvällä laitojen suojassa ja siten varsin turvalliset liikkua ja kuljettaa kuormaa. Sen enempää ihmiset kuin lasti eivät ihan hevillä laitojen ulkopuolelle päädy.
Etuavotilassa on varsin runsaasti tilaa sekä liikkua että kuljettaa tavaraa, kuivia säilytystiloja unohtamatta. Taka-avotila on huomattavasti kompaktimpi.
Hytin varsin sujuvasta läpikuljettavuudesta huolimatta Alukinissa on myös molemmilla laidoilla leveät sivukannet, joilla kulkemista turvaa hyvät kattokaiteet. Perässä on luontevia askeltasoja eri korkeuksilla, joten kulku veneeseen ja veneestä on turvattu myös kylki- ja peräparkkitilanteissa.
Kuvat
Tilamitat
![]() |
|
Ulkotilat | Keulakansi 65 cm |
Etuavotilan lattia 145 x 80 cm | |
Etuavotilan penkit 130 x 85 x 130 cm | |
Sivukansien leveys 20 cm | |
Taka-avotilan lattia 70 x 205 cm | |
Uimatasojen pituus 65 + 45 cm | |
Sisätilat | Seisomakorkeus 175 cm |
Sisäpituus 225 cm | |
Sisäleveys 175 cm | |
Takapenkkien leveys 90 cm | |
Etuovi 130 x 55 cm | |
Takaovi 130 x 55 cm |
- 04.06.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Finnmaster T8 (2014–)
- 12.06.2025 Kokeilu Terhi 480 Cabin (2024–)
- 07.06.2025 Ensiesittely GX Superyachts GX42 (2026–)
- 30.05.2025 Ensiesittely Volvo Penta IPS Electric (2025–)
- 03.06.2025 Uutinen Kalkkirannan Kievari Offshore Race 2025
- 03.06.2025 Ensiesittely Skaw Model A Paradise (2025-)
- 25.05.2025 Uutinen Bavaria C38e, C42e ja C46e (2025–)
- 04.06.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Finnmaster T8 (2014–)
- 16.06.2025 Ensiesittely Garmin GPSMAP 1523xsv (2025–)
- 18.06.2025 Video Paukkuliivin huolto
- 02.06.2025 Ensiesittely Excess13 (2025–)
Uusimmat
- 20.06.2025 Satamat Anders Helenius pohtii elämää ja robottileikkureita
- 20.06.2025 Ensiesittely Garmin Fusion Apollo RA800 -stereot (2025-)
- 19.06.2025 Ensiesittely Beneteau First 36 SE (2025-)
- 19.06.2025 Kokeilu XO DFNDR 8 (2023–)
- 18.06.2025 Uutinen Merivartiostojen juhannustiedote
- 18.06.2025 Video Paukkuliivin huolto
- 17.06.2025 Uutinen Kohta täällä?