Nykyisin jos haluaa olla merkittävä flybridge-veneiden valmistaja, tarvitaan mallisarjoja vähintään kaksi. Tavallisen rinnalla kun pitää olla ainakin jonkinlainen tiloja ja seikkailullisuutta korostava vaihtoehto: Princessillä ja Prestigellä on X-sarjat, Azimutilla Magellanot, Absolutella Navettat, Sunseekerillä Oceanit ja niin edelleen.

Puolalainen Galeon kuuluu kiistatta Euroopan johtaviin ja menestyviin flybridge-veneiden valmistajiin. Sen malliston selkäranka on FLY-sarja, minkä rinnalla on kulkenut sporttisempien sportbridge-versioiden SKY-sarja. Nyt se lähtee mukaan myös ”leveärunkoisten” elämysjahtien luokkaan. Ensimmäisenä välineenä on pian käynnistyvillä Cannesin venemessuille ensiesiteltävä 430 Explorer. 

Galeon 430 EXP: erottuvat mittasuhteet

Ainakin Galeon 430 EXP erottuu. Muotoilua ei voi sanoa linjakkaaksi, mutta leveyttä, korkeutta ja kulmikkuutta löytyy. Etupainotteinen ylärakenne korotettuine ohjaushytteineen tuo kokonaisuuteen varmastikin tarkoituksella tavoiteltua tutkimusalushenkeä.

Etu- ja takakuvat paljastavat kansiratkaisun epäsymmetrisyyden. Paapuurin laidalla ei ole lainkaan perinteistä sivukantta, vaan kansisalonki ulottuu aivan avattavaan laitaan saakka. Sohvalliselta keulakannelta pääsee kuitenkin paapuurin puoleltakin sivuovesta ohjaushyttiin ja sieltä edelleen kansisalongin läpi takakannelle. 

Myös styyrpuurin puolella on ohjaushyttiin johtava sivuovi, mutta sen lisänä on myös kulkukansi, joka on suurimmilta osin syvällä laidan suojassa. Ellei sitten laitaa avaa. Kun laita on avattava terassi, on sen sisäpuoli pinnattu tiikillä, jota on riittänyt havainnekuvassa myös sivukannen kattoon, joka muodostuu täysleveästä, sivukannen yläpuolelle ulottuvasta flybridgestä. Kaikki kannet kattava tiikkisarja on synteettistä Permateekia ja hinnaltaan noin 70 000 euroa. 

Niin ikään 70 000 euron Beach Mode -paketti tuo pitkät avattavat laitaterassit molemmille sivuille. Kulku terasseille tapahtuu ensisijaisesti peräkannelta. Pakettiin kuuluu isot, avattavat takasivuikkunat terassien kohdalla, joiden ansiosta pentteri ja kansisalongin sohva toimivat myös terassien suuntaan. Ikkunat saa lisävarusteena myös sähkötoimisina (35 000 €).

Galeon 430 EXP: kalusteita ja varusteita valinnan mukaan

430 EXP:n suurin yhtenäinen ulkotila on yläkannella. Ohjauspiste on edessä vasemmalla, mikä jättää sen viereen tilaa loikoiltavalle aurinmotasolle. Optiolistalla olevat kulmapentteri ja U-sohva ovat huomattavan kookkaita.

Peräkansi ja yläkannen takaosa ovat vakiona kuitenkin kalustevapaita, mikäli mielikuvitus keksii niille sellaisena käyttöä. Suunnilleen kuvien mukainen kalustus maksaa noin 30 000 euroa per kansi. Peräkannen sohvaryhmä on asennettu aiemminkin Galeoneissa nähdysti pyörivälle alustalle, joten sen voi kääntää vapaasti haluttuun suuntaan.

Kansisalongissa paapuurin puoli on varattu sohvalle ja styyrpuurin sivu pentterille. Molemmat on asemoitu laidoilleen pitkittäin U-kirjaimen muotoon. Ulkopentterin saa halutessaan vaikka sekä peräkannelle että flybridgelle. Sähkögrilleineen hinnaksi muodostuu reilut 15 000 euroa per yksikkö.

RPH-tyyppisestä (Raiser Pilothouse) salongista selvästi omaksi yksikökseen eriytetyssä ohjaamossa on paripenkin kaverina neljän istuttava dinetti, jonka saa epäilemättä modattua myös rennommaksi näköalaloungeksi. Vaikka ohjaushyttikokonaisuus on selvästi salonkia ja pentteriä ylempänä, vaikuttaisi näkö- ja keskusteluyhteyden perän oleskelutilojen suuntaan olevan esteettömän sujuvan.

Majoituskannella on kahden makuukajuutan ja yhden erillisellä suihkuosastolla varustetun toiletin tilaratkaisu. Kolmelle sivulle avautuvalla saarekeparivuoteella ja omalla suoralla sisäänkäynnillä toilettiin varustettu mastersviitti on keulassa. 

Vieraskajuutta on pedattu paapuurin laidalle, ja sen pääkalusteena on laitaan kiinni asemoitu parivuode. Vuoteen sijainti jättää sen sivulle käytävän, jonka seisomakorkeutta voi pohjakuvasta vain arvailla. Joku olisi ehkä odottanut majoituskannelle vielä toista toilettia ja/tai ehkäpä jopa kolmatta kajuuttaa, mutta ainakin toistaiseksi oheinen pohjakuva on ainoa tarjolla oleva tilaratkaisu.

Tosissaan enemmän tilaa halajaville Galeonin on helppo arvata jatkossa tarjoavan suurempia EXP-malleja. Ainakin 10- ja 20 jalkaa suuremmat mallit sopisivat hyvin 40–65-jalan kokoluokassa erityisen vahvasti läsnä olevan puolalaisveistämön mallistorakenteeseen.

430 EXP:n moottorivalikoima koostuu pelkästään akselivetoisista sisämoottoreista, mutta kokoluokka ja liukuva runko huomioiden 14 metriä pitkän ja peräti 4,5 metriä leveän aluksen saa poikkeuksellisesti myös vain yhdellä moottorilla varustettuna. Silloin valinta tehdään lähtötason muodostavan Volvo Penta D6-480:n ja tehokkaamman D8-600:n välillä. Volvo Pentan mallimerkinnät kertovat käyttövoiman (diesel), suurpiirteisen iskutilavuuden litroina ja tarkan tehon hevosvoimina. 

Verolliset tehdashinnat alkavat moottorivalinnasta riippuen 1,0–1,1 miljoonasta eurosta, mutta Galeonin tapaan se on vasta alku. Jo mainittujen kaluste- ja kansikuluerien lisäksi lopulliseen hintaan vaikuttavat esimerkiksi halutut sisustusmateriaalit (20–100 000 €), ulkonäköpaketti (45 000 €), ulkovalaistuspaketti (20 000 €), lämmitys- (18 000 €) ja/tai ilmastointijärjestelmä (65 000 €), vakautinjärjestelmä (Humphree 90 000 € tai Seakeeper 125 000 €), hydraulinen uimataso (60 000 €), generaattori (45 000 €), keula- ja peräpotkurit (40 000 €), navigointielektroniikka (50 000 €) sekä mahdollinen runkoväri (metallivärimaalaus 50 000 € tai teippaus 25 000 €). Kun Galeonin mielestä myös esimerkiksi tv on pyöreästi 5 000 euron varuste ja ulkosohvien ja -kalusteiden suojapeitteetkin useamman tuhannen arvoisia kappaleelta, on lopulta selvää että 430 EXP:n reaalihinta kipuaa harkitusti varusteltuna ja viimeisteltynäkin helposti yli 1,5 miljoonaan euroon.

Galeon 430 EXP on ensiesittelyssä Cannesin venemessuilla 9.–14.9.2025. Suomen maahantuojan GN Boatsin edustaja on paikalla koko messujen ajan. Toinen mielenkiintoinen kansainvälisen ensiesittelyn Cannesissa saava Galeon-malli on 620 FLY.

www.galeon.pl

www.gnboats.fi