Axopar 22 Spyder (2021–) – Irtiotto arjesta
Mitä uutta?
Vaikka 22 Spyderin modernin veistoksellinen muotoilu pystyine keulineen on jo aiemmista malleista tuttua, on Axoparilla riittänyt kunniahimoa personoida ja kehittää kokonaisuutta. Moni muu valmistaja olisi varmasti tyytynyt pienimmän mallin kohdalla vähempään.
Uutta ilmettä tuovat esimerkiksi laitojen voimakkaat pokkaukset sisäänpäin sekä uudenlainen rungon ja kannen liitostapa, joka näkyy ulospäin siistinä liimamassasaumana. Törmäyslistattomuus, kaiteettomuus ja kehyksetön tuulilasi korostavat muotoilun puhdaslinjaisuutta.
Jossain määrin asian voi nähdä niinkin, että muotoilu on kulkenut käytännöllisyyden edellä. Kaiteita tosin saa lisävarusteena rahalla sekä keulaan että perään. Laitakaiteet ovat vakiona, mutta ne on piilotettu laitojen yläreunaan sisäpuolelle.
Pieni mutta hyvä yksityiskohta on tuulilasin kallistuskulman säätö. Pystyimmässä eli korkeimmassa asennossa se suojaa hyvin myös pulpetin takana seisovia.
Isommassa mittakaavassa Axopar 22 Spyder hämmästyttää modulaarisuudellaan, joka mahdollistaa lukemattomat erilaiset tilaratkaisut ja versiot. Perusmallin kalustukseen kuuluu vain ohjauspulpetti, ohjaamon erillisistuimet ja kahden istuttava peräpenkki. Toisessa ääripäässä keulassa on kaksi penkkiä ja pöytä sekä perässä aurinkotasoksi laajennettava U-sohva tai kookas Multistorage-istuinlaatikko.
Valkoisen vakioveneen rinnalle on tarjolla todelliset nimihirviöt, limen vihreällä ja turkoosilla koristeltu Axopar x Jobe Revolve sekä yltä päältä turkoosi Axopar x Jobe Revolve XXII -erikoismallit. Molempien mukana tulee valmiiksi sovitettu setti Joben vesiurheiluvälineitä.
Kun vaihtoehtojen listalle lisätään vielä mahdollisuus kalustaa pulpetin uumenissa oleva tavaratila wc-komeroksi sekä kuluvalle mallivuodelle mukaan liittynyt T-Top-versio, on käsissä kokonaisuus, jonka räätälöitävyys on seitsemän metristen avoveneiden luokassa aivan omaa luokkaansa.
Kuvat
Tekniset tiedot
Pituus | 7,20 m |
Leveys | 2,23 m |
Syväys | 0,80 m |
Paino ilman moottori | 1 200 kg |
Paino koeajomoottorilla | 1 420 kg |
Pohjakulma | 20° |
Polttoainesäiliö | 230 l |
Vesisäiliö | 32 l |
Septisäiliö | 25 l |
CE-luokitus | C |
Kantavuus | 7 henk. |
Tehoalue | 115–200 hv |
Moottorityyppi | Perämoottori, XL-riki |
Koeajomoottori | 200 hv Mercury F200 XL V6 |
Huippunopeus | 43,5 kn @ 5 500 r/min |
Kuutus @ 25 kn | 1,0 l/mpk @ 3 400 r/min |
Toimintasäde @ 25 kn | 200 mpk @ 3 400 r/min |
Melutaso @ 25 kn | 79 dB(A) @ 3 400 r/min |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Lujitemuovi |
Valmistusmaa | Puola (J.W. Slepsk) |
Valmistaja | Axopar Boats Oy, Helsinki |
www.axopar.fi |
Hintatiedot
Hinta ilman moottoria | – |
Pakettihinta 115 hv | 55 300 € (Mercury F115) |
Pakettihinta 150 hv | 60 200 € (Mercury F150) |
Pakettihinta 200 hv | 66 400 € (Mercury F200 V6) |
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 (2025-)
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)