Uutuuksia esitellään lähestulkoon kaikkiin koko- ja hintaluokkiin. Etenkin pienempien ja suurempien veneiden luokissa tapahtuu, mutta 6–9-metristen retkiveneiden luokassa on tänä vuonna vähän uutuusköyhempää.
Uivan ”herkkuja” ovat ensimmäiset tulevan mallivuoden 2026 uutuudet, joiden maailman ensiesittely tapahtuu Uivassa. Näitä ensiesittelyssä olevia uutuuksia on Uivassa kymmenkunta, vaikka kulisseissa tapahtui muutama kirvelevä viime hetken peruutuskin. Lisäksi Uivassa on esillä lähes kaikki merkittävimmät kuluvan mallivuoden eli vuoden 2025 uutuudet sekä monia ensimmäistä kertaa Suomessa esiteltäviä venemallia.
Uivan uutuudet – Maailman ensi-illat
Aloitetaan uutuusannin ”perkaus” kokojärjestyksessä pienveneiden päästä. Massiivisimmasta lanseerauksesta vastaa Suvi-Veneet, joka esittelee Uivassa seitsemän mallin eSuvi-sähkövenemalliston, jonka sähkötekniikka tulee saksalaiselta Torqeedolta.
Valikoimaan kuuluu Torqeedo Travel -moottorilla varustetut suippoperäinen eSuvi 495 soutuvene ja tasaperäinen eSuvi 444 soutu-moottorivene, tehokkaammalla Travel XP -moottorilla varustetut pienveneen eSuvi 450, eSuvi475 ja eSuvi 520 sekä pulpettivenemallit eSuvi 520 ja eSuvi 44, joista puoliliukuva 520 on varustettu 6 kilowatin Torqeedo Cruise -moottorilla ja 5 kilowattitunnin ajoakulla, ja liukuvarunkoinen eSuvi 44 puolestaan 12 kilowatin Cruise-moottorilla ja 10 kilowattitunnin akulla.
Kaikki eSuvi-mallit perustuvat olemassa oleviin Suvi-malleihin, jotka ovat saaneet sähkötekniikan ja yhtenäisen oliivinvihreän runkovärin. Malliston hinnat asetuvat 5 000–30 000 euroon eli eSuvit ovat vastaavia polttomoottoriversioita kalliimpia, mutta rahalle saa myös vastinetta ylivertaisten käyttöominaisuuksien ansiosta. Pienet sähkömoottorit ovat alhaisen melutason, hajuttomuuden ja värinättömyyden ansiosta mukavia käyttää, lähes huoltovapaita ja kaiken kukkuraksi taloudellisia ja paikallispäästöttömiä.
Uivassa maailman ensiesittelyssä oleviin pienvenemalleihin kuuluu myös Terhi 450 SC. Kaupallisesti katsottuna uutuus on merkittävä, sillä Terhi 450 -sarja on yksi Suomen myydyimpiä moottorivenemalleja. Ensimmäisenä Uivassa on esillä sivupulpettimalli SC, joka asettuu 40-hevosvoimaisella Hondalla varustettuna alle 15 000 euron hintaluokkaan. Muitakin pulpettivaihtoehtoja, kuten keski- ja tuplapulpettiversiot, on oletettavasti tulossa myöhemmin.
Suosittu Terhi 450 -sarja uudistuu. Ensimmäisenä esitellään 450 SC -sivupulpettimalli.
AMT ja Buster julkistavat Uivassa sporttiset V Max -versiot. AMT on asialla 5,5 metrin kokoluokassa mallilla 190 BR V Max ja Buster avoveneiden ylähylyllä yli 7-metrin kokoluokassa Buster Magnum V Maxilla. Molemmissa idea on sama, varustetaan olemassa oleva malli tehokkaalla Yamaha V Max -moottorilla ja tuunataan varustusta ja ulkonäköä sporttisempaan suuntaan.
Sporttinen AMT 190 BR V Max on teipattu ilmeeltään tehokkaaseen Yamaha V Max SHO -moottoriin sopivaksi.
AMT:n moottorina on 115-hevosvoimainen Yamaha V Max ja hintaluokkana noin 45 000 euroa. Busterissa on 250-hevosvoimainen Yamaha V Max, joka on Uivassa itse asiassa esillä ”salaa” etuajassa, sillä tämän moottorin virallinen ensiesittely Euroopassa tapahtuu vasta elokuun lopulla. Magnum V Maxin kohdalla liikutaan jo lähellä tasarahaa eli 100 000 euroa.
Keskikokoluokan retkiveneiden mallivuoden 2026 uutuuksia Uivassa ei tällä kertaa nähdä, mutta vähän kookkaammista ensiesittelyssä ovat yli 9-matrinen Grandezza 30 Outboard ja melkoiselta menijältä vaikuttava Max 108.
Grandezza 30 on tyylikäs matkavene, joka kuvastaa hyvin sitä, että perämoottorit tulevat yhä yleisemmin tarjolle myös alun perin sisäperämoottorimalleina esiteltyihin matkaveneisiin. Grandezzalla on Uivassa esillä myös 11,5-metrinen 37 perämoottimallina, joka esiteltiin Suomessa ensimmäistä kertaa keväällä Naantalin Venemessuilla. Sekä Grandezza 30 että 37 ovat Uivassa esillä myös alkuperäisinä sisäperämoottoriversioina, joten vertailuun on hyvät mahdollisuudet.
Etualalla Grandezza 30 OB ja taka-alalla Grandezza 37 OB.
Moottoriveneissä on varsinkin kansainvälisesti nähtävissä selvästi kasvavaa kiinnostusta kaksirunkoisiin katamaraaniveneisiin. Suomalaisista venemerkeistä tätä genreä on tuonut huviveneissä esiin etenkin Max. Uivassa ensiesittelyssä oleva 108 on merkin uusin ja toistaiseksi suurin malli. Ärjyn tankkimainen olemus lupaa kyvykkyyttä keliin kuin keliin ja koeajon perusteella se myös toteutuu. Hämmästyttävää vauhtia antaa nykytyyliin kaksi isoa perämoottoria. Max 108 on tehty taittamaan pitkääkin matkaa kelissä kuin kelissä, mutta varsinainen lomamatkavene se ei ole, vaikka siinä makuukajuutta, pentteri ja toiletti onkin. Hinnat alkavat 455 000 eurosta.
Max 108 on jyhkeä ilmestys painaessaan tyrskyjen läpi.
Uivan uutuudet – Kuluvan mallivuoden uutuudet ja Suomen ensiesittelyt
Sellaisia mallivuoden 2025 uutuuksia, joita ei vielä viime vuonna Uivassa nähty, ovat muun muassa 4,5 metrin ja noin 20 000 euron hintaluokan AMT 150 R sekä erityisesti heittokalastukseen versioidut AMT 175 Pro Fishing ja Silver Hawk BRX Fish. Näiden 5–6-metrin kokoluokkaan osuvien mallien pakettihinnat alkavat noin 35 000 eurosta. Silverin täysalumiini Hawkista on esillä myös normaaliin yleiskäyttöön tarkoitetut SCX ja BRX -vaihtoehdot. Samassa kokoluokan uutuuksiin kuuluu myös Max 55 -katamaraani, jota on ihan mielenkiintoista verratta tutumpiin yksirunkoveneisiin.
AMT 150 R onnistuu vaikuttamaan kokoaa suuremmalta.
SCX, BRX (kuvassa) ja BRX Fish tuovat suositun Silver Hawkin ensimmäistä kertaa saataville täysalumiiniversiona. Lujitemuovikannellinen BR-mallikin jatkaa mallistossa.
Kahdeksan metrin ja 100–150 000 euron hintaluokkaan osuu mallivuoden 2025 uutuuksista muun muassa Arronet 26 Surprise, Arrofoil 25 Cabin ja Silver Condor Cabin -hyttiveneet sekä Silver Raptor ST -sportcruiser. Uutena tulokkaana ja suoraan edellä mainittujen Arronetin ja Silver Condorin kanssa samaan kilpailuryhmään tällääntyy myös uudistettu Ockelbo B25 CAB ja uutena merkkinä Suomen markkinoille saapuva ruotsalainen Lynxmar C26.
Saxdor 340 GTWA on huipputyylikäs ja monikäyttöinen moderni haastaja noin 10-metristen ohjaushyttiveneiden luokkaan, jota perinteisesti Suomessa ovat hallinneet Targa, Sargo ja Nord Star. Realistisesti varusteltuna nopean ja näyttävän 340 GTWA:n hinnat alkavat noin 300 000 eurosta. Suunnilleen samoissa lukemissa on myös raju Anytec 860 T, mutta venetyyppi on ihan eri.
Saxdorin yli 30-jalkaisten mallien tavaramerkki on pitkät, avattavat laidat.
Yli 60 solmun huippunopeyteen yltävä Anytec 860 T on nykyajan vastine 1980-luvun "muskeliveneille".
Vauhdin hurmaa vesillä voi kokea myös paljon edullisemmin, kun alla on vesijetti. Uusimpana niistä Uivassa esitellään Yamahan JetBlaster -sarja, johon kuuluu kolme mallia 11–15 000 euron hintaluokassa.
Vakiomallin ohella Yamaha JetBlasterin saa DLX- ja PRO-malliversioina.
Ensimmäistä kertaa Suomessa Uivassa nähtäviä malleja ovat muun muassa Bellan ja Flipperin ostaneen ruotsalaisen Cremon omaan mallistoon kuuluvat 488 BR ja 558 BR. Ne osuvat Suomessa hyvin suosittuun kokoluokkaan aseinaan hyvät tilat, käytännöllisyys ja kohtuulliset hinnat. Eväät ovat lähtökohtaisesti varmastikin oikeat, mutta kotimaisten merkkien hallitsemille markkinoille on kova työ tunkeutua.
Cremo saapuu Suomen markkinoille Uivassa. Juuret ovat Crescent- ja Monark-venemerkeissä.
Toinen ruotsalaismerkki Delta tuo Uivaan Suomen ensiesittelyyn 33 Coupe ja 48 Coupe -mallit. Nyt ollaan isojen matkaveneiden luokassa ja hinnatkin ovat sen mukaiset, puhutaan puolen miljoonan ja selvästi yli miljoonan veneistä. Niiden yläpuolelta löytyykin sitten Uivan suurin moottorivene, Suomen ensiesittelyssä oleva 15-metrinen ja pari miljoonaa maksava Princess F50.
Delta 48 Coupe (yllä) ja Princess F50 ovat Uivan suurimpia ja kalleimpia moottoriveneitä.
Sekään ei ole silti Uivan suurin vene, vaan se titteli menee pienkerrostalon kokoiselle Lagoon 55 -purjekatamaraanille (Uivassa esillä torstaista lauantaihin). Kansitilaa on ulkomuodon mukaisesti valtavasti ja monipuolisesti, eikä majoituskapasiteettikaan lopu aivan heti, sillä tarjolla on neljän, viiden ja kuuden makuuhytin tilaratkaisut. Huomionarvoista on, että kuuden hytin versiossakin jokainen hytti on varustettu omalla suihkullisella toiletilla.
Lagoon 55 lienee yksi Uivan koko historian tilavimmista veneistä.
Uivan purjeveneistä sen lisäksi ensimmäistä kertaa Suomessa esillä ovat vauhdikas Beneteau First 44 ja suosittuun perhepursien luokkaan ja Suomen saaristoon sopivasti solahtava Hanse 360, joka todistaa lähes neljän metrin leveydellään sitä, kuinka paljon tilaa ja asuttavuutta nykyaikainen 36-jalkaiseen voi tarjota. Pursia on kaikkiaan yhdeksän, sillä mainittujen uutuuspursien lisäksi esillä ovat myös Hanse 410, Dehler 38, Beneteau Oceanis 37 ja 40, X4.3 ja Lagoon 46.
Beneteau First 44 on vauhdikas racer-cruiser-tyyppinen matkapursi.
Hanse 360:n nykyaikainen muotoilu maksimoi tilan tuntua. Vene valittiin tänä vuonna vuoden perhepurreksi Euroopassa.
Uiva on avoinna torstaista lauantaihin klo 11–19 ja sunnuntain klo 11–18. Tarkemmat tiedot tapahtumasta voi katsoa osoitteesta www.uiva.fi.