AMT 190 BR (2016–) Kova luu
Miten kulkee?
Kyllä kulkee ja hyvin. Jo moottorivaihtoehdoista keskimmäisessä, 100-hevosvoimainen Hondassa, riittää puhtia yli 36 solmun huippunopeuteen ja vaivattomaan kiihtyvyyteen.
Kevytkulkuisuus näkyy myös nätteinä kulutuslukemina. Taloudellisin liukunopeus löytyy maltillisesta 16–18 solmun haarukasta, jolloin bensaa palaa 0,7 litraa meripeninkulmalla. Häikäisevää on taloudellisen liukunopeusalueen laajuus: kulutus tippuu liukukynnyksen jälkeen 0,8 litraa meripeninkulmalla jo 11 solmun nopeudessa ja pysyy samalla (tai alhaisemmalla) tasolla aina lähes 30 solmuun saakka.
Ajo-ominaisuudet ovat luokan kärkeä. 190 BR sopeutuu yhtä hyvin leppoisaan cruisailuun kuin aktiivisempaan ja urheilullisempaan ajotapaan. Kokonaisuus muodostuu pehmeästi aaltoja halkovasta rungosta, helposta trimmattavuudesta sekä tarkasta ohjauksesta. Näillä eväillä ajaminen on helppoa ja vaivatonta, mutta tarvittaessa veneellä on hauskaa pitää vauhtia yllä myös hiukan haastavammissa aallokko-olosuhteissa. Ajettavuus herää henkiin ja urheilullisuus puskee pintaan 30 solmun tuntumassa.
Vene sietäisi ajettavuuden perusteella enemmänkin tehoa, mutta rutkasti 100-heppaista painavampi 115-hevosvoimainen Honda ei ole teholuokkansa houkuttelevampia vaihtoehtoja.
Melutaso on matkanopeuksilla miellyttävän säyseää. Sen enempää moottorin melu kuin runkoäänetkään eivät nouse korostetusti esiin. Myös sivuäänet ovat hienosti kurissa: nitinät ja natinat loistavat poissaolollaan eikä rakenteista kuulu valitusta edes venettä rajummin aallokossa hypyttäessä. Ajossa 190 BR tuntuu hyvällä tavalla kuin "yhdestä puusta veistetyltä".
Ohjaamon ergonomia on mallikkaalla tasolla detaljeja, kuten kaasukäden kyynärnojaa, myöten. Istuma-asennosta saa kuppipenkin ja jalkatuen ansiosta napakan ja tärkeimmät hallintalaitteet ovat hyvin käsillä. Näkyvyys on hyvä, joskin lyhyimmille kuljettajille kojelauta voi tuntua joissakin tilanteissa korkealta.
Kuvat
Nopeus, kulutus ja melutaso
kn | l/mpk | dB(A) | r/min |
1,8 | 0,5 | – | TK |
... | |||
5 | 0,6 | – | 1 500 |
10 | 0,8 | – | 2 900 |
15 | 0,7 | – | 3 200 |
20 | 0,8 | – | 3 900 |
25 | 0,8 | – | 4 500 |
30 | 0,8 | – | 5 100 |
35 | 1,1 | 6 000 | |
... | |||
36,8 | 1,1 | – | 6 200 |
> AMT 190 BR + 100 hv Honda BF100
> Moottorin asennuskorkeus #1
> 3-lapainen teräspotkuri, nousu 18"
> Kuorma 50 l polttoainetta + 200 kg
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
- 09.10.2025 Uutinen Heinäkuun helteet toivat meripelastajille kiireitä