Sivustolla 140 vierailijaa

29.08.2017

Miten kulkee?

AMT:n moottoripartneri Honda on satsannut 50–60-heppaisten teholuokassa keveyteen ja taloudellisuuteen. Testiveneen 60-hevosvoimainen BF60 on kolmisylinterinen, pääkilpailijoiden Yamaha F60 ja Mercury F60 ovat nelipyttyisiä.

Äärimmilleen kasvatetun rungon tilavolyymin ja korkeiden laitojen johdosta 175 BR tyhjäpaino nousee yli 500 kiloon, joten suurta suorituskyvyn juhlaa ei kuusikymppisellä ole odotetavissa.

Käytännössä paketti kuitenkin toimii oikeinkin hyvin, vaikka BF60 on luonteeltaan kierroskone. Rajallisesta alakierrosten väännöstä johtuen 175 BR nousee kuopasta melko rauhallisesti – mutta kolmen aikuisen ja täyden tankin kuormallakin loppujen lopuksi varsin vaivatta.

Liukuun päästyä kulku on kepeää. 20 solmun marssissa bensaa palaa vain 0,5 litraa meripeninkulmalla. Kulkuasentoa voi hienosäätää moottoritrimmillä, mutta AMT asettuu pituusbalanssin osalta jo luonnostaan varsin hyvään asentoon. Huippunopeus nousee yli 30 solmuun, mikä on veneen koko, paino ja voimavarat huomioiden varsin mallikas tulos. Moni kilpakumppani jää muutaman alle.

Melutason osalta 175 BR on luokassaan tavanomainen. Runkoäänet ja moottorin melu nousevat ajoittain päällimmäiseksi, mutta rakenteet eivät valita vaikka meni äityisi rajummaksikin.

Matkustusmukavuutta voi kehua, etenkin ohjaamon erillisistuimilta koettuna. Korkea tuulilasi antaa aivan erinomaisen viimansuojan ja penkit ovat perusmukavat, jos vain istuinosan sivuttaistuki ei tunnu liian tyköistyvältä.

Kuskin paikan ergonomia osuu hyvin. Plotteri on sopivalla kosketteluetäisyydellä ja laita muodostaa kaasukädelle luontevan kyynärtuen. Ohjaus on vastaankampeamatonta NFB-mallia, mutta ajoittain vähän raskaan oloinen käänneltävä. Hydrauliohjausta AMT ei ole lisävarusteisiin hinnoitellut.

Ajo-ominaisuuksiltaan 175 BR on yllätyksetön ja perusvarma. Syvä v-runko pehmentää pienen aallokon mukavasti ja isommastakin AMT suoriutuu kokoluokassaan hyvinkin kilpailukykyisesti. Pientä, ajoittaista kulmikkuutta ajettavuudessa kuitenkin on. Aivan niin sulava tapaus kuin isompi 190 BR tämä 175 BR ei ole.

Tavanomaisin kaarroksiin 175 BR taittuu kuin kiskoilla. Äärirajoille kiusatessa pidon saa kadotettua sekä potkurista että rungosta, mutta molemmissa tapauksissa se tapahtuu ilman suurempaa dramatiikkaa.

Uppoumanopeuksilla 175 BR kulkee kohtuullisen hyvin suoraan, tosin tuulenpuuskat ja laitakuorman korkealaitainen vene noteeraa selvästi.


Kuvat ja videot

Nopeus, kulutus ja melutaso

kn l/mpk dB(A) r/min
       
2,3 0,3 TK
       
5 0,6 2 000
10 0,8 3 500
15 0,5 3 900
20 0,5 4 500
25 0,7 5 400
30 0,7 6 100
       
30,6 0,7 6 200

> AMT 175 BR + 60 hv Honda BF60
> Moottorin asennuskorkeus #2
> 3-lapainen teräspotkuri, nousu 14"
> Kuorma 50 l polttoainetta ja 200 kg